Full version: Tomat och gurka
Bettanspettan
hejsan!

jo jag vet att det är för sent att så tomat och gurka, men jag tänker göra ett försök ändå tongue.gif som övning wink.gif
jag va nere och köpte en tomat och en gurka som jag tog frön ifrån som nu ligger och torkar på toapapper.

har då en massa frågor:
1. hur länge ska fröna ligga och torka, i en bok står det ett par veckor, stämmer verkligen det?
2. vad sa jag plantera fröna i och hur många frön? hink, kruka, glassbytta?
3. hur ska jorden vara när jag planterar fröna? torr, fuktig, genomblöt/fuktig?
4. hur långt ner i jorden ska jag plantera fröna?
5. Ska jag ha en plastpåse över krukan? hur länge ska plastpåsen sitta där? om jag gör hål i påsen behöver jag då "vädra" ?
6. hur ofta ska jag vattna, ska jag låta jorden torka imellanåt eller ska jag se till så att jorden hålls fuktig hela tiden?
7. behöver tomaten eller gurkan någon extra närig, om ja, hur ofta och vilken näring(är det ngn speciell näring)?
8. ska jag toppa/tjuva(eller vad det nu heter) min tomatplanta sen?
9. kan man använda grillspett som stöd åt plantan(eller är dom för tunna)? behöver plantan stöd?
10. behöver jag pollinera tomatplantan eller gurkan eller sköter dom det själva?

som ni märkte blev det en massa frågor, hoppas ni iallfall har lust att svara på några av dom biggrin.gif

Tack på förhand, Mvh bettan
Åsa, mälardalen zon 2
Gurkor som säljs i matbutiken innehåller inga mogna frön de flesta av dem innehåller bara fröanlag. Tomat kan man dock ta frön ifrån. Kan du bara tvätta bort det där geleiga höljet kan du så dem direkt fröerna behöver inte torkas, vill man ändå torka räcker några dagar, det är bara om man ska spara frön som de kan behöva torkas längre annars kan de mögla under förvaringen.

Det spelar ingen roll vad du sår i bara du gör dräneringshål. Så tomarfröna med några centimeters mellarum så du lätt kan gräva upp dem när de fått karaktärsblad då du ska skola dem en och en i krukor. Jorden ska vara lätt fuktig vid såddenoch fröerna läggs en 5mm ner i jorden (tomatfrön kan gro även i näringsrika jordar så man måste inte ha såjord). Med lufthål i påsen tycker inte jag man bruka behöva vädra, det är bara om man vattnar för mycket som vädring är viktig. (En sådd med plastpåse avdunstar mycket lite vatten så man behöver inte vattna speciellt ofta), sådden ska ställas ljus och varmt men ej i gassande solljus.

Efter skolningen flyttas tomatplantorna gradvis över i större kruka så då får de ny jord med näring i, man kan vänta ett par veckor efter en omplantering med att ge flytande näring. Vanlig krukväxtnäring av valfritt märke funkar till tomat, de är inte kinkiga, du kan även använda guldvatten (1del urin +9delar vatten).

Med tanke på att fröerna togs i en matbutik lär det vara en tomatsort som ska tjuvas, en grillpinne är nog för kort och vek men den kan ju funka ett litet tag, men man lär behöva byta till kraftigare och längre pinne.

När tomaten börjar blomma kan man pollinera dem genom att snärta till blommorna med fingrarna ifall det inte finns några insekter som gör jobbet.
Bettanspettan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-07-2007, 14:37) *
Gurkor som säljs i matbutiken innehåller inga mogna frön de flesta av dem innehåller bara fröanlag. Tomat kan man dock ta frön ifrån. Kan du bara tvätta bort det där geleiga höljet kan du så dem direkt fröerna behöver inte torkas, vill man ändå torka räcker några dagar, det är bara om man ska spara frön som de kan behöva torkas längre annars kan de mögla under förvaringen.

Det spelar ingen roll vad du sår i bara du gör dräneringshål. Så tomarfröna med några centimeters mellarum så du lätt kan gräva upp dem när de fått karaktärsblad då du ska skola dem en och en i krukor. Jorden ska vara lätt fuktig vid såddenoch fröerna läggs en 5mm ner i jorden (tomatfrön kan gro även i näringsrika jordar så man måste inte ha såjord). Med lufthål i påsen tycker inte jag man bruka behöva vädra, det är bara om man vattnar för mycket som vädring är viktig. (En sådd med plastpåse avdunstar mycket lite vatten så man behöver inte vattna speciellt ofta), sådden ska ställas ljus och varmt men ej i gassande solljus.

Efter skolningen flyttas tomatplantorna gradvis över i större kruka så då får de ny jord med näring i, man kan vänta ett par veckor efter en omplantering med att ge flytande näring. Vanlig krukväxtnäring av valfritt märke funkar till tomat, de är inte kinkiga, du kan även använda guldvatten (1del urin +9delar vatten).

Med tanke på att fröerna togs i en matbutik lär det vara en tomatsort som ska tjuvas, en grillpinne är nog för kort och vek men den kan ju funka ett litet tag, men man lär behöva byta till kraftigare och längre pinne.

När tomaten börjar blomma kan man pollinera dem genom att snärta till blommorna med fingrarna ifall det inte finns några insekter som gör jobbet.

jaha så för att så gurka måste jag köpa fröpåsar, okej, då vet jag wink.gif
så då går en vanlig kruka bra? perfa! fast...det kanske är lättare i en glassbytta m. hål, äh får fundera vidare på det...
så grillpinne är för vek, men vad ska jag då använda?? blommpinnar?
jasså, bara snärta, så enkelt, okej, tack!

jag var nere igen och köpte lite körsbärstomater/coctailtomater och så chili/spansk peppar också smile.gif
tänkte så både vanliga tomater och coctailtomater smile.gif och ev. så lite chili(min pappa älskar chili) smile.gif gurkan får jag käka upp wink.gif

kollba
Hmm...

Jag tror inte att du kommer att hinna få några tomater och chili under denna den sämsta av somrar...
Hade det varit en toppensommar med sol och 25-30 grader så kanske du hade fått någon mogen tomat i oktober - om du odlat i växthus...
Möjligen att du kan få några gurkor om det blir bättre väder...
Om jag vore du skulle jag satsa på nästa år. Läs in dig på det du vill odla, det finns mängder av odlingsråd och tips "på nätet" - inte minst här på Odla.
Lady Hamilton
CITAT (kollba @ 18-07-2007, 22:07) *
Hmm...

........ denna den sämsta av somrar...

???? angel_not.gif Det beror ju helt på VAR i Sverige man bor...................................
Jag kan verkligen INTE klaga på Sol å Värme sweatingbullets.gif Gurkorna o Tomaterna har ALDRIG vuxit så bra som i år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon