|
Bettanspettan
16-07-2007, 20:37
hejsan!  ny på det här med odling och ny på sidan också för den delen, men vilken tur att jag hittade hit!  Jo jag har då tänkt så paprika, vad jag har förstått(har suttit och läst en massa gamla och nya inlägg om paprikor) så är det för sent för mig att så mina paprikakärnor som jag har tagit från en köpepaprika(gul) och låtit torka i 2 dygn på ett fat? men om jag nu mot alla odds ändå sätter ner mina paprikakränor, hur långt ner ska jag stoppa dom? Hur många kärnor per kruka? Ska jag ha en plastpåse över krukan, eller är det helt fel? Kan jag låta krukan stå ute eller ska den va inne? läste att paprika är väldigt känsliga för blåst? jag har alltså tänkt ha mina paprikor på balkongen under sommaren och sen inne under resten av året, går det? Hur ska jag göra? snälla hjälp  Tack på förhand!
Börja med att så i små krukor med såjord. Tror jag satte 2/ kruka sist.Täck med ett tunt lager jord och fukta igenom. Jag brukar använda sprayflaska. Om du har ett minidrivhus är det bra, annars kan du täcka med plastpåsar eller plastfolie, kom bara ihåg att lufta då och då. När fröna grott kan du ta av plasten och när de går hantera, brukar va när de har fått två bladpar, är det dags att sätta dem i större krukor. Har du dem sen ganska skyddat på balkongen går det säkert bra, och de brukar inte ha några problem att mogna inne. Däremot kan du inte va säker på att paprikan blir gul för att du tagit fröna från en gul... Lycka till!
sqrulan
16-07-2007, 20:49
 Jag tycker att det är försent att så paprika nu,jag sår paprika i mars. Men nästa år kan du så av dina fröer,det går bra att så av köpepaprika Någon fin och god paprika av dina fröer får du nog inte i år,snart augusi!!!!är det ju.
Bettanspettan
16-07-2007, 22:31
tosan: okej, tack så mkt för svaret. så tvbå frön/kruka alltså  och sen en platspåse över det, när du säger att jag inte får glömma att lufta, menar du då att ajg ska ta bort påsen och "vädra"/byta påse lite då och då(hur ofta)? sqrulan: okej, men vi får se om jag sår eller inte, ska fundera mer på det  varför är det så att jag inte kan få bra frukt nu? Är det för att det är slutet på sommaren eller? En till fråga också, jag har bara en massa plastkrukor, går dom bra eller måste jag gå och köpa lerkrukor?
Åsa, mälardalen zon 2
16-07-2007, 23:45
Det är tveksamt om det blir mogen frukt vid sådd nu, paprika sås i jan-mars och sätter ofta inte mogen frukt förren aug-okt (beroende på sort), den har lång utvecklingstid och under höst och vinter har vi det för mörkt (våran belysning räcker ej) + varmt och torrt inomhus för att växterna ska trivas och sätta frukt.
Vill du ändå så kan du så i vad som helst gamla glassburkar, mjölkförpackningar etc. bara du gör hål i botten växterna bryr sig inte om vad de odlas i.
Men du måste gradvis plantera om dem allteftersom de växer, jag brukar odla paprika i 10-15 liters hinkar (1 planta per hink) under sommaren men dina plantor lär inte hinna bli så stora innan vintern.
Jag rekommenderar dock att du köper fröer nästa år till någon sort som har lite snabbare utvecklingstid typ apple eller red ace och som passar för odling i svenskt klimat.
Bettanspettan
17-07-2007, 11:13
åsa: okej, tack för svaret, men då gör jag så att jag odlar nästa år ist, när ska man börja så? jan-feb eller är det för tidigit? mars kanske? behöver paprikaplantan ngt stöd medans den växer(vissa träd behöver ju en pinne brevid så dom växer rakt)?
nu vet jag inte om man får göra såhär eller om jag ska skapa en ny tråd, men prövar: hur är det med tomat och gurkan då? kan man så dom nu, eller ska man vänta tills nästa år med dom också? behöver dom också en påse på krukan under första tiden, tills dom börjat gro? behöver ngn av dom ett 'stöd' för att växa rakt? ngt annt man bör veta?
Åsa, mälardalen zon 2
17-07-2007, 12:10
Har du extra belysning kan du så paprika i jan-feb annars väntar du till mars. Pinne kan behövas ifall plantan blir tung av frukter men annars brukar de klara sig.
