Sommarbi
Vad gör man åt myror som har bestämt sig för att ockupera trädgårdslandet? Det är både gula och svarta myror, om det nu spelar någon roll. I alla fall så har de bon i landet och jag tror att det är därför det växer så dåligt. Vågar inte hälla ut Myrr för det suger säkert växterna upp.
Evaj
Läste att mot myror är vitlökssalt bra och mot tvestjärtar är det kanel som gäller.
Har inte testat själv men ska inhandla vitlökssalt och prova
Evaj
Läste att mot myror är vitlökssalt bra och mot tvestjärtar är det kanel som gäller.
Har inte testat själv men ska inhandla vitlökssalt och prova
snuffe
CITAT (Sommarbi @ 17-07-2007, 15:16) *
Det är både gula och svarta myror, om det nu spelar någon roll.

visst spelar det roll gula myror ( rödmyror) sticks med gadd och man får kliande bulor i flera dagar.
Hela min trädgård är full av dessa vidriga kryp. Lämnar man kruka, en hink eller så ett par dagar så bor där rödmyror. Går man barfota så upptäcker den en genast ...

Just nu har jag svarta i myror i bondbönorna både i trädgården och på odlignslotten ; MEN INGA LÖSS ?????
Gloriana
Malen kryddnejlika är mycket bra mot myror - den pajar förmodligen myrornas kommunikationssystem så då flyttar de. Sök också på myror här på forumet så kommer du få hur många tips som helst. Det är bara att strö ut där du besväras av dem. Det kan ju bli lite dyrt om de finns överallt men man får välan välja var man inte kan stå ut med dem alls. Myrfri trädgård finns nog inte och är inte önskvärt heller - tycker jag.
månblomman
Såg att någon skrivit att kanel var bra mot tvestjärtar? Det funkar på myror också, strödde ut över ett par myrbon och nästa dag var de borta. Flyttade säkert inte så långt men de var ju iallafall borta ur rabatten flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon