Full version: Aldrig i livet...
Chamomille
fear.gif
karjo
blink.gif sick.gif
Malvia
Slemmigt men mättande sa timon i Lejonkungen!

Fyyyy!
sick.gif
Chamomille
Han kan få komma hit och plocka... Gratis!
Tezzla
Jag var faktiskt ute och promenerade i skogen för ett tag sedan och blev halvt ihjälskrämd av en farbror som stod i ett buskage med en hink i näven. Han berättade att han plockade mördarsniglar som han skulle tillaga. "Man kan ju i alla fall prova", sade han.

Han såg frisk och "normal" ut, men jag tvivlar...

crazy.gif
Chamomille
VA??? fear.gif
Tja, kan man äta "snäckor" så...
Tezzla
CITAT (Chamomille @ 19-07-2007, 12:01) *
VA??? fear.gif
Tja, kan man äta "snäckor" så...

Jo, man kan ju faktiskt äta sniglar och snäckor. Finns ju faktiskt folk som gör det. Själv är jag inte knusslig vad det gäller mat, prövar gärna allting, men gränsen går vid sniglar. Har man hela tomten full av dem och man klipper dem varje kväll så är steget till att se dem som mat oändligt stort. *kräks*
Chamomille
CITAT (Tezzla @ 19-07-2007, 12:04) *
Jo, man kan ju faktiskt äta sniglar och snäckor. Finns ju faktiskt folk som gör det. Själv är jag inte knusslig vad det gäller mat, prövar gärna allting, men gränsen går vid sniglar. Har man hela tomten full av dem och man klipper dem varje kväll så är steget till att se dem som mat oändligt stort. *kräks*

Mmmm.. urrk.. Kolla bara hur det ser ut i hinken när man har samlat ihop 350 st.. Uäääk...
Tezzla
CITAT (Chamomille @ 19-07-2007, 12:15) *
Mmmm.. urrk.. Kolla bara hur det ser ut i hinken när man har samlat ihop 350 st.. Uäääk...

Bara att smörsteka och lägga upp på en rostad brödskiva. Glöm inte persiljekvisten!
Chamomille
Mmm va gott. Ska prova till frukost i morrn... biggrin.gif
Sailor Pluto
Mums filibabba (eller inte sick.gif )...
Blomstertanten
tummenupp.gif MUMS !!!!!!
Bra att veta om man skulle få lite skralt i kassan biggrin.gif
Hannele
Gratis reklam, smart krögare. flirting.gif
Daniel83

Det är ju ett bra intiativ ju! Förstå vad snabbt vi skulle vara av med problemet om folk inte bara ger sig ut på tomten och plockar sallad och grönsaker utan tar med sig en hink för att plocka in sniglarna också flirting.gif

Näsnäckor har jag ätit, helt okej men där går nog gränsen sniglar får nog någon annan käka upp.
golffoxtrotfive
men vänner, pröva detta recept:
Mördarsnigeltoast

Ingredienser, fyra portioner:

20 mördarsniglar

Till kokspadet:

En röd lök i klyftor, en bit morot, kryddor som persilja, dragon, timjan, lagerblad, 1 msk vinäger, några pepparkorn.

Gör så här:

Skölj sniglarna noga och gnugga dem med salt. Skölj mer för att få bort så mycket slem som möjligt. Förväll sniglarna under kort tid i tre-fyra omgångar med rent vatten.

Koka sedan upp omkring 2 liter nytt vatten och tillsätt kryddor, lök och morot och vinägern. Låt sniglarna koka med en timme. Spola av, skär ett snitt i buken på varje snigel och skrapa ur och släng innanmätet. Hacka sedan resten av snigelkroppen fint.

Till toasten:

1 dl tärnat bacon
1 hackad lök
3 finhackade vitlöksklyftor
1 halv finhackad chili
1 dl hackat kryddgrönt, förslagsvis persilja, dragon, timjan, oregano eller gräslök. (Mynta, salvia, basilika, dill passar inte så bra.)
1 strimlat finhackat citronskal
4 skivor gott bröd som baguette, skuren diagonalt
Smör till stekning
1 persika
råsocker
chilipulver
smör

Stek brödskivorna gyllenbruna på varje sida och låt dem rinna av på en bit papper.

Dela persikan i fyra bitar och lägg i en liten form. Strö på råsocker, chilipulver och salt. Klicka över smör. Baka i ugn 200 grader i 15 minuter.

Fräs baconet med lite smör. Tillsätt vitlök, lök och chili. När löken är mjuk, häll i de hackade sniglarna. Fräs 1 minut. Rör i lite mer smör och dra bort pannan från värmen. Rör ner kryddor och citronskal. Peppra.

