|
Jag köpte en gingko förra sommaren, ca 30 cm hög. Planterade om den i vanlig krukväxtjord. Hade den i fönstret som krukväxt först och i vintras fick den stå i garaget ca 5 grader varmt, utan blad. I våras tog jag in den och den kom så fint med blad. Planterade om den igen i krukväxtjord och ställde ut den i sin kruka när det blev varmare. Den har stått ute hela sommaren men den har inte vuxit ett enda skvatt. Den bara står där och ser likadan ut hela tiden. Ser varken särskilt hängig ut eller frodigt frisk. Hur vill dom egentligen ha det? Vilken jord är bäst? Vill den ha mycket näring eller magert? Jag har fått för mig att de bör växa till sig i kruka först innan man ev försöker sig på att plantera ut den.
Alexander-VG-zon3
16-07-2007, 21:12
hur stor är den ??
jag har haft en liten gingko som va ca5-7cm hög ute hela förra vintern i en liten liten kruka ca5cm i diameter den va inte ner grävd utan stod på gräsmattan . så hela min gingko va total djup frusen typ . i maj kom där nya blad och den har nu detta året växt ca20cm , där två nya grenar med 10cm på varje har kommit . så bor du i zon 1-2 kan du nog plantera ut den och är den liten så skyddar snön .
gingkon passar inte som krukväxt det är en trädgårds växt , eller för dom som bor i kall zon har den inne runt 0c och som man sen tar ut den igen i feb-mars och in med den efter frost natt , har man den i kruka ska man utsätta den för nån FROSTNATT . kan tillägga att det finns olika sorter en del klara sig lågt upp i Sverige medan andra bara zon 1-2 (3) . men odlar man dom i en kruka så ska dom ändå ha lite frost vilken sort som
Big Gardener
17-07-2007, 17:57
Gingkon är ett träd som behöver mycket värme och ju mer värme den får desto bättre växer den och klarar vintrarna. Man kan göra mycket för att förbättra för att värmen stannar: Vindskydd och värmeackumulerande ytor omkring passar bra. Dessutom är gingkon som etablerat träd, ett av de mest torktåliga träden som finns. Inte sällan fryser topparna på träden in, vilket kan resultera i dubbeltoppar och konstig kronbyggnad. Att dessa vinterskador har direkt samband med temperatursumman på ståndorten (d.v.s. den mängd värme som en plats uppnår under en växtsäsong) på just gingko är visat genom ett examensarbete inom hortonomprogrammet skrivet av Charlotte Nilsson och Jenny Carlsson: "Klimat som ståndortsfaktor för stadsträd".
Generellt kan man säga att den vill ha väldränerad, lätt jord och varmt. Rotsystemet är normalt ett ganska djupgående hjärtrotsystem så att ha den i kruka är inte att rekommendera under någon längre tid.
Tack för svar! Ja då är det inte konstigt att den inte vuxit i sommar så kallt och regnigt som det har varit här. Väldränerad, lätt och varm jord...jag planterade nyss om den i rosjord för det var vad jag hade. Tänkte att den blivit urvattnad av allt regn och behövde lite ny frisk jord. OK, den vill inte stå i kruka för länge. Men det får den nog göra i sommar och över vintern i garaget i alla fall. Har ju trots allt zon 3-4 så ska den planteras ut så får det bli till våren.
Alexander-VG-zon3
17-07-2007, 20:31
CITAT (tinnak @ 17-07-2007, 21:07)  Tack för svar! Ja då är det inte konstigt att den inte vuxit i sommar så kallt och regnigt som det har varit här. Väldränerad, lätt och varm jord...jag planterade nyss om den i rosjord för det var vad jag hade. Tänkte att den blivit urvattnad av allt regn och behövde lite ny frisk jord. OK, den vill inte stå i kruka för länge. Men det får den nog göra i sommar och över vintern i garaget i alla fall. Har ju trots allt zon 3-4 så ska den planteras ut så får det bli till våren. tror det är av andra orsaker än vädret som gjort att den inte vuxit för min har vuxit jätte bra . rosjord är inte bra för den . min växer i sandjord och den trivs väldigt bra där och sandjord och rosjord är två helt skilda jordar . hur stor är den ? du kan även plantera den i höst i väst-söderläge .
Monarda
17-07-2007, 22:14
CITAT (flaxss @ 16-07-2007, 22:12)  kan tillägga att det finns olika sorter en del klara sig lågt upp i Sverige medan andra bara zon 1-2 (3) . men odlar man dom i en kruka så ska dom ändå ha lite frost vilken sort som Visste inte att det finns olika sorter. Men hur som helst har jag planterat ut min ginko nu efter att ha plockat den fram och tillbaka från källaren och ut. Detta gjorde jag efter att ha besökt en handelsträdgård i zon 4-5 där man bara täckte den med säckväv på vintern och inga grenar hade frusit in. Den var jättefin! Ginko
kerstin z5-6
18-07-2007, 11:30
Jag har mitt ute i z6 och täcker inte alls ... däremot odlas den i upphöjt läge med grusbädd på toppen -väldränerat ..går fint
Alexander-VG-zon3
19-07-2007, 21:11
CITAT (Monarda @ 17-07-2007, 23:14)  Visste inte att det finns olika sorter. det finns en del sorter , olika blad och färger och härdighet . finns blandannat en brokbladig form . min var som sagt ute i kruka mitt ute på gräsmattan och va total djup frusen inga skador alls så den kommer klara sig fint hos dig .
CITAT (flaxss @ 19-07-2007, 22:11)  det finns en del sorter , olika blad och färger och härdighet . finns blandannat en brokbladig form .
min var som sagt ute i kruka mitt ute på gräsmattan och va total djup frusen inga skador alls så den kommer klara sig fint hos dig . Var kan man hitta information om att det finns olika sorters Gingko biloba?
Alexander-VG-zon3
21-07-2007, 19:10
CITAT (MariaS @ 20-07-2007, 20:04)  Var kan man hitta information om att det finns olika sorters Gingko biloba? http://davesgarden.com/pf/search.phpsök där ,, finns olika namn sorter med olika blad former,färger m.m. här är en direkt länk på en sökning http://www.google.com/search?hl=en&sou...om%2Fpf%2Fgo%2Fkollar du på dom olika länkarna är där olika sorter
CITAT (flaxss @ 21-07-2007, 19:10)  http://davesgarden.com/pf/search.phpsök där ,, finns olika namn sorter med olika blad former,färger m.m. här är en direkt länk på en sökning http://www.google.com/search?hl=en&sou...om%2Fpf%2Fgo%2Fkollar du på dom olika länkarna är där olika sorter Jag tittade på denna länk för att hitta härdigare arter för min trädgård, zon 3-4, men jag ser inget, bara en zontabell för USA..? Vet någon en härdigare art, jag vill ha en Ginko!!
Alexander-VG-zon3
23-07-2007, 21:15
CITAT (tsuki @ 23-07-2007, 21:50)  Jag tittade på denna länk för att hitta härdigare arter för min trädgård, zon 3-4, men jag ser inget, bara en zontabell för USA..? Vet någon en härdigare art, jag vill ha en Ginko!! du ser att där står ° C med vår användning , och sen så kollar du vad du får som lägst på vintern och sen då ser du vilken zon du är i . jag är i z7a-b för jag får så kallt på vintern . annars kollar du på din lokala plantskola så har dom gingko där som klara sig hos dig. och om du kollar på denna, den rena sorten så är den härdig hos dig http://davesgarden.com/pf/go/337/
Big Gardener
24-07-2007, 09:16
Riktigt så enkelt som att enbart titta på lägsta temperatur är det inte. Viktigare är det att titta på den temperatursumma (eller medeltemperatur) som uppnås under en växtsäsong. Härdighet inför vinter grundläggs på sommaren och många växter klarar sig utmärkt i låga temperaturer om energin som byggs upp under en växtsäsong är tillräcklig.
Det finns flera exempel på detta: Sophora japonica (Pagodträd), Gingko, Koelreuteria paniculata (Kinesträd), Katalpa bignoides (Katalpa), Ailanthus altissima (Gudaträd). Alla dessa träd växer och blir mycket stora i och omkring Beijing. Detta har en medeltemperatur på sommaren på 21 -25 grader och en medeltemperatur på -6 till -10 grader på vinter, med lägsta temperaturer på nedåt -35 grader. Så lågt kommer vi sällan ens i södra delarna av vårt land och ändå har många träd på våra breddgrader problem med infrysning i toppar. Varför? Den främsta anledningen är att vi inte har tillräckligt varmt under sommaren.
Det är intressant det här med temperatursumma m m. I sommar, som det har varit ganska uselt väder där jag bor och inte värst många varma dagar förutom riktigt tidigt på våren, så lär det ju inte hinna bli så värst mycket ackumulerad energi i min lilla gingko. Samtidigt så har jag förstått att den inte trivs med att vara i kruka för lång tid. Om jag nu vill få den att överleva och må bra så räknar jag ändå med att det bästa väl är att ha den planterad i kruka, i lämplig jord, över vintern inne i garaget med tillskottsbelysning och frostfritt som mina övriga växter potatisblomma, fuchsior och pelargoner. Och eventuellt plantera ut den till våren i på bästa tänktbara plats i trädgården med rekommenderad jord. För jag misstänker att den inte klarar vintern om jag planterar ut den nu. Jag bor ju trots allt i zon 3-4. Tycker ni jag tänker rätt?
kerstin z5-6
24-07-2007, 11:30
Ja, det tycker jag -min var vårplanterad och vi har, till skillnad från er hft en torrsommar -utom de sista 2v då det regnat en hel del Före det var det en lång period med temp över 25 grader ifrånslutet av maj tom den 1v i juli
Alexander-VG-zon3
24-07-2007, 12:02
CITAT (Big Gardener @ 24-07-2007, 10:16)  Riktigt så enkelt som att enbart titta på lägsta temperatur är det inte. Viktigare är det att titta på den temperatursumma (eller medeltemperatur) som uppnås under en växtsäsong. Härdighet inför vinter grundläggs på sommaren och många växter klarar sig utmärkt i låga temperaturer om energin som byggs upp under en växtsäsong är tillräcklig.
Det finns flera exempel på detta: Sophora japonica (Pagodträd), Gingko, Koelreuteria paniculata (Kinesträd), Katalpa bignoides (Katalpa), Ailanthus altissima (Gudaträd). Alla dessa träd växer och blir mycket stora i och omkring Beijing. Detta har en medeltemperatur på sommaren på 21 -25 grader och en medeltemperatur på -6 till -10 grader på vinter, med lägsta temperaturer på nedåt -35 grader. Så lågt kommer vi sällan ens i södra delarna av vårt land och ändå har många träd på våra breddgrader problem med infrysning i toppar. Varför? Den främsta anledningen är att vi inte har tillräckligt varmt under sommaren. det är sant att man ska kolla på sommar temperaturen också men den lägsta vinter temperaturen spelar större roll plantera du en växt som enbart klarar -5c så kvittar det vad sommaren har för medel temp för denna växt kommer ändå inte klara sig. klarar en växt -20c då kan man börja kolla på vad den kräver för sommar temp om det är lönt att plantera den eller ej, dvs kommer den att växa ! . men dessa träd du skrev upp klara sig fint i Sverige åtminstone i södra . så då behöver man inte titta på sommar temperaturen så noga dom växer ändå väldigt bra . det är ju stor skillnad på oliv,palmer än gingko,catalpa m.m. , börjar man prata om palmer är det viktigt med sommar tempen , men dom här träden (gingko m.f)plantera man ju i söder läge och så klara dom vintern väldigt bra . både Gingko,catalpa blir stora träd hos mig , såg när jag va inne i stan en catalpa som både hade blommat och hade fått frukter och den va inte planterat så speciellt skyddat mot en söder vägg(enbart stans skydd). i Sverige är man väldigt feg med träd,buskar m.m. , planterar man en gingko, el. catalpa i fel läge så får man skylla sig själv om topparna fryser in eller att norr sidan fryser veck m.m. CITAT (tinnak @ 24-07-2007, 11:08)  Det är intressant det här med temperatursumma m m. I sommar, som det har varit ganska uselt väder där jag bor och inte värst många varma dagar förutom riktigt tidigt på våren, så lär det ju inte hinna bli så värst mycket ackumulerad energi i min lilla gingko. Samtidigt så har jag förstått att den inte trivs med att vara i kruka för lång tid. Om jag nu vill få den att överleva och må bra så räknar jag ändå med att det bästa väl är att ha den planterad i kruka, i lämplig jord, över vintern inne i garaget med tillskottsbelysning och frostfritt som mina övriga växter potatisblomma, fuchsior och pelargoner. Och eventuellt plantera ut den till våren i på bästa tänktbara plats i trädgården med rekommenderad jord. För jag misstänker att den inte klarar vintern om jag planterar ut den nu. Jag bor ju trots allt i zon 3-4. Tycker ni jag tänker rätt? alla somrar är inte som denna , utan vi kan få varma sommar med runt +30c flera dagar och nätter runt +15c flera nätter . eller kan vi få som denna . men som jag sa min växer lika bra denna somrar som andra . men det är bättre du planterar ut den till våren . och under vintern behöver den inte ljuse plus ska du ge den FROST på hösten,vintern nu innan du vinterföravra den i 0c +5c . den kan vara ute flera vinter dagar och höst nätter bara det inte går under -10c när den står i kruka
Big Gardener
24-07-2007, 14:10
CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  den lägsta vinter temperaturen spelar större roll plantera du en växt som enbart klarar -5c så kvittar det vad sommaren har för medel temp I det fallet vi diskuterar nu har det väldigt stor betydelse eftersom Gingko har en mycket hög tolerans mot vintertemperaturer, vid bra sommartemperaturer. Märk väl, optimal köldtolerans, som du pratar om må vara generell, men långvarig vinterhärdighet är det inte. CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  men dessa träd du skrev upp klara sig fint i Sverige åtminstone i södra . så då behöver man inte titta på sommar temperaturen så noga dom växer ändå väldigt bra . Ja, på vissa håll i södra Sverige växer träden helt ok, men inte var som helst i södra Sverige och defenitivt inte i Sverige genrellt. Man måste komma ihåg att man mycket väl komma ihåg att klimatzoner är väldigt grova verktyg. Bättre är det då att prata om de mikroklimatförbättrande åtgärder man kan åstadkomma genom att sätta växten t.ex. mot en södervägg. Då kan man uppnå betydligt högre temperatursummor än man åstadkommit ute i det fria. CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  det är ju stor skillnad på oliv,palmer än gingko,catalpa m.m. , börjar man prata om palmer är det viktigt med sommar tempen , men dom här träden (gingko m.f)plantera man ju i söder läge och så klara dom vintern väldigt bra. Precis. Vi är helt överens där! Och hade man inte placerat dem i detta söderläge hade man inte uppnått samma goda resultat, utan en betydligt sämre vinterhärdighet. Vad är det man uppnår i ett söderläge intill en stenvägg? Högre temperatursumma! CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  både Gingko,catalpa blir stora träd hos mig , såg när jag va inne i stan en catalpa som både hade blommat och hade fått frukter och den va inte planterat så speciellt skyddat mot en söder vägg(enbart stans skydd). Stans skydd är det mest främjande vi har för mikroklimatet så vi ska inte avfärda det som ringa. Stadsklimat kan hålla 3-10 grader högre medeltemperatur året om. Det gör att vi oftare ser stora exotiska träd som just katalpa, ginkgo, pagodträd e.t.c i städerna. Temperaturhöjande faktorer som städerna tillhandahåller är mycket kraftig dränering, (ofta) vindskydd, värmeackumulerande ytor m.m. CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  den lägsta vinter temperaturen spelar större roll plantera du en växt som enbart klarar -5c så kvittar det vad sommaren har för medel temp I det fallet vi diskuterar nu har det väldigt stor betydelse eftersom Gingko har en mycket hög tolerans mot vintertemperaturer, vid bra sommartemperaturer. Märk väl, optimal köldtolerans, som du pratar om må vara generell, men långvarig vinterhärdighet är det inte. CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  men dessa träd du skrev upp klara sig fint i Sverige åtminstone i södra . så då behöver man inte titta på sommar temperaturen så noga dom växer ändå väldigt bra . Ja, på vissa håll i södra Sverige växer träden helt ok, men inte var som helst i södra Sverige och defenitivt inte i Sverige genrellt. Man måste komma ihåg att man mycket väl komma ihåg att klimatzoner är väldigt grova verktyg. Bättre är det då att prata om de mikroklimatförbättrande åtgärder man kan åstadkomma genom att sätta växten t.ex. mot en södervägg. Då kan man uppnå betydligt högre temperatursummor än man åstadkommit ute i det fria. Inte ens södra Sverige ger de optimala temperatursummor vi behöver för att uppnå optimal tillväxt eller optimal vinterhärdighet. CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  det är ju stor skillnad på oliv,palmer än gingko,catalpa m.m. , börjar man prata om palmer är det viktigt med sommar tempen , men dom här träden (gingko m.f)plantera man ju i söder läge och så klara dom vintern väldigt bra. Precis. Vi är helt överens där! Och hade man inte placerat dem i detta söderläge hade man inte uppnått samma goda resultat, utan en betydligt sämre vinterhärdighet. Vad är det man uppnår i ett söderläge intill en stenvägg? Högre temperatursumma! CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  i Sverige är man väldigt feg med träd,buskar m.m. , planterar man en gingko, el. catalpa i fel läge så får man skylla sig själv om topparna fryser in eller att norr sidan fryser veck m.m. Jag håller med dig. Men samtidigt måste man komma ihåg att kunskapen om hur man skapar eller hittar ett bra temperaturhöjande mikroklimat genrellt inte är så stor hos gemene man. Det är upp till oss som har den kunskapen att förmedla den, men det är viktigt att vi pekar på de mest avgörande faktorerna. CITAT (flaxss @ 24-07-2007, 13:02)  alla somrar är inte som denna , utan vi kan få varma sommar med runt +30c flera dagar och nätter runt +15c flera nätter . eller kan vi få som denna Problemet är inte någon enstaka dålig perioder under sommaren. Det handlar om stabiliteten i vädret och att temperaturen aldrig blir tillräckligt hög under en tillräckligt lång period. Vi har tyvär ofta det problemet och det gör att många av träden inte växer särskilt bra. Jag har sett flera exempel på träd som stått några år i någon förortsträdgård och klarat sig; inte växt särskilt mycket men ändå sett ut att klara sig. Efter en helt normal vinter vaknar trädet aldrig till våren. Vinterhärdigheten har sakta men säkert nöts ned av, för trädet, det halvtaskiga läget. Sommaren kan i övrigt vara OK men trädet hinner aldrig upp till den temperatursumma för att det ska växa sig större eller klara av vintertemperaturen.
Alexander-VG-zon3
24-07-2007, 14:36
CITAT (Big Gardener @ 24-07-2007, 15:10)  men långvarig vinterhärdighet är det inte.
Ja, på vissa håll i södra Sverige växer träden helt ok, men inte var som helst i södra Sverige och defenitivt inte i Sverige genrellt.
I det fallet vi diskuterar nu har det väldigt stor betydelse eftersom Gingko har en mycket hög tolerans mot vintertemperaturer, vid bra sommartemperaturer. Märk väl, optimal köldtolerans, som du pratar om må vara generell, men långvarig vinterhärdighet är det inte. . Inte ens södra Sverige ger de optimala temperatursummor vi behöver för att uppnå optimal tillväxt eller optimal vinterhärdighet. hur många år är långvarig vinterhäridghet för dig ? som i skåne har här växt gingko i många många år . varför inte nöja sig med att det växer ok ? , i Sverige får vi nöja oss med det då vi inte har optimalt för alla våra trädgårds växter . men vi kan ändå ha dom och dom växer bra men inte OPTIMALT . lika så exempel som mina palmer dom växer ca 5-10blad på en sommar inte direkt en optimal tillväxt men det funkar ändå . under några år är det mer optimalt och några år inte lika optimalt men ändå säljs träden för att dom funkar hyfsat bra men kanske inte som bäst som om den växte vilt .
Big Gardener
24-07-2007, 15:02
Långvarig vinterhärdighet är den härdighet som byggs upp efter en eller flera bra växtsäsonger. En planta i god kondition är en planta som växer bra pga av att den står på en för plantan, bra ståndort. Utifrån detta får vi en långvarig vinterhärdighet. Hur många år? Så många år som plantan kan tänka leva.
Skåne är ett stort landskap med olika förutsättningar. Gingkon växer i Skåne, ja, men inte var som helst i Skåne.
Vad som är OK tillväxt eller inte? Ah, där är vi inne på en intressant punkt. Vad som är OK är ytterst upp till var och en att bedömma. Du har dina växter och om du är nöjd med 5-10 blad på dina palmer är det upp till dig.
Jag, för min del, skulle också vara nöjd med 5-10 blad på en palm, men defenitivt inte någon ekvivalent utveckling på en gingko, katalpa eller ett pagodträd. Vi har med våra klimatförutsättningar svårt att uppnå någon optimal tillväxt, det får vi leva med. Men vi kan absolut se till att komma så nära det är möjligt och det uppnår vi tyvärr inte genom att bara diskutera lägsta vintertemperaturer. För när det kommer till kritan tror jag de flesta vill se träd som, efter förutsättningarna, mår bra och utvecklas på ett, för arten, typiskt sätt.
Hellmark
23-10-2012, 09:44
Hej! Jag har köpt några Ginkgo bilboa fröer från Impecta.se och undrar hur jag bäst sår dessa så att de växer till våren? Om jag t.ex. skall ha dom varmt/kallt ge dom näring etx.
Mvh Hellmark
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|