olgak
Kära allvetande odla-medlem smile.gif,

Vi ska lägga lamellgolv i vår lägenhet har vi tänkt, och vi ska börja med vardagsrummet som vi också ska måla om.

Alla säger att det är så lätt att göra detta, men jag känner mig ganska nervös...

Du som gjort detta, vad använde ni för information (websida, medföljande information, bok) för att veta hur ni skulle gå tillväga?

Och en annan fråga: Vi har linoleummatta. Tar man bort den först eller lägger man ovanpå?

KÄnner mig som sagt lite nervös inför det här så jag vill gärna få några uppvärmnings-tips innan jag börjar att seriöst besöka butik mm.
Margith
Menar du "clic-golv"?
Jag försöker alltså inte säga att du har "fel namn", jag vill bara försäkra mig om att vi pratar om samma sak a0a.gif
Vi har lagt, det jag alltså kallar clic-golv, i vårt sovrum.
Busenkelt!
Vi använde ingen annan instruktion än den som vi fick från försäljaren (K-Rauta).
Linoleummattan lät vi ligga kvar. Vi la golvet uppepå, med nån slags tunn skumgummi-tjosan emellan (har säkert nåt fint namn, men det har jag glömt) shy.gif
Om ytan är stor rekommenderar jag en elektrisk sticksåg, det är ett evinnerligt sågande, men har du en elektrisk såg av något slag, fixar du 30 kvadratmeter på en dag, utan några som helst problem (utom möjligtvis lite ont i ryggen).

Tveka inte! Kör!! Det blir jättesnyggt wub.gif
Kajsa i Arvika
Menar du laminat golv eller? g.gif

Vi har lagt i flera rum utan problem och även om det INTE är riktigt så enkelt som reklamen utlovar så fixar man det själv.. Linoleummattan tror jag inte ni behöver ta bort.. vi har lagt ovanpå med ett slags skumplast på rulle mellan det gamla och nya golvet..

Lycka till, det blir säkert jättebra!! tummenupp.gif
olgak
Visst menar jag klickgolv! Nu sitter jag och surfar försiktigt för att bekanta mig med de olika golven. Tack för uppmuntran wink.gif, och sticksåg har jag, så det var ju lämpligt!
hynell
Bjoorn klickgolv på nätet har bra info om klickgolv. Kolla där. http://www.bjoorn.com

Harald

Ralf
Visst kanske enkelt lägga golv.

Själv rev jag ut socklar o la golvet. inga särskilda problem.
Mätte upp hur många plank det gick åt på bredden. Jag ville ej stå där med en sista bit som bara var några cm bred. I sånt fall är det bättre om man både börjar och slutar med klyvna golv-bitar.

Det andra jag kollade var dörrhöjd. Jobbigt om befintliga dörrblad inte går att öppna...

sista problemev var att sätta tillbaka vissa socklar. Väggarna var av betong som var gammal och mkt hård. Det blev ett ovälkommet strul.
Gossen Ruda
Jag instämmer i övriga skribenter, det är ganska lätt. Som Ralf skriver är det viktigt att mäta upp först och se hur bitarna kommer att ligga. Lite problem kan det bli att klicka fast den sista biten men det går med en bra kofot. Jag har nyss lagt ett golv på drygt 10 kvadrat. Jag fick riva bort linoleummattan och underliggande masonit men det berodde på att jag tagit bort ett par fasta skåp som satts upp innan golvet lagts. Samma med fotlisterna också fö.
Anma
Hynell har plockat fram två gamla trådar för att göra reklam för sitt(?) företag...
Tezzla
CITAT (Anma @ 12-12-2007, 14:41) *
Hynell har plockat fram två gamla trådar för att göra reklam för sitt(?) företag...

Asch då! slap.gif Såg inte det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon