Full version: Brokbladigt
novisiskan
[attachment=5291:vad_är_detta.jpg]
[attachment=5292:vad_är_detta__1_.jpg]
[attachment=5293:vad_är_detta__2_.jpg]
Hej alla, jag är ny här och måste omgående be om hjälp.
Vi har flyttat in i en liten bostadsrätt med uteplats där ALLT är vildvuxet. Min första (och viktigaste) fråga är: vad är detta?
Som växten ser ut nu är den ca 2-2,5 meter hög, blad som är 3-färgade, vita, gröna och rosa. Inga blommor. På nedersta biten av stammen växer något helt annat och ca 75 cm upp kan man tydligt se att det är väldigt knotigt och sedan kommer en annan sorts stam på vilken min fråga växer.... det heter väl att det är påympat kan jag tro. Jag har fått förslag på "brokbladig asklönn" men det stämmer inte med bladen som är små och smala, helt släta utan flikar.
Tacksam för hjälp!!!
Hälsar frk Novisiskan
Dealer
Det är en Salix integra "Hakuro Nishiki", dvs. en japansk pil. Den är troligen påympad på en vanlig svensk pil, så de skott som stammen skjuter ska du ta bort.
novisiskan
CITAT (Dealer @ 18-07-2007, 18:54) *
Det är en Salix integra "Hakuro Nishiki", dvs. en japansk pil. Den är troligen påympad på en vanlig svensk pil, så de skott som stammen skjuter ska du ta bort.

Stort tack för hjälpen!!! Så snabbt och bra, vilken tur jag blev medlem här, jag kommer säkert att behöva mer hjälp!
Jag skall genast gå ut och klippa bort pilbladen, och nu när jag vet så ser jag ju att det är just blad från pil som kommer
under ympstället!!
Eftersom det är Pil så kan jag säkert tukta denna gigantiska växt rätt så hårt, för det behövs verkligen...
Dealer
CITAT (novisiskan @ 18-07-2007, 19:01) *
Eftersom det är Pil så kan jag säkert tukta denna gigantiska växt rätt så hårt, för det behövs verkligen...

Ja, jag blir lite avundsjuk när jag ser din Pil shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon