Full version: nya dammen
roffe-ua
dammen har redan utsatts för flera luftangrepp bla fiskjuse o häger, en knipa kom o landade precis när ja hade fyllt den.
kul att det händer nåt ibland.
kerstin z5-6
Jättesnyggt -du har utnyttjat naturen o omgivningarna väl -jättefin damm du har !
jogbirgell
Riktigt syggt och genomtänkt, hur många dammar har du anlagt förut?

Med tanke på dammens storlek så antar jag att du ska ha fisk i den, vilken/vilka sorter hade du tänkt dej?
Thalassa
Kanonsnyggt! smile.gif
Bettis
Jättefint tummenupp.gif Men är det inte mycket jobb med dammen confused.gif Vill gärna ha det så fint som du blush.gif
ängsvädd
CITAT (jogbirgell @ 21-07-2007, 11:43) *
Med tanke på dammens storlek så antar jag att du ska ha fisk i den, vilken/vilka sorter hade du tänkt dej?

Hoppas det inte blir några fiskar i den så att grod- och vattensalamanderynglen får vara i fred smile.gif De är fridlysta och kan behöva lite hjälp på traven smile.gif
jogbirgell
CITAT (MimmiH @ 23-07-2007, 21:54) *
Hoppas det inte blir några fiskar i den så att grod- och vattensalamanderynglen får vara i fred smile.gif De är fridlysta och kan behöva lite hjälp på traven smile.gif

Bortsett från att fiskarna i dammen är ytterst vackra och rogivande att se på så är dom ett måste, utan dom så skulle myggen härska över hela tomten.

Innan vi skaffade fisk till våran damm så var myggen en plåga, och att vistas vid dammen (vilket jag väldigt gärna gör) var knappt att tänka på, nu kommer inte en mygga ifrån dammen.

Så grodorna får lägga ägg någon annan stans devil.gif naughty.gif .
MariaS
I vår damm lyckas faktiskt stor salamander, liten salamander, padda och grodor att samsas med våra fiskar. Det är inte alls ovanligt att grodorna äter av fiskmaten tom biggrin.gif . När det gäller fridlysningen, är det när vi människor slår ihjäl dessa stackars djur. Annars har de värre fiender i naturen. T.ex. huggorm och snok, som också är fridlysta!
ängsvädd
Svenska grodors största fiender är brist på vattensamlingar där ynglen får utvecklas till grodor. Vi dränerar och har fisk i våra dammar som äter grodyngel. Har själv sett en granne som hade fullt med grodyngel få samtliga uppätna av sina fiskar. Samt trafiken är också en stor fara. Men nog om grodor smile.gif

Dammen i tråden var iaf jättefin smile.gif
MariaS
Om man nu har fisk i dammen, så får man göra som jag har gjort, bygga flera stenrösen som grodyngel, fiskyngel och vilka yngel det nu kan vara, kan utvecklas som de ska. Visst går ndet åt några yngel till lunch, men det gäller även deras egna också.
kerstin z5-6
Jag har hoppande grodor och paddor i alla stadier av tillväxt i hela trädgården smile.gif i dammen har jag ruda-som bara äter vegetariskt-inte grodyngel
Elisabeth P
Vilket jobb ni lagt ner och så fint det blev.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon