Full version: Pionefterlysning
Pix
Har aldrig kunnat glömma den pion min mormor hade i sina rabatter på 60- och 70-talet. Det var en mycket mörkröd, med dragning åt blått. (Blodröd). I mitt minne var den inte så "fläskig" blush.gif utan mer roslik i sin blomma, inte heller blev det så många blommor per planta och bladen var också rätt mörka och hela växten rätt liten. Den växte i zon 5.

Finns det någon som tror sig veta vad det kan ha varit för sort blir jag oerhört tacksam.
kompiskram.gif
Krolliljan
Kanske du kan hitta den på Allt om trädgårds trädgårdslistor
Pix
Tack thanks.gif , nu har jag några alternativ och får helt enkelt prova mig fram i min egen trädgård eller genom att titta på den där den växer. Mest troligt är det Karl Rosenfield eller Laddie som fanns hos min mormor.
Maria82a
CITAT (Pix @ 16-07-2007, 23:09) *
Har aldrig kunnat glömma den pion min mormor hade i sina rabatter på 60- och 70-talet. Det var en mycket mörkröd, med dragning åt blått. (Blodröd). I mitt minne var den inte så "fläskig" blush.gif utan mer roslik i sin blomma, inte heller blev det så många blommor per planta och bladen var också rätt mörka och hela växten rätt liten. Den växte i zon 5.

Finns det någon som tror sig veta vad det kan ha varit för sort blir jag oerhört tacksam.
kompiskram.gif

Buckeye belle är mörkröd, som en ros. Den finns att köpa på www.blomkrukan.com

Bild finns på http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...a&section=B
Gåsis
Kan det vara den här du söker. Jag har inget namn, men jag har att dela med mig av. Det är pionerna till höger och till vänster jag menar.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon