e9olivia
Så var det då dags att dra sitt strå till stacken för att göra vår jord till ett lite bättre ställe att leva på. Det är dags att köpa varmkompost och jag har letat information överallt känns det som. Är just nu inne på att köpa en Greenline Master Plus, men det vore kul att höra om det är någon som har egen erfarenhet av denna. Hållbar, lätthanterad etc. Eller om det kanske finns tips på andra behållare som ni tycker är bättre.

Tacksam för alla svar!!! thanks.gif
bjobr
Vi kikar också efter vår första varmkompost. När jag kollade lite här i forumet hittade jag en länk till en marknadsöversikt som faktiskt är hyfsat aktuell fortfarande: http://www.viivilla.se/marknadsoversikt.as...;articleid=1956

Jag tyckte locket på Greenline Master verkade lite jobbigt, är det inte risk att det fryser fast och blir svårt att vrida?
rosita
Jag har Greenline Master och tycker den fungerar bra. Locket öppnar jag bara i ena halvan (rakt upp) när jag slänger i matavfall, det är bara när locket ska av, som det ska vridas. Det har heller aldrig hänt att locket fryst fast, men vi har inte så väldigt kalla vintrar i zon 1 förstås.
bjobr
Nu har vi köpt en Greenline Master (1295 kr på K-Rauta). Återstår att bestämma var den ska stå och montera ihop den... =)
e9olivia
Spännande!!!

Vi måste måla klart fasaden på garaget innan vi kan skaffa nån. Låter som ett bra pris du hittade. Var det vanliga modellen eller den med extra isolering(plus)?

Lycka till!
bjobr
Det är den vanliga.
Marie zon3
Hej,

Jag har en GreenLine Master (utan plus) som jag köpte på Granngården i fjol höst. Den har fått utmärk svensk form, eller hur? Problemet är att någon slags gnagare tog sig in genom de nedre lufthålen och drog ut saker så jag fick fylla upp med grus en bit på utsidan. Den skall ju vara skadedjurssäker men jag tog mig aldrig i väg för att klaga.

Jag tänkte tömma den i höst, men jag tror att det är bra jord i den, jag använde torv som strö.

Lycka till,
/Marie
Iza
Vi har en Greenline Master. Vår lock gick av på mitten, i gångjärnet, när det var kallt. Vi har haft råttor i den också. Annars fungerar den.
bjobr
CITAT (bjobr @ 02-08-2007, 21:22) *
Nu har vi köpt en Greenline Master (1295 kr på K-Rauta). Återstår att bestämma var den ska stå och montera ihop den... =)

Den fick stå precis utanför altandörren, så att man orkar gå dit även i vinter.

Irriterande att Plantagen enligt sitt reklamblad säljer Greenline Master för 998 kr just nu... g.gif
susa
Vi har en sedan tre år, den är jättebra, lite besvärlig att gräva ur men den funkar bra. Tänk bara på placeringen, det kan lukta ibland och det kan bli fluginvasion. Då är det bara att lägga på jord men i all fall. Jag föredrar att ha den en bit från huset.

Susa
bjobr
CITAT (susa @ 15-08-2007, 21:25) *
Vi har en sedan tre år, den är jättebra, lite besvärlig att gräva ur men den funkar bra. Tänk bara på placeringen, det kan lukta ibland och det kan bli fluginvasion. Då är det bara att lägga på jord men i all fall. Jag föredrar att ha den en bit från huset.

Susa

Mm, fluginvasion kan man kalla det. Bananflugor i mängder har vi i våran. Måste täcka över bättre... eller inte slänga så mycket ruttna bär. =)
magdalia
Jag är också ägare av en Greenline Master sedan tre år- fick den i present på trettioårsdagen!
Tycker att den fungerar bra men kan hålla med om att den är lite svårgrävd men då det är min första kompostbehållare som jag har ägt så har jag heller inga att jämföra med. Intressant att höra att fler haft bekymmer med gnagare i den. Hade en liten mus som hittat in i den i våras men jag trodde att vi inte hade fått ihop behållaren ordentligt efter tömningen.
Annars har jag inte haft några bekymmer med locket-fungerar precis som det ska både sommar och vinter./Jenny
narancic@telia.com
Jag har haft Greenline Master i snart 5 år och är väl inte så överväldigad precis. I år har råttorna tagit sig in och dragit ut en del av innehållet genom ett gnagt hål. Detta trots att man talar om skadedjurssäkert.
Kan inte rekommenderas. På Råd & Rön finns en annan, som är betydligt billigare och bättre.
/Lisa
Peztis
Har också haft råttor i min, tog sig in underifrån och då fick jag en ny botten från leverantören!
La hönsnät under och det funkade bättre... Men då kom de på att man kan ju ta sig in ovanifrån så nu är det ett gnaghål i locket också.
Och locket har spruckit i vikningen till två delar, det spelar ju inte så väldans stor roll men i alla fall.

Nä, tacka vet jag min Stiga Kitchen... Fast där har möss tagit sig ion och det är lite tidskrävande att mata ned avfallet. Och dyr är den (fast jag fick min i present. förstås).

Någon som vet den ULTIMATA kökskomposten?
torkil
Köpte en Biokub för 1 år sedan, blev först riktigt besviken och arg på mig själv att jag inte kollat upp riktigt ; ser nämligen ut på bilder som om den var gjord av rejäla träplank men visade sig vara av plast. Besvikelsen har nu vänts till att vara riktigt nöjd och faktiskt glad att den är i plast. Rejäl i konstruktionen, isolerar bra - höll igång mestadelen av vintern och lätt att hantera, verkar intre vara mycket som kan gå sönder. Min hemmagjorda av pallkragar kommer det in möss i så den använder jag nu för att efterkompostera i.
Kan rekommendera Biokub, levereras hem till dörren.
lotte.schioler
Jag har oxå biokub. Det finns ingen bättre varmkompost på marknaden!
Så lätt att ta isär vid tömning och så lätt att sätta ihop igen!
Isolerar jättebra. Jag har två som jag alternerar, en stor och en liten. När den vilande komposten har sjunkit ihop tar jag några av "brädorna" och sätter över på den som ör igång, funkar superbra! tummenupp.gif
Ända problemet är kostnaden! Men den håller i evighet.

Rekommenderas!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon