Linnyk

Hejsan,

jag har några fina lyckliga lottor på balkongen.

Vissnar de ner vid sommarens slut eller kan jag ha dem inomhus över vintern som gröna växter?

Läste om dem online på någon sida och det stog där att "de riktiga entusiasterna tar sticklingar". Varför tar man sticklingar? Är det endast i syfte att få fler exemplar eller är det lättare att övervintra dem som sticklingar / mindre exemplar? (Jag har, som ni kanske märker, dålig koll!)

Tack på förhand för svar! smile.gif

Linda
Fenja
Den går att övervintra, helst svalt om du har möjlighet. Sticklingar har mindre krav på sval övervintring och kan fungera att spara i ett ljust fönster.
Mvh
Fenja
ängsvädd
Hur gör man när man tar sticklingar på den? Klipper man av kvistar och låter dem rotas i vatten eller?
Gillan
CITAT (MimmiH @ 23-08-2008, 07:52) *
Hur gör man när man tar sticklingar på den? Klipper man av kvistar och låter dem rotas i vatten eller?

Ja, eller så planterar du dem direkt i jord. Det går bra vilket som tummenupp.gif
Netha
CITAT (Gillan @ 23-08-2008, 08:00) *
Ja, eller så planterar du dem direkt i jord. Det går bra vilket som tummenupp.gif

Skickade just idag en Lyckliga Lotta med dotter.... har en kvar härhemma.
Vilket är bäst ... spara plantan som den är, eller ta sticklingar?
pejori
CITAT (Netha @ 23-08-2008, 21:12) *
Skickade just idag en Lyckliga Lotta med dotter.... har en kvar härhemma.
Vilket är bäst ... spara plantan som den är, eller ta sticklingar?

Min erfarenhet av lottorna är att sticklingar som man tar på sensommaren fungerar bättre än att ta in plantan och övervintra den.
Jag klipper av bladrossetten där den är fin och rotar i glas/fuktig jord.
Moderplantan kasserar jag.
Netha
CITAT (pejori @ 23-08-2008, 21:15) *
Min erfarenhet av lottorna är att sticklingar som man tar på sensommaren fungerar bättre än att ta in plantan och övervintra den.
Jag klipper av bladrossetten där den är fin och rotar i glas/fuktig jord.
Moderplantan kasserar jag.

OK thanks.gif
då får jag säga till henne att ta sticklingar. Det här var en ganska stor planta så hon får nog ett antal sticklingar.
Har själv kvar en vit/rosa-blommande .. då får jag göra likadant med den.smile.gif
ängsvädd
CITAT (Gillan @ 23-08-2008, 08:00) *

Tack för svar biggrin.gif

Kan man ta sticklingar från en planta som blommar?
Gillan
CITAT (MimmiH @ 24-08-2008, 14:34) *
Tack för svar biggrin.gif

Kan man ta sticklingar från en planta som blommar?

Kan, kan du nog, men jag skulle nog ta sticklingar utan blommor eller knopp. För övrigt tycker jag Pejoris svar ovan stämmer bra tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon