Full version: Rosenposten...
Tosan
Var inne och kollade på rosenposten för att försöka komma på vad jag ska köpa till våren.
Men jag blir lite förvirrad när det gäller härdigheten på deras rosor. Hårdför kallar de många rosor som i sverige ska klara mellan zon3-5. Dessutom hittade jag flera zon5 rosor som "bör täckas" enligt dem.
Vågar man handla annat än kanadensiska från dem? Hittade några jag vill ha, och de flesta av dem finns inte i roslistan heller... Man vill ju gärna veta om de har en chans att klara en norrländsk vinter eller inte.
myy
De visar ju härdighet enligt svenska zoner, men man måste trycka på svensk flagga först har jag för mig.
Tosan
Hmmm då får jag gå tillbaks och leta efter en flagga.... g.gif
Har nån handlat från hortogreen? De har ju bra priser, men är kvaliten därefter åxå?

Herregud, det står ju i klartext "för svenska kunder"...
Hur står ni ut med mig?
stina
Jag har handlat massor av rosor från Hortogreen. Kanonnöjd varenda gång! Även Rosenposten är jag jättenöjd med. Deras rosor går på ett ut tycker jag, men Rosenposten har ju ett mycket större utbud.
Eva 33c
Jag handlade av Rosenposten förra våren och fick jättefina plantor. Kom bara ihåg att uppgiften om "enhetsporto" bara gäller inom Danmark. Till Sverige blir det ett annat pris och det framgår inte vid beställningen. Jag kommer inte ihåg exakt vad det blev, men inte någon hårresande summa i allafall. Rosorna skickas ju barrotade och väger inte mycket.
Tosan
Kul att de är bra fast de har bra priser! biggrin.gif
Jag har hittat en hel del "måste-ha-rosor" på båda ställena. Just nu har jag ett 60-tal rosor att välja mellan, så många hade jag väl inte tänkt mig till att börja med tongue.gif Å så måste man ju titta på alla för att kunna välja, men det är svårt, ska ha några olika typer och så många färger som möjligt hade jag tänkt...
Ni kommer nog att få massor med frågor till våren när det är dags att bestämma sig
kerstin z5-6
sist jag beställde 15 rosor kostade det 112 kr i frakt ..
och är det nån du funderar över ang härdighet får du väl hojta här
Det är ju mkt mer än zonen som avgör om en ros klarar sig eller inte
Tosan
Ja, jag säger till om det är nåt smile.gif
Jag kommer förmodligen att prova ett par z4 rosor, det borde gå bra just här jag bor enligt trädgårdsmästarn, men z5 så ska jag va säker. Om man bara tänker på var man gräver ner dem så ska det nog gå bra. JAg har saker i min trädgård som inte alls ska kunna leva här, och andra saker håller på att växa ihjäl sig på platser där de inte alls ska trivas. Man får väl testa och se vad som händer. De som verkar känsligast får man dalta lite mer med.
Var och köpte marksten idag som ska ligga på baksidan av en av mina nya rosenrabatter, här planeras det friskt för våren biggrin.gif Och kommer det sol tror jag min europeana slår ut imorrn. wink.gif
kerstin z5-6
Låter ju bra -och att köpa rosor två zoner över den man har -som rek i vissa råd -är ju ändå helt uteslutet för oss
Tänk docj på att välja robusta z6 or som vindskydd åt de mer kinkiga sakerna ..
Tosan
Nej, då finns det ju inget kvar ju...
Men tack för tipset, då kan man tänka lite mindre på placeringen om man har tuffingar som skyddar biggrin.gif Så långt hade jag inte tänkt...
AnnammA
I dag har jag varit inne och kollat runt på Rosenposten. Det är farligt yahoo.gif att vara där och kolla för rosentosingar som jag... wub.gif ...(Men jag tyckte nog att det var lite dyrt, om priserna som står där nu gäller barrotat... Är jag snål, eller prismedveten? Jo, där fanns mycket ovanligt, som kanske inte finns att köpa överallt. Å andra sidan finns det rosenplantskolor på vettigt bilavstånd här i Skåne med ungefär samma priser och lägre för krukade rosor, med också rätt så stort utbud. Förresten, är det någon som vet var i Danmark "Rosenposten" ligger? Det är kanske lämpligt bilavstånd för att göra en inköpsutflykt...)
Är det någon som vet om de har höstförsäljning av barrotat?Eller man kan bara handla på våren?

