Jag satte ett tulpanträd för tre år sedan, då ca 2 meter högt. Det har haft två rejäla bambustöd i 2 år, förra året sänkte jag banden, för att det skulle "härda" rötterna mer för blåst. Det har växt 80-100cm per år. I våras tyckte jag att jorden inte rörde sig när jag vickade (försökte!) trädet, så jag tog bort det ena stödet.
I förra veckan hade vi ett rejält regnoväder med 50-70 mm regn på ett dygn och lite blåst (det blåser alltid i Helsingborg). Nu började hela trädet luta. Jag har nu stagat upp det med två band snett ner i marken så länge, måste köpa rejäla stödkäppar. Jag har tunnat ut lövverket lite.
Ska jag klippa mer i trädet eftersom det verkar vara för tungt i kronan vid regn och blåst? Eller tar det mer än 3 år innan man bör ta bort stöd?
Att trädet fortsatte att behöva stöd för rötterna berodde nog på att det gamla stödet fått sitta för länge. Träd ska normalt, om det vattnas, etablera sig på en växtsäsong. Sedan tar man bort stödet så att det utvecklar celler som gör att det blir starkt och inte vingligt. Sitter det kvar växer trädet som om det skulle ha stöd hela livet.
precis som du märkt är stöden dessutom menade för rötterna, inte för att kronan ska sluta svaja. Kronor behöver svaja tidigt för att trädet ska kompensera sig för förhållandena på växtplatsen.
Man måste se för att kunna avgöra vad som är bäst, men beskärning är mycket sällan lösningen på problem som dessa. Osett kan jag gissa på att jag skulle ha nyttjat denna säsong till att räta upp trädet, ge det vatten så att det orkar utveckla rötter (20 mm/veckan ungefär, det är oftast mycket mer än det regnar), och inte beskära det på annat sätt än som om det stod av sig själv, dvs normal uppstamning, uppbyggnadsbeskärning. Sedan måste stödet bort, helst efter denna växtsäsong eller iallafall i nästa. Ju lösare stöttning du kan göra med tiden, desto bättre kommer trädet klara sig själv och dessutom anpassa krontillväxten efter hur mycket stöd det byggt upp själv.