ohlson
Har sett att på vissa ställen i mitt växthus så springer det tvestjärtar upp o ned i plastkanalerna. vad göra?
Har sett att på chiliplantan så är det gnagskador.. Kan de vara tvestjärtarna??
Annars är det inga skador på melon, tomat eller på andra växter i växthuset. Ska jag försöka få bort dem eller är de till nån nytta??
Strixx
Har liknande problem.

Dom finns i kanalerna och framförallt verkar dom "sova" i skoten på gurkplantorna på dagarna. Hos mig är det en paprika dom äter av på nätterna, men konstig nog bara en av de 6 jag har. Ingen av de 10 tomaterna, 4 gurkorna, 4 melonerna,4 chilliplantorna har dom rört, så jag ser det inte som ett problem. Visst dom är kanske inte så vackra, men dom äter upp eventuella bladlöss som vågar sig in där.. biggrin.gif

En arbetskolega berättade för mig att han brukade lägga alla tjyvskott från tomaterna runt gurkorna på marken, för tveskärtar gillar bygga bo i gurkor, men avskyr tydligen tomat. Vet inte om det är sant men kan vara värt att prova...
kricke1
Hejsan!
Har samma problem jag, men jag har dragit genomskinlig silkon runt alla hål så nu kommer dom inte in i plasten coolgleam.gif
Mu i myllan
Själv har jag glas i växthuset men mitt uterum har ett tag av kanalplast. Till det hörde en sorts tejp som påminner lite om kirurgisk tape, Micropore, som finns på apoteket. Möjligen finns det en billigare variant där man köper uterumstak. Värt att kolla.

Håller med om att de är lite äckliga och gnager på just chil- och paprikabladen. Frukter och knopar får dock vara ifred så det gör nog ingen större skada.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon