hej är det någon som har bra recept på saft mm påfläderblommor ?
tacksam för svar
Det här receptet finns i boken " Kan man äta sånt" Då vi har stora
fläderbuskar i trädgården gör vi denna dricka ibland.
30 blomklasar varvas med 3 skivade citroner, 70 gram vinsyra
och 1,5 kg socker. Häll över 1,5 liter kokande vatten
och rör om. Ställ svalt minst fem dagar. Sila allt, och tillsätt
natriumbensoat. Häll på flaskor.
Kajsa H
05-07-2003, 21:12
Man kan ha saften till annat än att dricka också! Den här parfaiten bjöd jag mina födelsedagsgäster på idag och den gjorde succé. Såg otroligt vacker ut förutom att den smakade fantastiskt. Ursprungsreceptet är egentligen med hallon och apelsinsaft. Lite småkrångligt kanske, men värt besväret!
Blåbär-och fläderparfait
ca 8 personer
500 g färska eller tinade blåbär
2 msk flytande honung
2 dl koncentrerad fläderblomssaft
2 stora äggvitor
¼ tsk salt
3 dl vispgrädde
ev. blåbär och fläderblomma till garnering
Tag undan lite blåbär till garnering, lägg in dem i kylskåpet. Mosa resten av blåbären till puré i en bunke eller med mixer. Rör ner honungen och ställ purén åt sidan. Häll flädersaftkoncentratet i en kastrull, koka upp och koka häftigt utan omrörning i exakt 3 min. Vispa under tiden ihop äggvitor och salt i en stor bunke till ett fast skum. Häll genast i den varma saften i äggvitorna, vispa hela tiden. Fortsätt vispa tills smeten är tjock som ogräddad maräng.
Blanda försiktigt i blåbärspurén. Vispa grädden så att den blir tjock med inte hård och vänd ner den i smeten. Häll blåbärsgrädden i formen, låt det vara lite högre i mitten. Frys parfaiten i minst 5 tim eller ännu hellre över natten. Kan dock förvaras i kylskåp i 30 min –bör tas fram en stund före servering. Garnera med blåbär och fläderblom strax innan det är dags att servera.
[B]
Hannele
08-07-2003, 07:43
Fläderplättar!
Gör vanlig plättdeg, med lite socker i. Blanda i fläderblommor.
Grädda. Servera med god vaniljglass.
Lyxefterrätt!
När det gäller flädersaft så tycker jag att det är bättre att tillsätta sockret efter att fläderblommorna dragit ur . Hur man än gör så bör man nog frysa saften eftersom den inte är hållbar.
Flädersaft
60-70 fläderblommor.
3 citroner.
2 kg strösocker.
25 g vinsyra.
2 liter vatten.
Tvätta citronerna och skiva dem.
Lägg dessa tillsammans med fläderblommorna i en stor bunke.
Koka upp vattnet och häll över samt låt blandningen stå i 3 dagar.
Sila saften och tillsätt strösocker.
Rör tills sockret smält och blanda därefter i vinsyran.
Häll upp på flaskor, som förvaras mörkt och svalt.
Kan man frysa fläderblommor? Jag hinner inte göra saft just nu, men det vore ju perfekt att kunna ägna hösten åt det. Någon som vet?
CITAT (MalinH @ 08-07-2003, 20:01)
Kan man frysa fläderblommor? Jag hinner inte göra saft just nu, men det vore ju perfekt att kunna ägna hösten åt det. Någon som vet?
Det går bra att frysa (åtminstonde om man skall göra saft på dem senare) men fråga är i vilken form? Det tar ju mycket stor plats som de är . De kommer att slakna i frysen och falla sönder, men det gör de ju också när man häller varmt vatten på dem så det är inget problem.
har provar både saft6 glass och plättar med fläder nu allt var mycket gott specielt glassen som jag tillsatte lite blåbär i också för färgensskull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.