|
mot dessa otyg genom att,äta vitlök,smörja in sig med tjärsalva,diverse illa luktande.Fästingar har ju inga luktorgan,hur kan man tro att det ska funka?Okay att det funkar på våra jyckar,frontline ,tiguspray som sprider sig i underhudsfettet,men det skulle ju inte funka på oss,AJJJJJJJJJJJJJJ återAJJJJJJJJJJJJJJ gråt och tandagnisslan.Det är väl bara högagummistövlar.uppkavlade armar så att man ser de små liven när de är på väg upp, jag känner att jag ruttnar när jag får tipps om illa luktande grejer.Vad känner ni.Ellertycker om det.
Björken
18-07-2007, 04:47
Inte vet jag om diverse medel hjälper. För egen del har jag aldrig använt mig av något särskilt för att undvika fästingar och har under mitt 56-åriga liv bara haft två fästingar som bitit sig fast på mig. Ändå har jag levt större delen av mitt liv på landet med mycket strövande både i långt och kort gräs.
Däremot har jag de år då det är mycket fästingar gett mina hundar en vitlöksklyfta varje dag. Kan inte säga om det hjälpt eller inte, visserligen har de aldrig haft speciellt mycket fästingar på sig när andra klagat högljutt över fästinginvasion.
Chamomille
18-07-2007, 05:53
Jag tror inte ett dugg på några "knep". Jag äter vitlök var och varannnan dag, smörjer med "mygga" (förvisso myggmedel) inget hjälper. Förra året slutade jag att räkna dom små asen när jag hade plockat 49 st på mig. Sambon däremot hade nog bara 1. Det har nog med blodet att göra om dom tycker det är gott eller inte. Tydligen har jag mumsigt blod....
Gossen Ruda
18-07-2007, 06:50
Tror inte fästingarna är så kräsna att dom skippar vitlöksdoftande människor. Dom tar nog första bästa möjlighet. Det räcker med att dra ett lakan över marken så får man fästingar på det, dvs om det finns fästingar just där och chansen är stor. I måndags var jag ute och fångade lite steklar och igår hittade jag en blodsugare strax ovanför knät på baksidan på låret.
Blomstertanten
18-07-2007, 07:12
Jag tror att det har med blodet att göra om fästingarna biter eller inte. Precis som med myggen , att vissa människor är mer utsatta än andra. Jag blir nästan aldrig myggbiten och fästingar har jag haft på mej max 2 gånger trots att jag är ute i skog och mark mycket. Jag kanske är ovanligt kallblodig eller nåt sånt
krellus
18-07-2007, 07:56
CITAT (storm @ 18-07-2007, 01:38)  mot dessa otyg genom att,äta vitlök,smörja in sig med tjärsalva,diverse illa luktande.Fästingar har ju inga luktorgan,hur kan man tro att det ska funka?Okay att det funkar på våra jyckar,frontline ,tiguspray som sprider sig i underhudsfettet,men det skulle ju inte funka på oss,AJJJJJJJJJJJJJJ återAJJJJJJJJJJJJJJ gråt och tandagnisslan.Det är väl bara högagummistövlar.uppkavlade armar så att man ser de små liven när de är på väg upp, jag känner att jag ruttnar när jag får tipps om illa luktande grejer.Vad känner ni.Ellertycker om det. Jag och min fru har vaccinerat oss och vi tittar efter fästingar då och då. Mer kan man ju inte göra. Vår katt slapp dock fästingar då hon fick ett halsband... något naturmedel på. Fungerade hur som helst.
annelito
18-07-2007, 08:03
Jag har hittills haft 6 st fästingar på mig och för mig är det premiär i år att ha hus på landet. Katterna fick "Bio-band"-halsband som funkade så där...fästingarna kom ändå, kanske inte lika många. Sen bytte jag ut det mot Frontline och fästingarna som satt på då dog och dom har inte lika många nu runt halsen, men istället ser jag några runt deras anus... Vet inte vad man ska göra...jag är supernojjig över fästingar och tycker det är världens äckligaste kryp.
Apråpå fästingar, vilket tror ni är det bästa sättet att döda dem på? Alltså efter att man har plockat bort dem. Hitintills har jag bränt dem, men nu har jag börjat försöka dränka dem. Låter dem sitta kvar på fästingplockaren som är av plast och stoppar ner dem i en skål med vatten. Någon som har andra bra tips?
annelito
18-07-2007, 08:37
CITAT (Leia @ 18-07-2007, 09:20)  Apråpå fästingar, vilket tror ni är det bästa sättet att döda dem på? Antingen klämmer jag ihjäl dom mellan några hårda ytor eftersom fästingar är sega att döda, eller så bränner jag dom. Att spola ner dom i t ex handfatet vågar jag inte för jag tror att dom grabbar tag i något och kryper upp igen och att spolar ner dom i toan tror jag inte heller på...tänker att dom nog har något knep att bubbla upp igen... och hur kan man vara säker på att dom drunknar...dom kanske bara spelar död...
Chamomille
18-07-2007, 08:38
Bränn dom. Det gör jag, går fort men luktar illa...
Varför krångla när man gör sig av med fästingar? Det är bara att spola ned dem i toan så är de ju borta sen.
krellus
18-07-2007, 09:16
CITAT (annelito @ 18-07-2007, 09:03)  Vet inte vad man ska göra...jag är supernojjig över fästingar och tycker det är världens äckligaste kryp. Japp, de är äckliga. Min svåger blev väldigt sjuk förra året. Halva ansiktet blev förlamat under en månad eller nåt och han mådde mycket dåligt. Ont i leder etc.
Chamomille
18-07-2007, 09:20
Så klart.. Om man har spoltoa. Annars kanske man får en fästing i aset...
CITAT (Chamomille @ 18-07-2007, 10:20)  Så klart.. Om man har spoltoa. Annars kanske man får en fästing i aset... I aset???? Förlåt kunde inte låta bli....
Chamomille
18-07-2007, 11:22
Ja, just det. I aset! Har man mulltoa så kanske dom kryper upp... Usch...
CITAT (Chamomille @ 18-07-2007, 10:20)  Så klart.. Om man har spoltoa. Annars kanske man får en fästing i aset... Nu blev jag nästan sugen på att dra ett skämt, men med tanke på din Tina-tråd så tror jag faktiskt att jag avstår
CITAT (Chamomille @ 18-07-2007, 12:22)  Ja, just det. I aset! Har man mulltoa så kanske dom kryper upp... Usch...  Jag trodde att det var ett stavfel för "aschlet"  Har aldrig hört någon kalla "häcken" för aset! Ett as för mig är samma sak som ett kadaver. (aset eller kadavret) Dialekt grej förmodar jag.
Chamomille
18-07-2007, 11:29
CITAT (Leia @ 18-07-2007, 12:26)   Jag trodde att det var ett stavfel för "aschlet"  Har aldrig hört någon kalla "häcken" för aset! Ett as för mig är samma sak som ett kadaver. (aset eller kadavret) Dialekt grej förmodar jag.   Ja, antagligen dum dialekt...  Jag menar aschlet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|