Även tomat och gurka är för sent att så. Tomat sås ca 6-8v innan utplantering så det brukar innebära slutet på mars-början av april ifall man inte har växthus (tomat gillar inte temperaturer under +7). Gurka sås ca 1månad innan utplantering och den vill inte ha temperaturer under +15 så ofta kan man inte börja så förren i maj. Tomat kan behöva stöd den blir lätt lite ranglig vid förodlingen inomhus, är det sorter som tjuvas kan de behöva uppbindning de kan bli lianer på 3-4m på en säsong. Även busktomater som är kompakta och lite lägre än tomater som tjuvas kan behöva stöd ifall det är mycket frukter på, det är olika för olika sorter det finns väldigt många olika tomatsorter.
Gurka är en slingerväxt som kan slingra på marken om man vill, odlar man i kruka brukar man dock binda upp dem ex. genom att binda fast snören i taket på balkongen el dyl och låta den klättra på dessa.
Ska du odla i kruka kan det vara bra att veta att gurka och många tomatsorter brukar behöva hinkar på runt 15-20 liter under sommaren.
Alla frön vill ha i stort sett 100% luftfuktighet när de ska gro så man måste ha plast, glasskiva el dyl. ovanpå sådden.
Bettanspettan
17-07-2007, 13:29
okej, så då får jag så det nästa år också  och skaffa ett par stora hinkar =) vad betyder tjuvas? :S
Åsa, mälardalen zon 2
17-07-2007, 14:33
Vissa tomatsorter ska bara vara en lång lian utan sidoskott så alla sidoskott som kommer tar man bort. Här är en dansk sida som visar hur man tjuvar tomatVill man inte hålla på och tjuva tittar man på de tomatstorter där det står busktomat de ska inte tjuvas. Vill du ha fler sorter att välja mellan än vad man ofta hittar i butikerna kan du titta vad postorderfirmorna har att erbjuda exempelvis Runåbergs och Impecta som både har sitt utbud på nätet + de kan skicka en gratis frökatalog, båda brukar fungera bra. Runåbergs kan ha lite längre leveranstid ifall man skickar efter under högsäsong de är ju ett ganska litet företag men de brukar ha bra fröer och en bra service. RunåbergsImpecta
Bettanspettan
17-07-2007, 14:49
okej, tack så mkt för svaret!
Med lufta menar jag att man släpper in lite luft då och då. I minidrivhus brukar det gå bra ändå tills de grott, då gläntar jag lite på locket bara tills de kommit upp lite så det är dags att ta av det. Blir det för tätt och fuktigt utan luft alls är det lätt att det möglar.
Bettanspettan
17-07-2007, 16:03
tosan: jaha okej, så jag ska bara typ lyfta upp påsen en liten bit så det kommer in ny luft? hur ofta bör jag göra det då? varran/var 3:e dag eller typ 1ggr/veckan eller var tioende dag? hur ofta?
Det brukar man se. Blir det jättefuktigt får man lufta mer. Det ska ju inte va slaskblött. Eller så kan du testa att sticka lite hål i plasten med en nål, så blir det fuktigt men ändå inte helt luftstilla.
Bettanspettan
17-07-2007, 16:34
jaha okej, tack så mkt för svaret! =)
Bettanspettan
17-07-2007, 16:54
hej igen, jo alltså jag tänkte faktsikt ändå försöka så paprika nu, även då jag vet att det är försent och allt, men jag gör det ändå... kanske fungerar mot alla odds..? Tosan, du skrev tidigare att jag skulle så i små krukor, hur små menar du då? för jag va precis ute på balkongen och mätte lite olika krukor(diametern) och den minsta krukan, bebiskrukan är 5cm i diameter(supersöt!!)  men jag gissar på att den är för liten. Sen har jag några krukor som är 11 cm i diameter, några som är 12 cm i diameter och ett par andra som är 14-15cm i diameter... så det är då dom storlekarna jag har. vilken ska jag jag så i, den på 11cm? dom(14-15cm i diameter) kanske är för små för paprikan som fullvuxen?? eller asså, hur stor kruka behöver en 'fullvuxen' paprikaplanta, är dom jag har för små för "färdiga" plantor? Tacksam för svar!
Bettanspettan
17-07-2007, 18:00
läste precis i en bok att en fullvuxen paprikaplanta behöver en kruka på 17cm, och den största jag har är ju 15cm, går den inte att använda då? jag menar, det handlar ju bara om 2cm?
Eva 33c
17-07-2007, 18:13
Ta det lite eftersom! En paprikaplanta växer inte så himla fort. Så här gör jag: Sår alla frön i samma kruka, ca 10cm, med såjord. Efter en, två eller kanske tre veckor kommer det upp lite grönt. Det första bladen som visar sig kallas hjärtblad, nästa blad är sedan det första sk karaktärsbladet. När plantorna fått två sådana blad skolar jag om dem en och en i varsin 10cm kruka. Sedan växer de på, när krukan är genomrotad, det ser du om du knackar ut plantan ur krukan och tittat på den, så planterar du hela jordklumpen i en ny kruka som är ett par centimeter större. Om de växer bra kan du behöva ge dem lite näring efter ett par tre veckor i ny jord. Du är lite sent ute som du redan fått veta så dina paprikor kanske aldrig växer i en 17 cm kruka före höstmökret. Men det märker du ju. Själv har jag lyckats dåligt med övervintring av paprikaplantor inomhus. Mina fick alltid spinn i den torra luften. Men andra har lyckats så gör ett försök. Misslyckas det är det ju bara att så nytt i januari-mars.
Bettanspettan
17-07-2007, 18:30
okej, men ungefär hur djupt ska jag så fröna? 1cm? eller djupare? eller precis under jordytan? så jag ska plantera om dom när dom har fått först ett bladpar och sen ett till? två st alltså? tack så mkt för svaret eva!!  ja misslyckas jag så kan jag ju alltid göra ett till försök  ska nog plantera dom ikväll, i 11cm krukan
Bettanspettan
17-07-2007, 19:23
ja nu har jag då sått dom. Tog tre krukor och i varje kruka stoppade jag ner kanske 7-15 frön. och sedan vattnade jag och stoppade ner tre sugrör i varje kruka och sedan en plastpåse över det(sugrören används som stöd så påsen inte sjuker ihop) och sen en gummisnodd runt krukan och påsen så den hålls på plats. Sedan gjorde jag några hål i påsen med en potatiskännare( hittade ingen tandpetare) Ja så nu e dom sådda och vattnade och ställda i fönstret och så får vi se om det blir ngt alls av dom
Kul att du testar! Själv brukar jag så 2-3 st i 6 cm krukor, mest för att jag tycker det är lättare att dela på dem sen, andra sätter som sagt fler i större krukor. Inget sätt är rätt eller fel, utan man får prova sig fram till det som passar en själv. Smart ide med sugröret förresten. Hoppas du får några paprikor. Lycka till!
Bettanspettan
17-07-2007, 19:56
ja, bättre sent än aldrig, äre inte så man säger?   jo jag kom på nu i efterhand att det kanske hade varit smartare att inte ta så många frön! fast när jag sådde så tänkte jag, men tänkt om alla frön inte gror, då blir det ju tomt i krukan om jag kanske tar tre frön/kruka. så jag tog "några" exra frön, utifall att, så vi får hoppas att inte alla frön gror för då måste ju några av dom slängas, och det vill jag ju inte, eller så får jag MASSOR med paprikaplantor runt om i hela lägeheten! hihi  det tror jag nog inte mamma kommer vara så förtjust över! tosan: ungefär hur lång tid tar det från att man sår till att den böärjar gro, alltså komma upp ur jorden? strödde ca 1 cm lager jord över fröna.
Eva 33c
17-07-2007, 20:04
Inte för att jag är tosan, men det kan börja gro på några dagar eller ta några veckor! Det beror lite på sort, och även temperatur. De vill ha ganksa varm för att gro. Ljus behövs inte så länge inget syns över jordytan. Så om du har en lite extra varm plats så behöver du inte nödvändigtvis ha dem i fönstret till att börja med. Jag hann aldrig svara dig på sådjupet, 1 cm är i mina ögon lite onödigt djupt. Om man sedan vattnar ovanfrån efter sådd finns alltid risk att de sjunker lite djupare ändå. Jag brukar lägga fröna uppepå jorden och sedan ställa krukan i vatten, upp till 1/3 av krukans höjd ungefär. När jag ser ytan mörkna av fukt tar jag upp den och strör över jord bara så pass att fröna täcks. Och sen på med plast osv. Men det kommer nog att fungera ändå, du får väl se det som lite övning helt enkelt!
Bettanspettan
17-07-2007, 20:42
okej, så jag ska kanske ta in dom på mitt rum eller i badrummet, för dom två rummen är dom varmaste i lägenheten okej så 1cm är lite för djupt, men då tar det ju bara lite längre tid för dom att krypa upp, eller vad man nu säger  jitt tips va ju jättebra, ska skriva upp det så jag kommer ihåg det tills nästa gång, asså det dära med att ha en 1/3 av krukan i vatten och se när jorden blir mörk=blöt och sådär, fan va smart!   ja får väl se det lite som, "övning ger färdighet"
Bettanspettan
17-07-2007, 21:06
flyttade precis in krukorna från köket in till mitt rum och jag tror jag har gjort något fel, för påsen är lixom bara genomskinlig, ska den inte typ vara immig av all vätska? jag kanske gjorde för många hål? :/ eller vad har jag gjort för fel?
Vänta tills imorrn, är inte påsen immig då så kan du fukta lite till.
Bettanspettan
17-07-2007, 21:36
okej  så jag behöver alltså inte oroa mig? imorn ska jag iväg tidigt till centrum och köpa en blomspruta, våran som vi hade var trasig så slängde den idag :/ men blötte jorden med vanlig vattenflaska.  så jorden e rätt så blöt -fuktig. kom på en sak, ska jag pollera mina plantor (om dom nu änns får några blommor) eller sköter dom det själva? läste i en bok att man ska ta en pensel och gnugga den lite försiktigt på blomman och sen föra över det till honblomman, men hur vet jag vilken som är han-och honblomma? 
Nejdå, oroa dig inte. De flesta frön är svåra att göra direkt fel med. Huvudsaken det är fuktigt så kommer det att gro så småningom. Och när man väl fått det tillräckligt fuktigt och täckt den är det sällan det behövs mer vatten innan det grott. Efter groningen vill de gärna ha vatten underifrån om det är möjligt.
Det där med pollineringen... är plantorna ute så gör ofta insekterna sitt... Annars vet jag inte, gissar att paprika kan behöve lite hjälp. Kanske är de som tomaterna att det räcker att snärta till dem lite. Det får nog nån annann svara på, för det skulle jag åxå behöva veta faktiskt...
Bettanspettan
17-07-2007, 21:46
underifrån, menar du typ att man häller vattnet på brickan som krukan står på? jaha okej, men då får vi båda vänta på svar från ngn som kan paprikor  ska leta lite i mina böcker jag låndade från bibblan idag, ska se om det står något mer om polleringen(stavas?) hoss paprikor  hittar jag något intressant så skriver jag det här
Bettanspettan
17-07-2007, 21:59
i en bok står det såhär: "fruktsättning och skörd När blommknopparna börjar komma ska du spraya plantorna fint och ge dom flytande näring var 10:e dag. Om du odlar F1 hybrider behövs ingen pollering. andra sorter sprayas lätt två eller tre dagar i följd när blommorna slår ut, så att frömjölet sprids. Du kan också handpollinera blommorna med en mjuk pensel. "
"Beskrivning av pollinering för hand: Använd en fin pensel att föra över pollen från de mogna ståndarna till pistillen i en helt utslagen honblomma. Det är allt du behöver göra vid handpollinering, men du kan om du vill, spraya plantan med ljummet vatten efter pollineringen, särskilt i torr luft. Undvik så att spraya pistillerna på honblomman, eftersom det kan skölja bort överförd pollen."
okej har då 2 frågor: 1.vart är "de mogna ståndarna" och hur ser dom ut? 2. vart är "pistillen" någonstans på en "helt utslagen honblomma" och hur ser den ut?
Eva 33c
17-07-2007, 22:50
Det du läste där gäller inte paprika, den har inte skilda han och honblommor. Gurkor och liknande växter har det. En paprika har alltså både ståndare och pistiller i varje blomma och oftast behöver man inte fundera på pollineringen då vind och insekter räcker för att "rufsa till" blommorna så att pollenet hamnar där det ska. Men odlar man inomhus så kan det vara ont om både insekter och vind. kan du ta en pensel bara och stökar om lite i varje blomma allteftersom de slår ut. Eller ruska lite på plantorna som Tosan skrev. De är självpollinerande så en enda blomma räcker för att få en frukt.
Bettanspettan
17-07-2007, 23:12
jaha va konstigt, för det där stod under faktan om paprikan :/ kanske en gammal bok? så jag behöver bara ruska om bland blommorna så fixar det sig?
Bettanspettan
17-07-2007, 23:55
läste här i en annan bok att jag ska toppa paprikan vid 5:e eller 6:e bladet för då grenar den sig och det ska tydligen ge mer frukt, stämmer det? ska jag toppa paprikaplantan när den har fått 5-6 blad?
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2007, 09:02
Nej den ska inte toppas och paprika grenar sig mycket bra själv, topparna grenar sig hela tiden utan att man gör något.
Eva 33c
18-07-2007, 09:19
CITAT (Bettanspettan @ 18-07-2007, 00:12)  jaha va konstigt, för det där stod under faktan om paprikan :/ kanske en gammal bok? så jag behöver bara ruska om bland blommorna så fixar det sig? Nu blev jag nyfiken; vad heter boken? Men du behöver bara ruska om lite eller pensla i blommorna. Och ibland inte ens det, det kan räcka att en liten insekt krupit omkring i dem.
Bettanspettan
18-07-2007, 11:05
Åsa: jaha okej, men va bra att jag frågade då, tyckte det verkade lite konstigt eftersom jag inte har läst ngt om det här på sidan Eva: den heter "Odla kryddväxter och grönsaker innomhus" författare: Joy o.i Spoczynska, sen står det FORUM också men det är väl bokförlaget(eller vad det nu heter)? jag kom precis hem från skärholmens centrum, va nere och köpte en blomspruta på Ö.B för 12kr  Men vilken röra det är på öb, fick springa och leta i typ 1 timme innan jag hittade den! >.< och personalen visste ju ingenting dom heller så där fick man inte mkt hjälp :/ Imorse när jag tittade på plantorna var ingen av dom immig, men nu när jag kom hem såg jag att en av dom va liiiiite liiite immig!! =D men jag vattnade alla tre med min nya blomspruta   så snart blir nog alla tre immiga =D hejdå, nu ska kila ner till skärholmens centrum igen, ska köpa en tomat och en röd paprika. ska ta fröna från tomaten och äta paprikan, kanske tar fröna från paprikan också
Bettanspettan
18-07-2007, 11:40
hejsan jo jag undrar en grej bara. 1. behöver jag någon extra näring till paprikan senare eller klarar den sig utan? för i boken står det att man ska ge flytande näring var 10:e dag sen när man har planterat om den. stämmer det? 2. Sen undrar jag det här med vattnet, i boken står det att jag ska spraya plantan typ var 3: dag, så att luftfuktigheten behålls eller nått sånt, ska jag göra det? 3. Hur länge ska jag ha påse över krukan? ska jag ha påse sen när jag har planterat om plantan/plantorna också?
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2007, 13:46
Efter att man skolat om paprikan räcker näringen i jorden i några veckor sedan kan man ge gödning, det allra bästa är att ge en svag dos näring vid varje vattning men annars brukar det räcka att ge den dosen som står på flaskan vilket brukar vara 1 gång i veckan. Har du plantan utomhus behöver du inte spraya alls där är det frisk och fuktig luft, inomhus skadar det nog inte med sprayning gärna flera gånger om dagen vi har det ju ganska torrt inne och paprikor får ofta spinnkvalster vid torr luft. Efter att fröerna grott kan man sakta vänja växten utan påse genom att gradvis göra större hål i påsen så man kan ta bort den medans plantorna är små, så ingen påse behövs efter skolningen.
Sedan kan jag lägga till att en sådd med plastpåse på avdunstar mycket lite (även med lufthål) så du ska inte gå och vattna så ofta då blir det lätt för blött = fröerna ruttnar. Detta är det vanligaste misstaget man gör som nybörjare.
Bettanspettan
18-07-2007, 14:30
tack så mkt för svaret, nu blev man lite klockare! och vill bara tillägga att påsarna på mina krukor nu är immiga! *stolt* hehe så det va bara lite vatten som saknades  eftersom det är lufthål behöver jag alltså inte vädra, eller hur? och vattna, ska jag göra det när jag se att jorden börjar bli torr eller regelbundet, typ 1ggr/vecka? vill ju inte att dom ska dö av torka eller ruttna sönder pga för mkt vatten!
Mina tumregler för att vattna paprika och chili är: - Vattna inte om jordytan är fuktig eller om det är fuktigt precis under ytan. - Vattna om bladen börjar sloka och kännas lite sladdriga (dom kan "sloka" på natten också, men då är bladen fortfarande spänstiga, de har helt enkelt fällts ner över natten). Däremellan vattnar jag vartefter jag kommer ihåg
Bettanspettan
18-07-2007, 15:07
noora: tack för tipsen, ska skriva upp dom så jag kommer ihåg
Bettanspettan
18-07-2007, 16:52
hihi sådde några(5) chilifrön idag dom ska behandlas ungefär likadant som paprikan, eller hur? föresten, ska paprikan ha ngn exktra näring?
Nu är jag verkligt nyfiken på hur det gick för dina paprikor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|