Hej.
Jag har fyra björnbär- och taybarryplantor en bit från mina hallonrader. Jag planterade dom i höstas och har nu gått och oroat mig ett tag för det inte komm några nya årsskott på en av plantorna. Men så i förra veckan upptäckte jag hela 6 skott som kommer upp i närmsta hallonraden en meter bort.
Detta måste ju avstyras. Kan jag grävar upp skotten och plantera dom där dom ska stå nu? Skotten är drygt 3 cm höga. Eller ska jag vänta tills senare i höst?
Kan jag för att undvika detta i fortsättningen ringa in plantorna med "kantplastremsor", och hur djupt bär dom i såfall grävas ner?
Det är säkrare att flytta dem senare i höst, ett alternativ kan vara att med en vass spade hugga av "moderroten" innan, så att skotten tvingas bilda nya rötter innan man flyttar dem. Skall man gräva ner en avgräsnsning så måste man nog nästan göra det innan man planterar björnbäret, det måste i alla fall ned djupt, minst 50-60 cm, kanske ännu djupare. Man kan annars pantera i hinkar/tunnor utan botten som man gräver ned, som avgränsning.
Ockej. Många tack för hjälpen.
Låter trist att jag inte kan förhindra det i fortsättningen.
Men vad kan anledningen vara att den letat sig så långt bort, och inte slått skott i sin "egna" planteringsgrop, som det andra tre har gjort?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.