annelito
Jag har en lite plätt på ca 8 meter i diameter på tomten som känns som en yta som inte utnyttjas, den ligger i ett hörn så den ligger inte i vägen. Funderar på att strö en massa blomfrön på ytan och låta det växa vilt, inte sköta det speciellt utan välja blommor som sköter sig själva. Vattna kan jag ju göra.
Är det för sent att sprida frön nu för att få några blommor i år? Och finns det "risker" med att bara sprida frön så här och hoppas på det bästa?
kerstin z5-6
Risken" med ett sådant ställe är att
det blir ogräsinvaderat och blommorna kommer inte till sin rätt
att du i försök att rensa bort ogräset även tar de ädla med dej ..
Lupin o vallmo brukar konkurrera rätt bra om de får bra miljö från början

annelito
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-07-2007, 14:01) *
Lupin o vallmo brukar konkurrera rätt bra om de får bra miljö från början

Kan jag så dessa nu redan eller är det för sent? Och kan jag ha båda sorterna tillsammans?
kerstin z5-6
Ja, men de som gror nu är små -och kommer inte att visa sig särskilt mycket förrän till våren
I så fall skulle jag markbereda så du har bar jord innan du sår ...
Marlene z v
CITAT (annelito @ 17-07-2007, 12:22) *
Jag har en lite plätt på ca 8 meter i diameter på tomten som känns som en yta som inte utnyttjas, den ligger i ett hörn så den ligger inte i vägen. Funderar på att strö en massa blomfrön på ytan och låta det växa vilt, inte sköta det speciellt utan välja blommor som sköter sig själva. Vattna kan jag ju göra.
Är det för sent att sprida frön nu för att få några blommor i år? Och finns det "risker" med att bara sprida frön så här och hoppas på det bästa?

Jag gjorde det i maj och strödde ur flera påsar bara sådär. I den ena rabatten blev jag ganska nöjd, Pionvalmo, Skjäggört och Brudslöja.
Men den andra blev inte så lyckad, där finns bl. Ringblommor, Gilia och Clarkia. Massor med blomplantor som nu håller på att börja blomma, men också massor med Nate som inte går att ränsa bort då följer allt med. Det syns nog inte så bra på den här bilden.
annelito
Det verkar växa ganska mycket kirs på den plätten där jag tänkte strö frön, men det kanske är dömt att misslyckas när det gäller områden med kirs? Dom verkar ju ta över direkt och kanske är svårt att rensa bort bland utspridda blommor?

Eftersom jag hyr stället så länge, tills det riktiga drömhuset dyker upp, så vet jag inte hur mycket arbete jag ska lägga ner på att förbereda marken inför nästa vår...

Tyvärr fick jag tillträde/nys om stället för sent för att kunna plantera, så och njuta av skörd i tid. Det mesta verkar vara för sent nu... :-(
kerstin z5-6
Ja är det kirs där blir projektet inte bra .. hyr du samma nästa sommar-Lägg ut våta tidningar på platsen i april/maj
Fyll på 2-3 dm påsjord
Så dina ettåringar i rader -då kan du rensa de som inte kommer i raden ...
Att de står i rader märks inte när de börjar blomma smile.gif
Kirsen hålls bort av de hela våta tidningar
Chamomille
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-07-2007, 10:31) *
Ja är det kirs där blir projektet inte bra .. hyr du samma nästa sommar-Lägg ut våta tidningar på platsen i april/maj
Fyll på 2-3 dm påsjord
Så dina ettåringar i rader -då kan du rensa de som inte kommer i raden ...
Att de står i rader märks inte när de börjar blomma smile.gif
Kirsen hålls bort av de hela våta tidningar

Gör det?? Tidningar... Va enkelt.... Här har vi invation av Kirs... Tänkte själv låta en liten yta av gräsmattan "växa fritt" eftersom vi har smörblommor och tusenskönor bl.a. Och dessutom slänga en påse sommarblommor där... Fast kommer det kirs där så blir det gräsklippare fram!
kerstin z5-6
Man kan behöva kväva kirsen på detta sätt i flera år -ev med ännu tjockre lager tidningar - får de inget ljus överlever de inte -fast det tar ju lite tid.
Mellan mina perenner i stora rabatten i fjol-täckte jag med tidningar-och la bark o torv uppepå.. .Tidningarna är fortfarande där i år -så de tar en stund för dem att förmultna -och jordlagret uppepå måste vara djupt nog för ettåringarna att växa i
Jag har inte Kirs , men väl äxing i den rabatten
annelito
Vilka bra tips kerstin! Tack! Får ta och samla tidningar då istället för att elda upp dom tills kirsen förtvinat.
Nina K
Hejhej!

Jag förstår inte riktigt problemet med kirs....Jag hade en flera kvadratmeterstor yta FULL med kirs...grävde och rensade bort allt jag kom åt och tillsatte mer jord. Nu är det andra året i den planteringen och jag rycker bort små stackars kirsar lite nu och då när de dyker upp. Inget större problem än andra ogräs faktiskt. Och ändå växer kirsen hej vilt bara en bit ifrån, men inte ens den invaderar så illa att jag inte skulle hinna rycka dem. Bara man planterar nya växter med en aning mellanrum så man inte trampar ihjäl dem på jakt efter ondingarna smile.gif

Dessutom: har man varit och grävt i kirsrötterna sitter de sedan så pass löst att rotbitarna följer med en gång för alla när man rycker upp de små nykomlingarna - begövs knappt något verktyg ens...

Så varför vänta flera år? Och täcka och ha det fult? När man kan offra en eftermiddag av sitt liv på lite grävande...

Däremot reserverar jag mig för kirs som växer bland buskar och täta perenner...där kan det vara nästan omöjligt att rycka upp kirsen när den slingrat in sig bland rötter man är rädd om.

Så, på dom med lite våld och envishet bara! ninja.gif
mamamaggan
Ja om det var så lätt så skulle jag inte klaga. Vi har rabatter där man försökt bli av med kirs i över 40 år och inte sjutton räcker det att plocka ens varje dag!!!!!!!! Men där vi täckt med svart plast och sten där är den borta.
annelito
Men om jag bara slänger ut t ex en massa lupinfrön i det här området...är det inte förrän nästa år jag kommer att få se dessa blomma eller kommer något av det att växa upp redan i år?
kerstin z5-6
nästa år ...
ängsvädd
Jag skulle inte så lupin i en vildäng. Den tar över. Själv får jag plocka bort lupinfröställningarna så att det inte bara blir lupiner, gräver även upp. Det finns färdiga vildängsfröblandningar med lämpliga blommor.
Nina K
CITAT
Jag skulle inte så lupin i en vildäng. Den tar över. Själv får jag plocka bort lupinfröställningarna så att det inte bara blir lupiner, gräver även upp. Det finns färdiga vildängsfröblandningar med lämpliga blommor

Håller med Mimmi, lupinen tar över allt annat så det blir inte så lyckat om man verkligen vill ha en vildäng. Men om man däremot vill ha en fantastisk lupinäng så är det enkelt och sköter sig nästan självt... yes.gif

Det är en dröm... Så vackert!! wub.gif

Tyvärr har jag inte så stora outnyttjade ytor att det går för min del, men men...
annelito
Då får jag vänta till nästa år då...åh vad tråkigt det är när man fått tag i ett sommarhus "lite för sent", med tanke på sådd och odling. Jag vill ju ha allt NU, när jag nu äntligen har ett eget ställe.

Okej, vill jag ha lupiner så får det bli endast lupiner, vill jag ha blandade blommor så ska jag inte så lupiner där alltså.
Då får det nog bli lupiner...om jag nu har kvar stället nästa sommar, man vet ju aldrig. Det rätta drömhuset kanske hinner dyka upp...då hoppas jag att det dyker upp i "rätt tid" så att man får njuta av odling och sådd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon