*Ulrica*
Ja, som rubriken antyder.
Har beställt Hosta sieboldiana 'Elegans' från Impecta, det var den enda de hade. Var hittar jag fler sorter?

Måste ju odla mat till mördarsniglarna... flirting.gif
Kajsa i Arvika
Det skulle jag också vilja veta!! kompiskram.gif
kerstin z5-6
Här-Gardens North

och det är ju som vanligt med frösådder att även om fröna kommer
från tex H.Elegans -finns ingen 100% säkerhet att de blir exakt lika ... dessa säljer dock ett par olika -bra grobarhet o trevlig firma
*Ulrica*
Tack, ska kolla där. Länken är fel bara. www.gardensnorth.com ska det vara! yes.gif

Så här står det om Hosta på Gradens North:

"What can you expect to get from seed?

Tony Avent, of Plant Delights Nursery has this to say: "The first rule of thumb is that the leaf color of the seedling will be derived from the color in the center of the leaf of the parent plant (grandparents are included here also). Green hostas will usually produce green offspring, blue hostas will produce some blue, some green, and some gold offspring. Gold hostas will produce some of each also. Edged variegated hostas will NOT produce variegated offspring. Only hostas that have white streaks (streaky) in the center of the leaf will produce variegated offspring. White centered hostas will produce all white hostas which usually die in the seed pots due to a lack of chlorophyll."

Kanske därför det säljs fröblandningar, man kan inte riktigt veta hur det blir....
kerstin z5-6
ja -det var därför jag skrev som jag gjorde .. det gäller ju fö inte bara hosta utan alla perenner du sår -Trädgårdsinsamlat frö är mer osäkert än frö från tex Jelitto -som inte har låtit blommorna öppenpollineras
Jan Lindgren
Hej!
Det enda du kan så om du vill veta vad du ska få är rena vildarter. Det finns inte så hemskt många vildarter och de måste vara handpollinerade eller växa isolerat så att inga insekter trasslar till det. Du kan naturligtvis så frön av odlade varianter men du vet inte vad du får. Oftast är fröplantorna sämre än föräldrarna. Vill du ändå ha fröer så kontakta en trädgårdsvän som har många sorter. Vill du veta vad du får ska du köpa delningsplantor av någon samlare eller proffsodlare. Vi samlare brukar ofta ha en del plantor till salu och då är det ett mer rimligt pris än i handeln. Bor du i närheten av Osby är du välkommen att komma hit och titta . Jag har ca 350 sorter och finns det några mogna frön så får du gärna plocka bara jag får en bit av den där fantastiska hostan som du får fram. Det finns alltid en chans att dra en vinstlott så gör många försök.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon