skogstroll
18-07-2007, 14:20
idag snubblade jag över kantareller på tomten och insåg att nu är det nog dags att gå ut i skogen och börja jaga (hett tips)

(Bor på Södertörn)
Oj, redan? Då vet jag vad jag ska göra i helgen

Jag har hört att det ska finnas blåbär också. Kanske bäst att ta med både bärhink och svampkorg
skogstroll
18-07-2007, 15:43
ja jag har sett rätt mycket blåbär också, så det är väl bara att köra igång
Plockade ca 7 dl kantareller igår i NV Skåne, inga blåbär men synnerligen gott om hallon.
Då måste jag verkligen släpa med maken på blåbärs- och kantarelljakt

Nån gång ska jag bygga mig en surjordsrabatt i trädgården, så att vi kan odla lite blåbär i trädgården också
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2007, 18:34
Jag plockade 1dl kantareller för 3veckor sedan och ca 1 liter för 1 vecka sedan och här är det torrt i marken. Blåbär är det ont om det sitter bara ca 1-2 pyttesmå bär per planta.
Här hittade jag de första kantarellerna vid midsommar. För två veckor sedan kom jag hem med ca 15 liter.
15 liter kantareller på ett bräde!!!
Lyckliga dej.
Man blir så avundsjuk.
Chamomille
19-07-2007, 06:42
Oj då? Sååå mycke??? Här kommer det nog snaaart att explodera. Plockade ett par dl kantareller i fredags och såg att marken är FULL av små gula knappnålshuvuden... Blåbär finns det också i massor, likaså kommer det hallon här hemma FULLT. Och björnbär... Mums... Bär och svampår??
Det var ju mycket smultron också....
Kvarnvik
19-07-2007, 09:14
Plockade ett par liter bara på våra två första ställen i skogen i förrgår, jattekul. Men att rensa dem är ju så tråkigt att man nästan ångrar att man tog med sig dem hem... Vi brukar rensa det värsta redan i skogen, men jag var ute själv med hunden och han drog i kopplet så jag inte hann göra det, så den här gången blev rensningen extra tråkig.
Chamomille
19-07-2007, 09:24
Usch ja. Rensning är supertråkigt... Då är det lättare med höstkantareller... Brukar nypa av dom redan i skogen och skölja av lite när jag kommer hem..
Gud så jag stavar....suck...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.