aizza
Har övertagit en av svärmors ca 1 meter höga fikusar. Den står tillsammans med tre andra blommor brevid mitt akvarium och utgör en liten oas.
Men nu har denne stackare börjat få gula blad och släppa en hel massa andra.
Är det för lite ljus för den eller vad kan det vara?
Har planterat om den i en större kruka, har dock inte leakakulor (eller vad de nu heter), längst ner men det har jag aldrig till mina blommor..

Så hoppas någon har någe tips
Alba
Jag tror att det kan vara flytten som gör att den nu får gula blad. Den vill har ljus växtplats men inte direkt sol.
Benjaminfikus är ju rätt tålig så jag tror att den repar sig.

Jag hoppas du lyckas med din Benjamin.

Här kan du läsa mer
Tosan
De brukar ju tappa bladen emellanåt, men det är väl på vintern egentligen?
Jag tror åxå det beror på flytten att den gör det nu. Mina tog ca 4 år innan de hämtade sig ordentligt efter att jag flyttade hit, men nu börjar de va riktigt fina. De var dessutom rätt små.
Linnyk

Hej,

jag skrev in hit med precis samma sorts fråga som dig för ett litet tag sen.
Köpte en stor BF i augusti som under hösten tappade i princip alla sina blad. Jag trodde det var kört, men som de andra har skrivit så tappar de ofta sina blad vid flytt, jag antar att de blir "chockade" av miljöförändringen och att fälla bladen är deras sätt att hantera det. Jag frågade även på blomaffären där de sa att BF också kan fälla en hel del blad vintertid.

Enligt andra här på forumet så brukar BF också få för sig att fälla sina blad med några års mellanrum utan någon påtaglig anledning, antar att det har med dess livscykel att göra.

Ge inte upp hoppet, min stora BF har nu flera månader senare äntligen börjat återhämta sig, och jag har andra BF som jag misshandlat under flera års tid men som återhämtat sig gång på gång och nu är jättefina.

Mitt personliga tips är att duscha dem ofta, har fått för mig att de verkligen gillar det smile.gif

Lycka till!
Hälsningar, Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon