Full version: Verbascum
Margith
Själv är jag nu mer förvirrad än vanligt flirting.gif

Fråga 1: korsar sig Verbascum mellan varandra?
Fråga 2: "vänder de tillbaka" till nån gammal anfader om du tar fröer i trädgården?

Frågorna ställer jag utifrån att jag för 2 år sedan sådde fröer av Verbascum Chaixii Album. De ser ut så här -cry-.gif

[attachment=5276:070716_086.jpg]

De är kanonfina, precis vad jag ville ha i fråga om storlek och "stadighet" MEN DE ÄR JU GUUUULA mad.gif

Vad har jag sått och vad ska jag så igen, för att få exakt de här (fast vita) ??
Marlene z v
Det finns både vitt och gult Franskt kungsljus. Jag har sått mina med köpta frön och det blev endel vita och endel gula.

Fransktkungsljus

Fransktkungsljus

Fransktkungsljus

Det blev tyvärr dubbel klick på den ena bilden.
Jag vet inte hur det går med egna frön, det har jag inte provat på.
whist.gif
Eva 33c
Mina vita har också "köpe-frö" ursprung. De har självsått sig i många år och alla har varit vita ända till förra året då en gul dök upp. Den tog jag bort. Jag har inga gula kungsljus på tomten i övrigt vilket kanske bidragit till att de "hållit färgen".
Du kan få frö av mig i höst, fast liten risk för gult finns ju trots allt, annars tycker jag du ska köpa frön från en fröfirma.
kerstin z5-6
verbascum nigrum -kan vara både gult och vitt -verbascum Chaxii album är oftast fröäkta vitt särskilt eftersom de blommar lite tidigare än nigrum -Tar man bort de gula blir det ännu bättre
Vill man vara helt säker -fröfirma
Alla verbascum som blommar samtidigt parar sig ....här är en bastard mellan V phoenicum och V nigrum

Margith
Jag vet inte varifrån mina fröer kom, det kan vara en gåva eller ett byte eller köpes-fröer, jag minns inte!
Men om jag nu vill ha exakt de här fast vita, vilken Verbascum är det då jag vill ha?
Phoenicum? Nigrum? Eller??

Jag har, i en annan rabatt, Verbascum Southern Charm, ursöta, men 50-60 cm höga, med blomklasar som är så tunga att de trillar omkull av sin egen tyngd.
Mina gula är närmare 150 cm höga och jag tror att det behövs en mindre tornado för att fälla dem tongue.gif
Det är det jag vill ha!!

Och ja Eva, om dina Verbascum i växtsätt påminner om mina gula, så blir jag jätteglad över lite fröer wub.gif
Skulle de råka bli gula så ger jag bort dem biggrin.gif
Eva 33c
Egentligen tycker jag dina inte riktigt ser ut som gula franska kungsljus. Mina franska (fast de är vita) är lite mer gracila i växtsättet och 150cm tror jag inte de blir hos mig. 100cm är en vanlig höjd, det skiftar lite på var de står. De ser i allafall ut så här så vet du om det verkar intressant:
[attachment=5296:Verbascu...i_album1.jpg][attachment=5297:Verbascu...i_album2.jp
g]
[attachment=5298:Verbascu..._album_3.jpg]
Jag har ju en massa småplantor överallt också, men det blir kanske dyrt att skicka sådana? Har man otur kanske de inte klarar frakten heller? Vad tror ni?
Blomstertanten
Jag tycker dina kungsljus ser ut mer som den vilda sorten.
De kan ju dyka upp utan att man sått dem , här växer det massor som helt plötsligt bara dök upp från ingenstans
kerstin z5-6
Jag tycker de ser ut som Verbascum nigrum .. de blir gärna gula ..
jag har vita som självssår sig och verkar bli vita -inga gula i närheten -men garanti kan jag ju inte lämna
De är höga och mycket stadiga och helt perenna-lila tofs inne i blomman
Eva 33c
Hur kan man skilja på Verbascum chaixii album och Verbascum nigrum album egentligen? Vid en sökning på bilder på nätet ser de oroväckande lika ut. Båda med lila i mitten. Någon som vet?
Mina är ju köpta som V. chaixii en gång i tiden, men vem vet...
Mina köpta Cephalaria gigantea har jag nu efter många år förstått är C. alpina, så fel kan det alltid bli tydligen.
kerstin z5-6
Skillnaden är hårfin -men Chaxii album har mindre blommor-de blir heller inte lika höga som V nigrum
stennie
[attachment=5300:verbascu...i_album_.JPG]

Detta ska vara Verbascum Chaxii album, sådda för två år sedan.
Jag tycker att blommställningarna på mina ser mer kompakta ut. dom högsta har nog blivit ca 150 cm.
kerstin z5-6
Och sår man tidigt typ feb -brukar de visa kulör i juli -kanske kan du göra så och därefter plantera ut de vita ?
Margith
Det här blev ju lite tokigt, min bild var aldrig menad som en bild för växtidentifiering.
Jag trodde att färg och höjd skulle räcka slap.gif
Ber om ursäkt shy.gif

Så här ser blommorna ut:
[attachment=5308:Verbascum_070719.jpg]

Och själva växten (om det nu är någon hjälp) men det här är rejäla saker:

[attachment=5309:Verbascu...d_070719.jpg]

Jag sparade 3 plantor av mina sådder och alla är gula.
Höjd på blommor brukar jag bedöma utifrån min egen längd och 2 av de här når mig ungefär till hakan, dvs ca 150 cm. (Den 3:e är något lägre)

Jag har inget emot gula blommor, men den här rabatten ser jag från "andra sidan" och där har jag planterat rosa rosor -cry-.gif
De vita Kungsljusenen skulle vara insynsskydd mot gatan....

Nån som vågar sig på en gissning vad det är jag har? Är det V nigrum??

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon