En kompis med nyrenoverade toaletter på sin restaurang har fått kaklet nerklottrat.
De har prövat en massa olika medel men inte lyckats få bort tuschen.
Kan ni hjälpa med tips?
Försök med desinfektionssprit. Om vi råkat använda fel tuschpenna på whiteboarden på jobbet går det att få bort med sprit i alla fall.
Kakel bör (BÖR - men prova på ett undanskymt ställe innna) tåla både aceton och thinner. Så jag hade provat med aceton (utan olja), eller ännu hellre cellullosa-thinner eftersom det luktar godare.
Beror kanske lite på hur kaklet är också, är det väldigt poröst kanske färgen 'går in' om man tar lösningsmedel på det. I sådana fall kanske det är bättre med vanligt suddgummi..det har jag själv använt för att få bort tusch från plast som inte tålde lösningsmedel.
CITAT (cala98 @ 18-07-2007, 23:08)

En kompis med nyrenoverade toaletter på sin restaurang har fått kaklet nerklottrat.
De har prövat en massa olika medel men inte lyckats få bort tuschen.
Kan ni hjälpa med tips?
Mirakelsvamp, limtvätt eller sprit
Björken
18-07-2007, 22:48
Det finns ett fläckborttagningsmedel som heter Sixten, det tar garanterat bort det, men jag vet inte vart man kan få tag på det. Vi använder det i skolan när vi dyker på problemfläckar. Annars kan jag tänka mig att rengöringsmedel för whitebordtavlor också fixar det, men där är jag mera osäker på effekten.
Hittade faktiskt en som säljer Sixten
http://www.automaterialgrossisten.se/amg/a...94?OpenDocument
CITAT (Björken @ 18-07-2007, 23:48)

Det finns ett fläckborttagningsmedel som heter Sixten, det tar garanterat bort det, men jag vet inte vart man kan få tag på det. Vi använder det i skolan när vi dyker på problemfläckar. Annars kan jag tänka mig att rengöringsmedel för whitebordtavlor också fixar det, men där är jag mera osäker på effekten.
Hittade faktiskt en som säljer Sixten
http://www.automaterialgrossisten.se/amg/a...94?OpenDocumentSixten finns på alla färgaffärer, men garanterat skulle jag inte vilja påstå. Många fläckar lossnar lättare utan kemikalier alls än med sixten, däremot är det bra på en del fläckar.
Nu är jag oförskämd och slänger in en liten följdfråga...
Hur kan man få bort mörk hårfärg från vita dörrar och dörrkarmar?
Jag har råkat skvätta lite färg när jag färgade barret
Testa mirakelsvamp (brukar finnas i färgaffären eller ibland på ica, typ wileda ,scotch brite, etc) Den ser ut som en helt vanlig lite hård skumgummibit som du blöter i vatten. Blöt gärna fläcken lite innan. Går inte det så kan du testa citronsyra, limtvätt kan gå... Går inte fläcken bort med nån av dem så har det trängt in i färgen och då går det inte bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.