Har en lönn jag beskurit föregående år. Många skott i år och frågan är hur jag gör med dessa? Har gjor en toppbeskärning, skall jag lämna någont skott för nästa topp eller är trädet en "bonsai" nu så tillvida att det aldrig blir vad det varit?
Pawpaw
Lönn som beskärs av lekmän blir aldrig vad de varit, och särskilt inte om de beskurits så att det kommer skott som ser ut som vattenskott. Lönn tillhör de trädslag som man endast kan stamma upp eller göra svaga kronglesningar av utan att störa deras växtsätt och utan att göra dem fragila. Man kan formbeskära lönn, men det är inte den trädart som svarar bäst på detta och åldern blir alltid begränsad.
Sätt in några bilder på trädet från olika håll så kan fler tips ges.
Beträffande Lönn.
Jag har en del Lönner som beskurits till bonsaier utan större problem.
Mvh. Leif
CITAT (Bonsai @ 13-09-2007, 15:54)

Beträffande Lönn.
Jag har en del Lönner som beskurits till bonsaier utan större problem.
Mvh. Leif
Men då antar jag att du inte startade med en större lönn som du gjorde en stor beskärning av? Det går ju nästan alltid att beskära om man gör det i små steg.
Bonsaier och liknande beskärning är något helt annat, det går med de flesta trädarter om man ägnarf beskärningen tid och vid flera tillfällen per år. Vill man ha träden riktigt småväxta beskär man också rötterna. För att en bonsai ska kunna bli långlivad börjar man tidigt i trädets ålder och beskär sedan mer eller mindre ständigt så att snitten blir pyttesmå...
När man talar om "vad som går" med träd är det ju beroende av syftet man har. Man kan naturlitgvis så lämge man har såg, motorsåg eller sekatör beskära ett träd hur som helst. Några sätt att beskära är också förenligt med att hålla träden friska medan andra inte är det. Att t ex grovt kapa en lönn och sedan småkapa lite någon gång per år är inte förenligt med syftet att hålla lönnen frisk, medan en bonsaibehandling som görs med kunskap och tid är förenlig med friskhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.