Många frågetecken alltså, att räta ut.

Hälsn

AnnA
kerstin z5-6
med norrländska ögon är det billigt -men det är nog dyrt med skåneblick :)160 kr för ros på bättre plantskola inte ovanligt här -särskilt om man begär att de ska beställa vissa sorter ....
De säljer hela tiden även mitt i sommaren -kan vara några v väntetid bara ...dec-februari tror jag det är stängt för leverans ...
Hazel
Jag tycker nog dom är ganska billiga, men det beror mycket på vilken av dom man tittar på. Ett ganska stort antal kostar 45 danska. Och det tycker jag inte är dyrt hur man än vänder på det. Dock kostade många av dom engelska 120 danska. Och det tycker jag är väl saftigt. Nu har jag nog aldrig sett barrotade ute i affärn häromkring så det är kanske svårt att snacka om pris. Men 45 danska är ändå billigt tror jag
stina
Men om man beställer nu, får man krukodlat då? Och därmed jättedyr frakt? Någon som vet när på året dom i så fall börjar leverera barrotat?
kerstin z5-6
Nej -Rosenposten levererar enbart barrotade rosor smile.gif Och förresten .. de sk Krukrosorna .. de var till 90 % barotade i plantskolorna i maj .. sen krukas de-ofta i bara torv .. på plantskolan i juni -och säljs dyrare som sk Krukodlade" .. ta opp dem i kolla i krukan .. finns bara en stor rot och få vita sugrötter är de nytorvade ".... thumbdown.gif
Tosan
Förresten kerstin, hur ligger Gråbergs i pris mellan tummen och pekfingret? Såg att de hade mycket av det jag vill ha och kan ta hem det mesta. Stämmer Blomkvists priser eller får man betala för att de finns i sverige?
kerstin z5-6
Rosorna kostar en hundring -lägg på en tia eller minska en -lite olika på sort -vilket motsvarar Blomkvistpriserna på ett ungefär ..i euro.. frest frest ... förresten har han fler sorter hemma nu än vad som finns på hemsidan -haha smile.gifsmile.gif
Tosan
Det låter bra det! biggrin.gif
Tänkte jag skulle ringa dem nån vecka eller så innan vi ska dit i vår och ge dem en lista på det jag vill ha, då är man ju rätt säker på att få tag i det mesta iaf smile.gif
Läääääängtar!!!
kerstin z5-6
Haarrejomala ... hur ? ska du kunna vänta ända till i vår angel_not.gif
Tosan
JA det undrar jag med... Det enda jag har i skallen är rosor, var man ska plantera rosor och vilka rosor jag ska köpa och hur jag ska lyckas med att sticka dem och.... Jag tom drömmer om rosor.
Men nu har jag hittat ett ställe där det ryms många. Grannen i söder har lite högre tomt än oss så det går en mur för att hålla upp hans massor. Där har jag tänkt göra en lång och brokig rosrabatt. Hoppas bara muren skyddar ist för att göra det tuffare för dem.
Men det är kanske tur att jag har lång tid på mig, för hur ska jag kunna välja? Kan ju inte gå ut med hela plantskolan på en gång heller.
kerstin z5-6
coolgleam.gif tja .. kan och kan ... crazy.gif ...beror på plånboken ..
Tosan
Mmm precis... Å så vill jag slippa ge gubben hjärtinfarkt...
Första sommaren jag bodde här gjorde jag blombänken vid husväggen. Då satt han å höll sig om huvet å var förskräckt. Hur tror du det är nu? Har ju lixom hunnit spada ett x antal kubik jord sen dess.
AnnammA
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-07-2007, 19:09) *
med norrländska ögon är det billigt -men det är nog dyrt med skåneblick :)160 kr för ros på bättre plantskola inte ovanligt här -särskilt om man begär att de ska beställa vissa sorter ....
De säljer hela tiden även mitt i sommaren -kan vara några v väntetid bara ...dec-februari tror jag det är stängt för leverans ...

Jo, det är nog så att det är billigare att köpa rosor här i Skåne. Här finns en rosenplantskola i närheten av St:Olof(Österlen, Skåne) och de har rätt så stort sortiment av gammaldags rosor( men även andra rosor) och för en rejäl krukodlad planta tar de 85 Kr! Inte så långt därifrån ligger "Roskraft" med försäljning av rosor på egen rot, med ung liknande priser.
I en lokal plantskola/handelsträdgård här i närheten tar de mellan 100-150 kr för en krukodlad ros beroende på vilken sort. (Inköparen där verkar rätt så öppen för att ta in lite ovanligt rossortiment, så där kan man hitta en del gobitar.)
Sedan finns det ÖSAB(Östra Sönnarslövs plantskola, som finns bla i Everöd och i Hässleholm) De säljer mycket barrotat på våren,(lite på hösten) och rätt så vanliga sorter, men där dyker upp en del gobitar och en del engelska rosor med. Ung 80kr/2st ordinära rabattrosor, gammaldags under hundringen... och huxflux i slutet på säsongen har de rea på sina rosor, halva priset mm...( Men det är ju alltid risk att köpa barrotat till rea, för de barrotade rosorna på ÖSAB förvaras inte i kylrum, som en del plantskolor gör med sina barrrotade.Däremot krukar de heller aldrig barrotarosorna, vad jag har sett, i torv, för att det skall se ut som om de har varit krukodlade.)
Cedergrens och Flora Linnea ligger nog ung prismässigt på detsamma över 100-lappen till c.a 150kr, men det var ett tag sedan jag var där och handlade, men det blir kanske en tur ditåt i samband med en Danmarkstur.(Har inte riktigt koll på priserna där...)

Hälsn

AnnA

PS! Lite lockande, trots priset, är det ändå att handla från Rosenposten. blush.gif D.S

kerstin z5-6
jo..Flyinge plantskola hann jag besöka under min hittils enda skåneblixtvisit ..Roskraft ska jag övertala att skicka postorder om det går och från Cedergrens kom mina första Gallica rosor
Fl har lite ojämn kvalitet och inte så billigt heller
När de är på Älvsjö brukar jag försöka hinna handla
men nån gång ska jag göra en trädgårdstur till skåne -fast det ligger så himla ocentralt yahoo.gif
Tosan
Hittade en plantskola i Åsele som jag hört mycket gott om. De hade några kanadensare, men priserna från 150:- och upp. Tror jag har resan betald om jag åker till ske-å ist för åsele tyvärr...
Men jag ska försöka haffa ägaren till handelsträdgårn här och försöka få honom att öka på sitt rossortiment. Tyvärr är han lite feg, och kanske inte billigast, men med lite övertalning kan det nog gå. Synd bara att han alltid har en hel skock med kunder runt sig.
Ariel
Ooops, hjälp, nu har jag sovit under lektionen. Vad är Gråberg och Blomkvist f´nåt? Rosenposten har jag varit o dreglat över redan, men det verkar som om man ska göra en redit stor beställning för att det ska löna sej. ( Å andra sidan, är man rostok så är man biggrin.gif ! ! )

( Ida har jag varit ute o grävt ny rosrabatt i regnet. Massor av brunnen hästskit o gräva djupt o luckra. De ser kul ut när katterna testar sin "nya toa", de sjunker ner med tassarna o tittar förebrående på mej, inge kul med jord på magen! )
Tosan
Blomkvist´s är ett finskt företag som säljer bla rotäkta kanadensiska rosor. Gråbergs plantskola utanför skellefteå är en av deras återförsäljare.
kerstin z5-6
Gråberg har ingen postorder och jag rek inte ända från blomkvists för det är krukade rosor -blir dyrt -jättefina men .. med bussfrakt har det tydligen inte gått så bra ..Du får besöka skellefteå , Piteå eller Luleå för att få tag i dem smile.gif
Alt be nån härfrån som ska till dina trakter ta med åt dej ? smile.gif Jag är ju neråt ibland ..
Ariel
Ojdå, de handlade om Norrbotten - Västerbotten. Ja, jag bor ju i södra Småland så det blir väl lite långt...men om du här vägarna förbi så är du så välkommen smile.gif
Kanske blir närmre för mig att köra till Österlen eller rentav Danmark. Man kan ju ta ungarna med o tippa av på Lalandia eller Tivoli eller Tosselilla eller nån sån nöjesmetropol!

jag har handlat rosor på Rosengården i Kristianopel ( underbart ställe, knökfullt med gammaldags rosor, även nyare sorter ) men det blir dyrt i längden, ca 225,- för krukade plantor, iofs stora o fina rosor, men som sagt, det blir dyrt i längden för en rostok .
AnnammA
CITAT (Ariel @ 26-07-2007, 20:52) *
Ojdå, de handlade om Norrbotten - Västerbotten. Ja, jag bor ju i södra Småland så det blir väl lite långt...men om du här vägarna förbi så är du så välkommen smile.gif
Kanske blir närmre för mig att köra till Österlen eller rentav Danmark. Man kan ju ta ungarna med o tippa av på Lalandia eller Tivoli eller Tosselilla eller nån sån nöjesmetropol!

jag har handlat rosor på Rosengården i Kristianopel ( underbart ställe, knökfullt med gammaldags rosor, även nyare sorter ) men det blir dyrt i längden, ca 225,- för krukade plantor, iofs stora o fina rosor, men som sagt, det blir dyrt i längden för en rostok .

Ja, det var dyrt med 225:-, för krukade.

Hälsn

AnnA
AnnammA
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-07-2007, 16:21) *
jo..Flyinge plantskola hann jag besöka under min hittils enda skåneblixtvisit ..Roskraft ska jag övertala att skicka postorder om det går och från Cedergrens kom mina första Gallica rosor
Fl har lite ojämn kvalitet och inte så billigt heller
När de är på Älvsjö brukar jag försöka hinna handla
men nån gång ska jag göra en trädgårdstur till skåne -fast det ligger så himla ocentralt yahoo.gif

Jag har också varit på Flyinge, och jag upplevde den som en fin plantskola, men prismässigt kunde de nog ta betalt, om du för står mig rätt...(Jag har en randig klängros därifrån:Calypso. KÖpt för ett par år sedan. Lite trög i starten. Men i sommar har jag sett att den tagit ett skutt...))

Calypso.JPG

Hälsn

AnnA

Ariel
CITAT (AnnammA @ 24-07-2007, 14:31) *
Jo, det är nog så att det är billigare att köpa rosor här i Skåne. Här finns en rosenplantskola i närheten av St:Olof(Österlen, Skåne) och de har rätt så stort sortiment av gammaldags rosor( men även andra rosor) och för en rejäl krukodlad planta tar de 85 Kr! Inte så långt därifrån ligger "Roskraft" med försäljning av rosor på egen rot, med ung liknande priser.

Hej AnnA
Var ligger ovanstående plantskola (S:t Olof) lite mer exakt? Det skulle kunna vara lagom med en liten utflykt dit från södra Småland.

Hälsn / Ariel rostok
p.s. Jag hittade Roskraft på nätet.d.s.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon