Eva 33c
Jag nu står jag här med 15 plantor av anemonopsis och en mertensia virginica i krukor och vet inte riktigt vad jag ska välja för växtplats. Hur vill de egentligen ha det? Jag har faktiskt aldrig sett någon av dess "i verkliga livet" utan bara på bild. Tacksam för tips och erfarenheter från er som haft dem några år. smile.gif
kerstin z5-6
Anemonopsis macrophylla får jättefula blad i sol -vill ha fuktig lundmiljö med sirlande solljus nån timme / dag .. men mest halvskuggigt för att bli fin
Mertensian klarar mer ljus -om det är en äkta virginica så vissnar den efter vår-försommarblommning -det blir inget kvar på ytan -kan vara bra att veta ...
oftast är det dock -särskilt trädgårdsinsamlat frö -M pterokarpa stenfjärva i stället -den klarar precis vilken miljö du vill ...
Eva 33c
Tack för svar Kerstin. Då ska jag utse en skuggig plats åt anemonopsisen.
Mertensian är nog "äkta", jag sådde den förra året med frö från Gardens North och plantorna vissnade ner under sommaren. Vinterförvaringen var väl inte den bästa men en planta kom upp i år igen och har växt till sig bra. Men nu ser den ut att vilja vila igen. Tänkte plantera den medan den fortfarane syns... smile.gif
(M. pterokarpa står påfrö-önskelistan inför nästa år)
kerstin z5-6
Va bra ! ja då är det den äkta:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon