Jag impulsköpte alltså ett antal REA-växter bl.a. 8 rosor som jag inte hade plats med. Så nu har projekt expressrosenrabatt börjat - grässvålen har åkt av hittills ca 4 x 1 meter gräsmatta och grävarbetet skall börja när rabatten är lång nog. Frågan är bara hur lång den behöver vara för sju rosor

(en skall stå på annat ställe)?
Följande rosor åkte med hem:
Maidens blush
Grootendurst
Iceberg
Salet
Celestial
+ en namnlös väldoftande liten namnlös sak, som jag inte kunde motstå...
(säkert felstavat, men ni rosenentusiaster förstår nog vad jag menar.)
zon 3
Enligt Rosbibeln LÅG blir dina rosor så här stora, bor du i zon 3 så kan du nog räkna med att det stämmer
Maiden`s Blush ca 1.80 hög x 1.5 - 3 m bred, zon 6 ros
F.J Grootendorst, den röda, vita eller rosa busken samma storlek ca 1.80 x 1.5 m, zon 7
Iceberg, ca 1.20 x 1 m, zon 4
Salet, 1.20 x 1 m, zon 5
Celestial, ca 2 m x 1.80 och zon 6
Det är bara Iceberg som kan frysa ner, övriga mycket tuffa rosor
har dom själv ( Iceberg bara som stamros )
Tack för god information - då får jag väl fjäska lite med isberget då. Fast dum som jag är förstår jag ändå inte hur tätt de bör planteras. Skall det tex vara hela 150+75=225 cm från M.B. till Grootendorst? Hur räknar man? Kanske plantera tätare nu och plantera om när de växt lite (låter bökigt).
Räkna med att Maiden´s Blush blir 2 m bred, kan säkert hållas in lite om man vill, vackert om buskrosorna når varandra i grenarna en dag, men inte trängs ihop, du får mäta upp i rabatten hur bred varje ros blir, sedan tar det många år innan dom kommer dit. Du kan tex. fylla ut med rabattrosor, vackra favoritperenner liljor, under åren, växter som är lätta flytta.

då hoppas jag hinna plantera till helgen! Skall bara iväg till trädgårdsanläggaren och köpa en kubik jord först. I övrigt får det nog bli något självsått från kryddgården ex. isop och i sinom tid lavendel, men de måste växa till sig först. Och veronican skall jag ju också dela...
Jag behöver nog gräva

ut för fler växter - dags att byta forum...
Grattis till rosinköpen! Visst är det ngt speciellt med just rosor?
När jag ställde samma fråga som du för ett par månader sen, då handlade det om 6 rosor och en rabatt på 5 x 1, så undrade Kerstin hur jag skulle få plats med dom.
Det slutade med att jag grävde lite till, 6 x 1,15 och så planterade jag rosorna "sick-sack" om du förstår hur jag menar. Emellan rosorna har satt ner några olika perenner som sniglarna tycker om - EJ avsiktligt.
Och sen fick det bli plats för en "Rhapsody in Blue" från Rosenposten. Kunde inte motstå den.
Så här långt har det funkat bra.
Kul att göra något som man inte ser fulla resultatet av förrän om några år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.