Fördela snigelfräset på de fyra brödbitarna och toppa med en varm persikobit.

för att fatta mod så kan jag varmt rekommendera ett eller några glas rött eller vitt vin coolgleam.gif
pleximaster
Största problemet är väl att om man har mördarsniglar har man väl inga kryddor kvar eller ska de krydda sig själva? smile.gif

mvh plexi
aanderss
testa skulle man kanske
skogstroll
sick.gif
Bee
Jag har ätit vanliga vinbergssnäckor, det är ju dom man äter som förrätt, men särskilt goda utan vitlökssmöret o persiljan är dom inte. Påminner om överkokta (sega) räkor i konsistensen.

Men mördarsniglar! Usch!

Fast jag blev lite förvånad. Recept på sniglar finns inte i överflöd men för flera år sen läste jag i Vår Bostad (av alla tidningar!) om hur man tillagar sniglar alla kategorier. Tidingen hade intervjuat en odlare (eller kallas det uppfödare?). I alla fall, hans sniglar fick krypa runt i en låda med tidningspapper några dagar före koket. Dom fick ingen mat så att tarmarna skulle vara rena. Sen gjorde han rent dom och kokade i stil med ovan.

Minns också att han odlade/födde upp en afrikansk snigel som vägde 4 hg ! La inte det receptet på minnet ...
Mollis
Jag har faktiskt varit med och plockat vinbergsnäckor, "lakat ur" dem i några dygn och sen tillagat med mycket vitlök, men jag säger bara...vill man äta nåt segt, vitlöksindränkt så går det precis lika bra med bläckfisk (helt klart inte min grej).

//Mollis

OM någon vill ha en fullständig specifikation över hur man går tillväga så har jag det...

//Mollis
Pjater
Usch jag var i Göteborg för några år sen med en kompis och hon köpte färsk bläckfisk på burk, jag studera länge burken och undra hur man kan äta det, nej fy jag håller mej till mer normal mat hehehe.....
Chamomille
Åh jag som älskar friterad bläckfisk.. Mums! I Grekland då da... Äter det gärna varje dag där med deras sallad och tzatsiki...Mmmmm
Fast sniglar skulle jag nog inte vilja äta... Å andra sidan så skulle vi ju inte direkt ha någon matbrist.
skogstroll
här är recept på snigelgröt om nån är sugen http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...dge_74858.shtml
sick.gif
Tezzla
CITAT (skogstroll @ 20-07-2007, 15:26) *
här är recept på snigelgröt om nån är sugen http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...dge_74858.shtml
sick.gif

Äntligen! Så jag har letat och letat! thanks.gif
Daniel83
Fast man kanske skall skriva ut recepten, kan ju vara bra om det skulle bli krig och matbrist eller om man överlevde en kärnkraftsolycka... för dessa godingar överlever ju säkert också crazy.gif
Mollis
Hittade ett inte allför utförligt recept på stekta sniglar (inte som det jag själv har provat..) whistling.gif

STEKTA SNIGLAR
Ni tvättar dem ordentligt och lämnar dem 15 minuter att sila sig. Sedan, ni tar en och en lägger in i skalets hål lite salt. De sha ta ut ur sig några gula vätskor. Ni värmer upp oljan och tar en och en snigel och sätter i stekpannan. Hålet ser mot ned.

//Mollis

TantGredelin
Så in i h-e hungrig blir jag helt enkelt aldrig. JO man kan visst säga "aldrig". sick.gif och den där snubben i Lund ljuger säkert bara för att få lite uppmärksamhet, vi fortsätter att klippa, krossa, salta, frysa och koka utan kryddor, och enbart för att få dumpa resterna i närmsta skog (som jag gör).
skogstroll
ne precis, det finns ju bär och rötter...
Bee
Överlevnadsmat om Den stora Olyckan skulle vara framme:
- Rejält med spanska skogssniglar
- Kirskål
- Maskros, både rot och blad

Se där- vi som har turen lyckan att ha trädgård ka också överleva det mesta!
Cathis
Jag lovar skulle det bli så illa så blir jag vegeterian utan att tveka.
Kirskål och maskrosor OK men mördarsniglar sick.gif nä tack.
renate
CITAT (Daniel83 @ 19-07-2007, 18:41) *
Det är ju ett bra intiativ ju! Förstå vad snabbt vi skulle vara av med problemet om folk inte bara ger sig ut på tomten och plockar sallad och grönsaker utan tar med sig en hink för att plocka in sniglarna också flirting.gif

Näsnäckor har jag ätit, helt okej men där går nog gränsen sniglar får nog någon annan käka upp.

Urk.............vilket jobb för så lite met.
Nä jag håller mig till en god fläskkotelett mums.
Har ätit sniglar på restaurant, men inte mördasniglar.
Skulle inte vilja tillaggar de själv,inte vinbergsnäckor heller. ninja.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon