Full version: citrusfrukter
Bettanspettan
hejsan,
jag funderar på att ev. så en citron, men går det? får den frukt då, asså ätbar frukt? kan jag ta kärnor från en köpecitron? hur ska jag så den? när ska jag så den, kan jag så den nu? vad jag har förstått ska man ha en plastpåse över plantan, men hur länge? när ska man plantera om den? tar det lång tid för den att gro? hur stort blir trädet/plantan som fullvuxen? kan man ställa ut plantan/trädet på sommrana? hur länge lever plantan/trädet?

kan man odla någon annan citrusfrukt än citron? t.ex mandarin, klementin, satsumas eller apelsin, och kan amn få ätbar frukt på ngn av dom då?

Tack på förhand!
Lady Hamilton
Visst kan du så dina egna Citrusar men...........är det frukt du vill h rekommenderar jag dig att köpa "färdig" planta. Alltså en Citrus som är sortbestämd och namnad. Men det är viktigt att du vet vilken sort (latinska namnet) du vill ha Ex. Citron= Citrus lemon/Citrus limon, Mandarin= Citrusretiqula, Apelsin= Citrus sinensis o.sv. (nu kan jag ha stavat de latinska manen lite fel)

Om du vill så Citrus kärnor så kommer det säkert att gro Men det är inte säkert att det som gror blir samma sort som frukten kärnan kommer i från. Många citrus frukter har sterila kärnor. Och det tar många år innan du över huvutaget kommer att få veta OM din Citrus kommer att börja blomma och sätta frukt. Jag har läst att det brukar ta ca 10-15 år Men det finns de som har plantor som är 30 år som ännu inte börjat blomma. Om du söker på "Citrus" här på forumet så kommer du att hitta massor att läsa
Alexander-VG-zon3
så kärnor på våren tar ca 1-3veckor för den att gro . när dom första karaktärsbladen visar sig tar du av plastpåsen som ska ha ett andningshål . ja du kan ställa ut plantan på sommaren . jag tar ut mina i skuggan i april-maj sen får dom stå där ute innan frosten kommer (hos mig kommer den i okt-dec första) sen åker dom in i vintervila som är runt 10c . viktiga är att du ställer dom i skuggan först när dom kommer ut ca en vecka i skuggan sen så kan dom få va i väst-öst läge sen tar du in dom innan frosten kommer . har du ett svalt men ljust utrymme så vill dom gärna stå där ca +10c och ljuse . du planterar om dom på våren ( slutet av feb) använd gärna citrus jord .
Bettanspettan
jaha så då kan jag alltså inte ta frön från en vanlig köpecitron? vart hittar man frön från citron då? och vart hittar man en citronplanta? ungefär hur mkt går en citronplanta på? gäller samma sak med dom andra citrusväxterna(mandarin, klementin, apelsin osv), asså att man helst ska köpa en färdig planta?

tack så mkt för svaren!
smile.gif
Lady Hamilton
Citrusar brukar finnas och köpa på de flesta handelsträdgårdar och ligger i prisklass 300-700 Du kan gärna gå in på www.drakenius.se och kika lite på olika sorter
(kolla gärna i mitt album eller här på allmäna album på mina/andras Citrusar)
Bettanspettan
lady hamilton: okej, tack för tipset(länken) ska kika in där strax wink.gif
300-700kr är ju inte sådär värst dyrt, fast hade ju helt klart varit billigare om man hade kunnat odla från köpefrukt laugh.gif

Tack för svaret! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bettanspettan @ 17-07-2007, 14:41) *
lady hamilton: okej, tack för tipset(länken) ska kika in där strax wink.gif
300-700kr är ju inte sådär värst dyrt, fast hade ju helt klart varit billigare om man hade kunnat odla från köpefrukt laugh.gif

Tack för svaret! biggrin.gif

dom flesta köpefrukters kärnor gror , man kan ju köpa krav märkta . men det tar längre tid innan man ser blommor eller kanske inga blommor alls . vill man bara ha frukter så köper man färdigt . vill man ha en blad växt kan man lika gärna så själv från en köpefrukt då dom växer hyfsat snabbt ändå och med rätt vintervila och rätt näring,jord m.m. ännu bättre som dom växer .
Bettanspettan
flaxss: jo men det jag vill ha är ju citroner, frukt alltså, så då äre ju ingen större ide att så köpecitroners kärnor, för en bladväxt e jag inte sådär värst intresserad av, fast jag kanske gör ett försök ändå, vi får se tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bettanspettan @ 17-07-2007, 14:46) *
flaxss: jo men det jag vill ha är ju citroner, frukt alltså, så då äre ju ingen större ide att så köpecitroners kärnor, för en bladväxt e jag inte sådär värst intresserad av, fast jag kanske gör ett försök ändå, vi får se tongue.gif

då ska du köpa en istället som lady hamilton skrev .
Bettanspettan
flaxss: okej men då gör jag det wink.gif fast ska nog ändå göra ett försök med citronkärnor, kanske går, fast det tror jag inte, men akn ju va kul ändå wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bettanspettan @ 17-07-2007, 15:47) *
flaxss: okej men då gör jag det wink.gif fast ska nog ändå göra ett försök med citronkärnor, kanske går, fast det tror jag inte, men akn ju va kul ändå wink.gif

jag har sått ca 10kärnor av alla dess olika citrus sorter och alla har grott och alla va från olika köpe frukter
Bettanspettan
har det kommit någon frukt/blommor på dom då? fast du kanske inte har ahft dom så länge?
så det akn alltså bli frukt på köpecitroner, eller?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bettanspettan @ 17-07-2007, 17:06) *
har det kommit någon frukt/blommor på dom då? fast du kanske inte har ahft dom så länge?
så det akn alltså bli frukt på köpecitroner, eller?

andra året med mina så inget där varken frukt eller blommor , läs Lady Hamilton inlägg i början så vet du
Bettanspettan
jaha, okej, tack. 10-15, gosh vilken lång tid för att få ett par citroner tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon