|
Lars-Olof Arvids
17-07-2007, 09:45
Här sitter en grön vårtbitare på en johannesört.
[attachment=5241:Vårtbitare.jpg]
Dess gröna färg gör att den ofta är svår att upptäcka i gräset, trots att den blir omkring 5 cm lång. Det är gott om vårtbitare och gräshoppor i min äng nu, men ännu har jag inte hört dem spela. Ofta säger folk att "syrsorna spelar" på sensommaren, men det är fel - det är vårtbitare eller gräshoppor man hör. Att detta är en vårtbitare ser man på de långa antennerna, som är betydligt kortare hos gräshoppor.
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-07-2007, 10:45)  Här sitter en grön vårtbitare på en johannesört.
Dess gröna färg gör att den ofta är svår att upptäcka i gräset, trots att den blir omkring 5 cm lång. Det är gott om vårtbitare och gräshoppor i min äng nu, men ännu har jag inte hört dem spela. Ofta säger folk att "syrsorna spelar" på sensommaren, men det är fel - det är vårtbitare eller gräshoppor man hör. Att detta är en vårtbitare ser man på de långa antennerna, som är betydligt kortare hos gräshoppor. Olle Jag hade en riktig "close encounter" med en vårtbitare...mitt i natten satt det en i mitt ansikte ! Hujedamej //Mollis
skogstroll
17-07-2007, 11:40
jag hade en bamsing i växthuset igår, hörde det sa "crunch crunch" inne bland växterna och så fick jag syn på honom, han fick dock flyga in i skogen istället
Snöflinga
17-07-2007, 21:48
Tycker de är så vackra  När mina barn var små så fångade de en vårtbitare i en stor glasburk ... för att han inte skulle känna sig ensam fick han ett antal gräshoppor som sällskap  På morgonen var det bara några tunna ben kvar av sällskapet  Så den trädde ut i friheten ganska mätt i magen och ungarna en lärdom om djurens värld rikare ...
skogstroll
08-08-2007, 15:23
CITAT (Mollis @ 17-07-2007, 11:46)  Jag hade en riktig "close encounter" med en vårtbitare...mitt i natten satt det en i mitt ansikte ! Hujedamej //Mollis intressant samma sak hände mig för sådär 2 veckor sen, mitt i fejan satt han...
ängsvädd
08-08-2007, 16:36
Vad festligt, jag pratade just om grön vårtbitare med en kompis idag. Hon har vinplantor som klänger mot altanfönstret, på utsidan. Och berättade hur hon och en vårtbitare brukar studera varandra genom fönsterrutan. Den brukar sitta i skuggan under ett blad i söderläget och studera henne. Den smälter in med bladfärgen.
Piccante
09-08-2007, 01:10
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-07-2007, 10:45)  Här sitter en grön vårtbitare på en johannesört.
Dess gröna färg gör att den ofta är svår att upptäcka i gräset, trots att den blir omkring 5 cm lång. Det är gott om vårtbitare och gräshoppor i min äng nu, men ännu har jag inte hört dem spela. Ofta säger folk att "syrsorna spelar" på sensommaren, men det är fel - det är vårtbitare eller gräshoppor man hör. Att detta är en vårtbitare ser man på de långa antennerna, som är betydligt kortare hos gräshoppor. Olle Minns ett inslag på tv för något år sedan. en reporter stod i gräset i diket och man såg bilarna svischa förbi fort på vägen bakom henne och man såg ut över grönskan på andra sidan vägen. Inslaget handlade om ökat buller från trafiken och reportern sa något i stil med; - här är det inte lätt att höra syrsorna spela! (syftade på bullret). Det var ju helt rätt iofs men det är inte bara svårt vid trafikerade vägar i Sverige, det är omöjligt att få höra någonstans i landet  Vårtbitare och gräshoppor däremot kan man ha turen att få höra lite varstans.
Chamomille
09-08-2007, 05:30
CITAT (Markus_H @ 09-08-2007, 01:10)  Minns ett inslag på tv för något år sedan. en reporter stod i gräset i diket och man såg bilarna svischa förbi fort på vägen bakom henne och man såg ut över grönskan på andra sidan vägen. Inslaget handlade om ökat buller från trafiken och reportern sa något i stil med; - här är det inte lätt att höra syrsorna spela! (syftade på bullret). Det var ju helt rätt iofs men det är inte bara svårt vid trafikerade vägar i Sverige, det är omöjligt att få höra någonstans i landet  Vårtbitare och gräshoppor däremot kan man ha turen att få höra lite varstans. Det finns ju en mullvadssyrsa i södra Sverige, men den lär man väl inte så ofta höra!
Gossen Ruda
09-08-2007, 06:44
Jag var för några år sen inne i en akvarieaffär där man även sålde levande mat till terrariedjur, bl.a då syrsor. Några hade rymt och dom hördes. I hela affären. Eftersom affären låg i ett lagerutrymme med en massa prång och dubbla väggar var det omöjligt att fånga in kräken.
Chamomille
09-08-2007, 06:46
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2007, 07:44)  Jag var för några år sen inne i en akvarieaffär där man även sålde levande mat till terrariedjur, bl.a då syrsor. Några hade rymt och dom hördes. I hela affären. Eftersom affären låg i ett lagerutrymme med en massa prång och dubbla väggar var det omöjligt att fånga in kräken. 
skogstroll
09-08-2007, 08:01
Den vårtbytaren jag har haft närkontakt med var väldigt stor, nästan decimetern (!), vad kan det vara för en välgödd sort?
CITAT (skogstroll @ 09-08-2007, 08:01)  Den vårtbytaren jag har haft närkontakt med var väldigt stor, nästan decimetern (!), vad kan det vara för en välgödd sort?  Det är nog en "Stor vårtbitare", men så stor som 10 cm blir den inte!
CITAT (KURT @ 09-08-2007, 09:06)  Det är nog en "Stor vårtbitare", men så stor som 10 cm blir den inte! Den jag hade sittandes i ansiktet mitt i natten var nog inte riktigt 10 cm, men väl 8 cm. Eftersom jag visste att min man inte skulle tro på mig på morgonen så fångade jag den i burk och tog fram linjalen.... //Mollis
Så här års brukar vi få besök av dom där illgröna djuren. Det var flera år sen dom kom upp i storlek på 8-10 cm, senaste åren har dom varit max 5. Den senaste jag såg för några veckor sen var bara 2,5. Det trodde jag var en unge.
skogstroll
09-08-2007, 13:01
ja det här var en riktig baddare men så hade han väl smaskat en hel del i växthuset också.... han var väldigt imponerande så jag vågade inte ta honom i handen så jag tog honom med en handske
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|