HelenN
hej hej!

Nu har jag kört fast igen!

Har en underbart fin ljusblå sommarblomma som jag inte kommer ihåg namnet på. Många känner igen blomman på bladen som är svartprickiga.....är det någon som kan hjälpa mig??

Sen har jag en liten underbar cerise blommande perenn, är det någon som vet vad detta är??

Tack på förhand!!//Lämås

VETEJ2.jpg

vet ej.jpg

VETEJ3.jpg

Kajsa i Arvika
Kan det va en ballongblomma först?

Andra gissar jag på klockvippa, Heucherella.
Fenja
Ballongblomma och alunrot tror jag.
Mvh
Fenja
Chamomille
Den andra är Alunrot...
Patrik, Lkpg
Wow, kul att se an grön alunrot. Jag hade trott att det bara fanns dom brunröda varianterna, men när ni skrev alunrot så ser jag ju att det är en sån. Men visst är den brunröda vanligast, eller har jag fått det helt om bakfoten? duh.gif
Fenja
Den gröna är nog vanligast, det finns en variant med zonalrand på bladen också. De färgade bladen har kommit de senaste åren när den ökaat i popularitet, eller det är väl därför den ökat i popularitet kanske... biggrin.gif
Mvh
Fenja
HelenN
japp, det är klart det är en ballongblomma.... thanks.gif va ni är BRA!!!!

Alunrot ...ja, men är det en "Magnus" måntro??? eller iofs....min har ju helgröna blad..och "Manga" verkar ha rosa/grön melerade....men men ....jag kollar runt lite så kanske jag hittar...men nu är jag helnöjd!

mvh Lämås
Eva 33c
Alunroten ser ut som en "vanlig" blodalunrot, Heuchera sanguinea, alltså den rena arten. I allafall ser mina ut precis så där. Det är en alunrot man har för blommornas skull, fin i buketter faktiskt. Men det är även en bra kantväxt eftersom bladkudden blir tät och fin. Vill du ha fler är det bara att ta vara på fröerna sedan och så till våren. De brukar gro jättelätt i vanlig rumstemperatur.
Boxer
CITAT (Eva 33c @ 17-07-2007, 18:31) *
Alunroten ser ut som en "vanlig" blodalunrot, Heuchera sanguinea, alltså den rena arten. I allafall ser mina ut precis så där. Det är en alunrot man har för blommornas skull, fin i buketter faktiskt. Men det är även en bra kantväxt eftersom bladkudden blir tät och fin. Vill du ha fler är det bara att ta vara på fröerna sedan och så till våren. De brukar gro jättelätt i vanlig rumstemperatur.

Tusen tack för det tipset! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon