Gossen Ruda
En liten gåta bara, vem är det som kommer upp ur sitt hål?

[attachment=5306:070719_07.jpg]
oakpine
Kan det vara en bivarg, månntro?
Gossen Ruda
Det inte bara kan vara, det ÄR en bivarg. En rovstekel som för 20 år sen var en raritet i Göteborgstrakten, nu ser jag den lite varstans. Den här är fotograferad i en nyetablerad koloni. Förra året tror jag det fanns 1 hona här, idag såg jag 5 st och ytterligare minst lika många bon.
amaira
Vad roligt!! tummenupp.gif
Chamomille
Vad 17 är en bivarg???
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 20-07-2007, 09:27) *
Vad 17 är en bivarg???

Bivargen är en rovstekel som fångar honungsbin som föda åt sina ungar. Den enda rovstekeln som fått ett eget vedertaget svensk namn som dessutom är samma i andra språk. Orsaken är nog att den jagar en av människans husdjur. Googla på bivarg eller philanthus triangulum så kan du läsa mer, mycket mer.
Snöflinga
Trodde det var en jordgeting whistling.gif eller de kanske heter något annat confused.gif Vi har faktiskt haft närkontakt ... de vann !
Chamomille
Jag trodde också att det var en jordgeting...

Fy ja... Jag trampade i ett (vad jag tror) jordgeting bo för ett par år sen när jag var ute och plockade svamp. Gissa om jag sprang fort då?? Måste ha sett roligt ut...
Gossen Ruda
Kan vara svårt att skilja på en som inte är närmare bekant med dom olika steklarna. Storleken och det allmänna utseendet är samma men getingen har alltid gula teckningar på huvudet och mellankroppen. Aldrig vit i ansiktet som den här.

Beträffande jordgetingar så är det ena snarstuckna jäklar. Jag skulle en gång fota ner i ett bo som grävlingen grävt upp. Det fanns några getingar kvar och förmodligen även drottningen för boet höll på att byggas upp igen. Det var dock en dum rot som skymde sikten så jag stack försiktigt dit en grensax för att kapa den. En geting surnade till och som en stridshelikopter flög den blixtsnabbt utefter gransaxens handtag fram till min hand och stack mig i handleden. Jag såg den hela tiden men det gick så snabbt att jag inte hann reagera.

Trampar man i ett getingbo och hör surret är det bara att kuta. Och hålla andan, getingarna följer utandningsluftens koldioxid.
Gossen Ruda
Var idag ute och kollade på lokalen. En del bon var öppna, andra hade regnat igen. Om nån där var hemma vet jag inte. Det var dock trafik, när jag satt där kom en hona hem med ett byte. Tungt flygande med ett honungsbi under kroppen, biet väger ungefär lika mycket som bivargen själv, närmade hon sig boöppningen, hovrade några sekunder ca 2 dm från målet och sen var hon inne. Det går blixtsnabbt med landningen och försvinnandet in i bogången.
amaira
Fascinerande!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon