Full version: Ohyra i physalis?
petrea
Hej!
Kan nån hjälpa mig med mina physalisar, helt plötsligt så började bladen få gula fläckar , blev bruna i kanterna och rullar ihop sig.
När jag kollade noga så är det nåt som har ätit på dem och på en del blad så är det bara "nerverna" kvar... Plockade bort de blad som var värst angripna och skakade då plantan, ut trillar då massor av tvestjärtar. Fast jag vet ju inte om det är de som äter, trodde de snarare var bra mot ohyra..
Har sprutat med såpalösning men tycker inte det hjälper.
Har letat i olika böcker men hittar inte nåt om ohyra på physalis, har massor av andra växter i växthuset men det är bara physalisen som är angripen.
Nån som kan ge mig råd och tips om hur jag kan göra?
Det är två jättestora plantor så jag är ju inte så sugen på att slänga dom direkt...
MVH Petra blomma.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tvestjärtar kan vara både bra och dåliga, de kan tugga en hel del på blad och blommor men samtidigt äter de bladlöss.

Jag tycker inte att det brukar vara så mycket problem med Physalis, lite bladlöss ibland och är det för fuktigt kan de få ödem. Med tanke på att de hör till potatisfamiljen bör man inte blöta ner bladverket i onödan de får lätt små svampangrepp typ gråmögel. Angrepp som typ gråmögel bekämpas genom att man plockar bort skadat material.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon