tmf
Hej alla kloka trädgårdsvänner!

På vanlig syren anses det ju att man ska ta bort blommorna när de vissnat, för att stimulera nästa års blomning. Gäller detsamma den småbladiga syrenen? jag har en uppstammad Syringa Meyeri Palibin i kruka.

Tildus
tmf
Hmm, frågan väckte visst inget gensvar... Kanske därför att (vilket jag nyss upptäckte) den redan avhandlats under rubriken Träd...etc. Svaret är uppenbarligen att de utblommade blomställningarna gärna kan sitta kvar. De är ganska vackra också, tycker jag - vackrare än den vanliga syrenens. Kan passa på att rekommendera palibinen som krukväxt ute, i rymliga kärl. Den är mycket härdig, har runda trevliga blad, pålitlig grönska, fin form. Och doftande blomning så man nästan svimmar...
Berith
CITAT (tmf @ 05-07-2003, 16:07)
På vanlig syren anses det ju att man ska ta bort blommorna när de vissnat, för att stimulera nästa års blomning.

Hmmmm..... blink.gif unsure.gif

Trodde det var precis tvärtom! Att dom gamla blommorna skulle sitta kvar för att det skulle bli nya blommor nästa år.

-------------------------

Jodå jag såg att du skrev det i ditt andra inlägg! tongue.gif
Men hur är det nu då? Ska dom sitta kvar eller inte?
tmf
På en del örter/blommor ska man (har jag lärt mig - rätta mig om jag har fel!) nypa bort blommorna när de blommat ut, innan frön bildats. På det viset "tror" växten att den måste jobba ännu hårdare för att överleva och producerar därför ännu fler blommor. Låter man den gå i frö tappar den liksom sugen och blir bekväm. Detta har jag lärt mig är fallet t ex med petunia, pelargon, penséer - och ibland hör man det som sagt även om syrén. Men det sistnämnda är tydligen en myt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon