myy
Jag impulsköpte alltså ett antal REA-växter bl.a. 8 rosor som jag inte hade plats med. Så nu har projekt expressrosenrabatt börjat - grässvålen har åkt av hittills ca 4 x 1 meter gräsmatta och grävarbetet skall börja när rabatten är lång nog. Frågan är bara hur lång den behöver vara för sju rosor g.gif (en skall stå på annat ställe)?

Följande rosor åkte med hem:

Maidens blush
Grootendurst
Iceberg
Salet
Celestial
+ en namnlös väldoftande liten namnlös sak, som jag inte kunde motstå...
(säkert felstavat, men ni rosenentusiaster förstår nog vad jag menar.)
help.gif
zon 3
Kajsa
Enligt Rosbibeln LÅG blir dina rosor så här stora, bor du i zon 3 så kan du nog räkna med att det stämmer

Maiden`s Blush ca 1.80 hög x 1.5 - 3 m bred, zon 6 ros
F.J Grootendorst, den röda, vita eller rosa busken samma storlek ca 1.80 x 1.5 m, zon 7
Iceberg, ca 1.20 x 1 m, zon 4
Salet, 1.20 x 1 m, zon 5
Celestial, ca 2 m x 1.80 och zon 6
Det är bara Iceberg som kan frysa ner, övriga mycket tuffa rosor
har dom själv ( Iceberg bara som stamros )
myy
Tack för god information - då får jag väl fjäska lite med isberget då. Fast dum som jag är förstår jag ändå inte hur tätt de bör planteras. Skall det tex vara hela 150+75=225 cm från M.B. till Grootendorst? Hur räknar man? Kanske plantera tätare nu och plantera om när de växt lite (låter bökigt).
Kajsa
Räkna med att Maiden´s Blush blir 2 m bred, kan säkert hållas in lite om man vill, vackert om buskrosorna når varandra i grenarna en dag, men inte trängs ihop, du får mäta upp i rabatten hur bred varje ros blir, sedan tar det många år innan dom kommer dit. Du kan tex. fylla ut med rabattrosor, vackra favoritperenner liljor, under åren, växter som är lätta flytta.
myy
thanks.gif då hoppas jag hinna plantera till helgen! Skall bara iväg till trädgårdsanläggaren och köpa en kubik jord först. I övrigt får det nog bli något självsått från kryddgården ex. isop och i sinom tid lavendel, men de måste växa till sig först. Och veronican skall jag ju också dela...

Jag behöver nog gräva sweatingbullets.gif ut för fler växter - dags att byta forum...
Bee
Grattis till rosinköpen! Visst är det ngt speciellt med just rosor?

När jag ställde samma fråga som du för ett par månader sen, då handlade det om 6 rosor och en rabatt på 5 x 1, så undrade Kerstin hur jag skulle få plats med dom.

Det slutade med att jag grävde lite till, 6 x 1,15 och så planterade jag rosorna "sick-sack" om du förstår hur jag menar. Emellan rosorna har satt ner några olika perenner som sniglarna tycker om - EJ avsiktligt.

Och sen fick det bli plats för en "Rhapsody in Blue" från Rosenposten. Kunde inte motstå den.
Så här långt har det funkat bra.

Kul att göra något som man inte ser fulla resultatet av förrän om några år!
myy
Bee,
hela rabatten skall bli större än 5,5 meter, men det är vad vi hunnit gräva hittills. Sedan kommer ett halvgrävt parti på ca 2x2 meter och så skall det bli längre åt andra hållet med. Hela rabatten blir som ett P, ungefär. Så de kommer att få plats, men min semester börjar inte förrän till helgen så DÅ. Annars har jag tio hål i marken för andra växter som bara skall fyllas med god jord, så i värsta fall får de mellanlanda där. Dock inget jag planerar. Annars har jag många projekt i huvudet, till familjens fasa. ranting.gif angry.gif mad.gif slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon