Dzad
Hur gör man då? Om man nu kan det (ympa från en fruktgivande o kanske få frukt på den kvisten).
Jag har många frösådda citrusar... Den högsta kanske runt en meter. De största är alla citron. Måste man ympa in från en fruktgivande citron eller kan man ympa in från t.ex. en calamondia eller annan citrusväxt?

Slänger en följdfråga:
Antar att citronfröplantor normalt inte blommar?
Till skillnad från mandarin, kumquat och (klementin?), som kan blomma o ge frukt enklare?
Lady Hamilton
Alla citrusar som man sår själv från kärnor är osäkra om de kommer att börja blomma och ge frukt. När det gäller ympningen så vet jag ingenting dunno.gif Men jag har lästa att om det börjar skjuta skott ner i från i krukan på "köpta-färdiga-ympade plantor" så bör man ta bort det skottet för att det är högst troligt att det är ett "tjuvskott" från stammen som citrusen är ympad på.
Så då antar jag att själva "grund stammen" är av en citrus sort och själva grenarna som är frukt bärande är av en anna sort

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon