cyberknutte
18-07-2007, 14:54
Hej,
Jag är ny här och hoppas att ni kan hjälpa mig. Vi har köpt ett hus med en massa rosenbuskar, den föregående ägaren var nog ganska intresserad. Nu är vi inne på andra sommaren och tänkte väl satsa lite mer på trädgården, första året gick åt till husrenovering.
Vi har iallfall 2 buskar som är de mest akuta att snygg till, frågan är när man kan klippa ner dem? Vi skulle vilja få lite snyggare form på dem. Den stora vita skulle jag vilja få till att förgrena sig mycket längre ner, går det?
[attachment=5280:DSC_9648_edited.jpg]
Den rosa ser ju riktigt konstig ut och den skjuter nya skott nu! Vi tänkte klippa den när den blommat klart men när vi kom hem från 2 veckors semester så hade den redan börjat skjuta nya skott rakt upp från de långa böjda grenarna. Är det för sent att klippa ner den nu?
[attachment=5279:DSC_9670_edited.jpg]
Är det någon som vet vad det är för sorter?
Tacksam för hjälp.
// Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
18-07-2007, 18:45
Angående den vita det ser ut som någon klätter/klängros och de ska se ut sådär med nakna knän, man kan plantera någon buskig perenn nedanför ifall man stör sig på det. Rosen ser ut att vara en sort som blommar på äldre ved. Jag tycker den ser ut att ha mycket fin form för en klätter/klängros.
Den rosa är ganska lik min Maidens Blush och det är en vanlig ros så det skulle kunna vara den men det finns fler snarlika sorter. Är det en Maidens Blush så blommar även den på äldre växtdelar och så illa ser inte rosen ut.
Beskärning av rosor utförs på våren då björken har musöron, när det gäller klätter/klängrosor och buskrosor som det ser ut som att det är du har så klipper man först bort det som är dött, sjukt och fult och sedan kan man möjligtvis gallra bort lite av de äldsta delarna men man brukar inte klippa så hårt i dessa.
kerstin z5-6
18-07-2007, 19:24
Håller med Åsa -kläng klätterrosor ska se ut precis så ...
Doftar den ? Kan du fota enskild blomma i närbild .+ blad och taggar -? När blommar den ?
I så fal är det lättare att säga säkert vilken ros det är
gröna tjejen
18-07-2007, 19:40
[color="#00FF00"][/color][size="3"][/size][font="Arial Black"][/font]
jag tycker också att den rosa ser ut som en "maidens blush". de doftar underbart....
gröna tjejen
18-07-2007, 19:50
varför fick jag de där jäkla bokstäverna och siffrorna ovanför mitt förra svar
jag är trädgårdsmänniska, datorer är mest förvirrande...
cyberknutte
19-07-2007, 00:28
Hej,
Tack för svaren!
Här kommer några fler bilder på den rosa och även på den röda som syns i bakgrunden.
Bilderna är tagna den 2/7 och jag tror att alla rosorna på bilderna började blomma i mitten på juni och nu i mitten på juli så verkar de avsluta.
Jag tycker inte att någon av dem luktade särskilt mycket. Däremot så luktade den rosa på bilden längst ner väldigt gott.

// Andreas
Tänk att ni fått så vackra rosor "på köpet" hos mig växte bara två små ynkliga av typ Nina Weibull!
Ja, jag tycker i alla fall att de ser vackra ut!
De röda ser ut som Flammaentanz. Jag brukar beskära mina ganska så hårt då de gärna brer ut sig.
Efter att de blommat klart brukar de hänga ner och då brukar jag ta en sensommarbeskärning. sen brukar jag inte ta så mycket på våren.
Lycka till med dina fina rosor.....
Hej Andreas, först vill jag hälsar dig välkommen här.
Nu till din fråga,den vita rosen ser ut som en honungsros,Helenae hybrida eller lyckefund.De kan du beskära efter blomningen,jag tar bort de mesta av årsskotten och de äldsta grenerna,på våren tar jag det som är dött och brunt.Nästa rosen är en Maidens Blush,det var ja ett praktexemplar och jag skulle inte beskära den nu,den kan du klipper in på våren,vad den behöver är ett kraftigt stöd,tyvärr är jar dåligt på att ger mina M B bra stöd.Den röda vet jag inte vad det är men den rosa ser ut att vara en präktig Louise Odier,som ser ut att inte behöver klippas,ta bara bort döda grenar på våren.
AnnammA
20-07-2007, 12:05
I fall den rosa är en "Loise Odier", då är den ju återblommande, och då kan du klippa bort det vissna och få henne att blomma om. (Man brukar i bland kalla "Louise Odier" för höstens sista ros.)
Den röda ser ut som en Flammentanz, eftersom den inte verkar vilja blomma om.
Jättefina rosor! Varrädd om dem!
Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.