Pernilla81
05-07-2003, 14:15
Hej
jag undrar om nån har ett knep hur m,an blir av med blomflugorna inomhus?
Menar du kanske dom så irriterande sorgmyggorna?
- sök här på tidigare inlägg för tips och råd!

Det här är en blomfluga -
NRM - Trädgårdens gäster.
Hannele
07-07-2003, 07:25
Enklaste och billigaste är att ställa en skål med vatten + vinäger på fönsterbrädan.
Blumflugor gillar doften och drunknar.
Pernilla81
07-07-2003, 07:31
Ok tack ska prova det... för de är ganska enerverande
CITAT (Hannele @ 07-07-2003, 08:25)
Enklaste och billigaste är att ställa en skål med vatten + vinäger på fönsterbrädan.
Blumflugor gillar doften och drunknar.
Hmmm....?
Hannele
07-07-2003, 07:42
Tänk om jag är dyslektiker eller nåt... skulle kunna bli ledsen.
Ska man inte våga skriva utan korrekturläsning??
Hannele
07-07-2003, 07:55
Jag är inte dyslektiker, jag är finne;
ä = e
o = å
g = k
u = o
f = v
y = u
b = p
Optikern trodde jag var blind... "Nej, jag är finne!" svarade jag.
CITAT (Hannele @ 07-07-2003, 08:42)
Ska man inte våga skriva utan korrekturläsning?? :wacko:
Du får stava precis hur du vill Hannele!

Det jag reagerade på var att Pernilla kanske fortfarande tror att det är en massa blomflugor hon har inne!
Men om det mot förmodan
är blomflugor -

- så kan hon väl slå ihjäl dom med flugsmällan! Eller nåt....
Pernilla81
07-07-2003, 08:56
värst vilket liv det blev tror de flesta förstod vilka flugor jag menade de går under många namn en del kallar dem bananfluga också......
Ingrid på Västkusten
07-07-2003, 09:16
Njae - fruktflugor och sorgmyggor, båda man har inomhus är två helt skilda saker. Fruktflugorna (bananfrugor) drunknar i ättika å vatten men det gör itne sorgmyggorna, och det är dem man har i krukorna. Fruktflugorna är inte intresserade av krukor.
Hälsar Ingrid
Pernilla81
07-07-2003, 09:24
ok men hur blir man av med dem då?
CITAT (Pernilla81 @ 07-07-2003, 10:24)
ok men hur blir man av med dem då?
Det var just det som hade diskuterats tidigare. Sorgmyggornas larver kan ställa till med problem.
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=3496...lite=sorgmyggor
Pernilla81
07-07-2003, 11:49
okej tack då för hjälpen...
Hannele
07-07-2003, 15:29
Sorgmyggorna i krukorna är visst intresserade av vinäger...
Pernilla81
08-07-2003, 05:19
ok då ska jag testa det, jag litar på dig! =)
Richard_D
08-07-2003, 12:37
Jag har med framgång använt Weibulls nematoder mot sorgmyggor (nr 4267). De skriver följande på sin hemsida:
"Ekologisk bekämpningsmetod, utvecklad för nordiskt klimat. Dödar snabbt sorgmyggor och andra insektslarver, som äter upp krukväxternas rötter. Nematoderna är ofarliga för männinskor och andra djur. De vill ha svalt, mörkt och varsam hantering. det som syns i konsumentförpackningen är inte nematoderna utan det gele´i vilket de lever."
Det tar visserligen ca 1-2 veckor innan något händer, men det är effektivt. Därtill verkar jord från vissa leverantörer har mer tendens att generera sorgmyggor än andra, men det är min egen teori.
Lycka till!
/Richard
Hej! Sorgmyggor försvinner om man vattnar lite försiktigare. Ju blötare i krukan, desto bättre trivs de!
mvh
Ann-Louise
annaviktoria
09-07-2003, 09:43
CITAT (Hannele @ 07-07-2003, 08:55)
Jag är inte dyslektiker, jag är finne; :P
ä = e
o = å
g = k
u = o
f = v
y = u
b = p
Optikern trodde jag var blind... "Nej, jag är finne!" svarade jag. 
*skrattar så jag gråter!!!
-lingvist-Anna
Var det inte på "Mat" för nån säsong sedan, de visade ett recept på flugfångare? Det skulle fruktflugor gilla, men jag tyckte alla möjliga flygfän tyckte om det och drunknade!
Kommer inte ihåg måtten, men på ett ungefär...
Häll 2-3 dl vatten i en gul skål.
Tillsätt någon matsked vinäger eller två, plus en liten skvätt diskmedel -för ytspänningens skull.
Provade detta med stor framgång i fjol sommar, när jag råkade köpa fruktflugor med mej hem från affären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.