ked43
Hej
Behöver få tips om vad man gör för att inte insekter ska äta upp druvorna när de mognar.
Min blå druva mot södervägg har nu ganska många druvklasar, tidigare år har först fåglar ätit dem
Efter att ha satt fågelnät över druvan fg år så kom det en massa flugor och getingar m fl och roffade åt sig mina druvor.
så nu behöver jag tips om hur man gör för att få några kvar för eget mumsande.
Mvh
ked43
RibesRubusVitis
Vissa druvsorter har så hårt skal att insekterna inte orkar sticka hål. Om du inte vill byta druvsort, eller använda kemikalier eller rovparasiter, finns t ex gammaldags klistriga flugfångare i långa remsor eller kort i gul färg som tycks särskilt attraktiva för insekter. Feromonfällor är en annan metod…

För hobbybruk i Sverige kan det hjälpa med något så enkelt som tunna papperspåsar över klasarna. Trä påsen över hela klasen när druvorna är halvvuxna. Om påsens övre sidor slitsas några centimeter, kan övre delen vikas och tejpas fast runt kvisten som bär upp klasen. Klipp också av de nedre hörnen, bara någon centimeter, så att vatten kan rinna ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon