Full version: hoya imperialis
Sofia Hell
Har haft min imperialis i över ett år och den har varit blomstor ganska länge nu...
Hade några små knoppar förut som alla föll av, och sedan dess har den bara vuxit och vuxit och hotat att överfalla allt och alla trots att jag lindar och beskär hej vilt.
Nu när två pedunklar visar sig och den ena börjar växa och bilda knopp blir man givetvis överlycklig.
Nu har dock en av knopparna fallit av och jag undrar då om det alltid är så att alla knoppar gör det.
Är det kört? confused.gif
Tosan
Vet inte hur det är med just din hoya, men min H. multiflora hade knoppar flera ggr under våren som bara föll av hela tiden. Nu har den iaf blommat en omgång och börjat skicka ut igen på samma + att jag har knoppar på en ny gren åxå. Kan det va ljustillgången som avgör kanske?
Blomstertanten
Imperialis vill inte torka ut ! Det kan vara en av orsakerna till att knoppen ramlat. Sen jag fick tips om att sätta en "vattenbehållare" i min imperialis så har den satt en enorm fart att växa , men ännu inga knoppar.
De flesta hoyor brukar dessutom abortera de första knopparna av någon anledning.
Men försök ha jämn vattning (låt den inte torka ut för mycket) och duscha gärna impen med sprayflaska.
linh
CITAT (Sofia Hell @ 17-07-2007, 17:36) *
Har haft min imperialis i över ett år och den har varit blomstor ganska länge nu...
Hade några små knoppar förut som alla föll av, och sedan dess har den bara vuxit och vuxit och hotat att överfalla allt och alla trots att jag lindar och beskär hej vilt.
Nu när två pedunklar visar sig och den ena börjar växa och bilda knopp blir man givetvis överlycklig.
Nu har dock en av knopparna fallit av och jag undrar då om det alltid är så att alla knoppar gör det.
Är det kört? confused.gif

nä, det är inte kört för de andra knopparna. Min rauschii börjar nästan alltid med 9 knoppar för att sedan klara av att behålla runt 5 stycken. Ibland fler ibland färre.
sqrulan
Jag har läst på hoya forumet portal att man kan även finmala äggskal i mortel och blanda i

jorden,tydligen vill dom ha kalk.

Jag har nyss skaffat mej två impeialisar,så jag vet inte mycket.Blommor vill ju blomma och sätta frö innan dom dör.

Kanske man blir fööör snäll då man ser knopparna,den kanske ska svälta??Bara en ren gissning.
maimiti
Jag tycker att impar är rätt kinkiga. Min tog tio år på sig att ens blomma en andra gång, nu har den dock blommat åtskilliga gånger under sommaren - dock alltid med bara en blomma. Den börjar med 10-15 knoppar och tappar dem sedan undan för undan tills det bara finns en kvar. Igår upptäckte jag att den faktiskt hade två utslagna blommor *otroligt* men då hade den tappat en mogen knopp dagen innan. Jag har nu under sommaren planterat om min i självvattnande kruka och grävt ner kalkkross i jorden. Hoppas att det ska göra susen, för plantan är ju stor och har massor av pedunklar så den borde kunna blomma ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon