Full version: Clivia
Ninnis
Hej! Kan nån hjälpa mej med min Clivia som vägrar blomma. Jag "räddade" den från min mamma som tänkte slänga den just pga av att den inte ville blomma. Hon hävdar att vissa clivior inte gör det. Jag vill inte ge upp hoppet om den. Det är en nostalgiblomma för mej. Min farmor hade jämt en sån. Har nyligen ställt ut den i trädgården där den står relativt soligt och skyddat från blåst. Den senaste vintern har den stått svalt med minimalt med vatten, ljust dock. Vad gör jag för fel?.
Tosan
JAg skulle åxå behöva lite tips... Jag har massvis av dem, men bara haft blommor ett par ggr. Det verkar som om de inte blommar förrän de blir rädda för att dö. Vi hade en på jobbet som blommade hysteriskt hela förra våren fast den knappt rymdes i krukan.
MariaS
De vill ha en Lååååång torrperiod, på gränsen öken, för att sedan bli normalvattnade. Då kommer de igång igen. Typiskt bra blommande Clivior finns att skåda på skolor, som inte blir vattnade över sommarloven. Lagom till jul är sedan blomningen igång på dessa.
Tosan
CITAT (MariaS @ 20-07-2007, 19:48) *
De vill ha en Lååååång torrperiod, på gränsen öken, för att sedan bli normalvattnade. Då kommer de igång igen. Typiskt bra blommande Clivior finns att skåda på skolor, som inte blir vattnade över sommarloven. Lagom till jul är sedan blomningen igång på dessa.

Då borde ju mina blomma lite nu å då tycker jag... glömmer alltid bort att vattna...
Ja, kanske det var i höstas den på jobbet blommade...? När vi kom tbx efter sommarlovet...Och den blommade länge. Får börja med att låta bli att vattna den över sommarlovet kanske.
Ninnis
Jag har ytterligare en undring. Min clivia har två mindre sidoskott bredvid huvudskottet. Ska man plantera isär dessa??? Eller har det ingen betydelse?
Christer i Falköping
Klivior vill dessutom stå väldigt trångt om fötterna. Plantera inte om dem förrän antingen krukan blir oval av för många rötter eller spricker. Gärna varmt och soligt på sommaren och ljust och svalare på vintern. Alla klivior blommar om man lyckas ge dem rätt förhållanden.
Christer.
Alexander-VG-zon3
torrt och svalt på vintern gärna kyligt runt +5c , ta ut den i skuggan i april-maj sen in med den innan frosten . under sommaren rikligt med vatten låt torka upp lät och mycket gödning i slutet av maj kan den flyttas soligare min står i öst under sommaren . på vintern står mina utan krukor och jord och dom planteras sen om i en liten kruka på våren i feb .
clivia
CITAT (Christer i Falköping @ 21-07-2007, 08:18) *
Klivior vill dessutom stå väldigt trångt om fötterna. Plantera inte om dem förrän antingen krukan blir oval av för många rötter eller spricker. Gärna varmt och soligt på sommaren och ljust och svalare på vintern. Alla klivior blommar om man lyckas ge dem rätt förhållanden.
Christer.

Ja, Christer alla klivior blommar om man lyckas ge dem rätt förhållanden. Men jag kan inte hålla med dig om att de vill stå väldigt trångt om fötterna. Friska nya gröna blad avgör om de lyckas att överleva kommande år om de har styrka för nya underbara blomningen, någon slags harmoni mellan blad och rötter... clivior behöver plats, de allra flesta är stora växter och om man lyckas att ge de som de önskar är de mycket tacksama och blommar oerhört vackert varje år. Här i Sverige flesta av de blommar i april, men de kan blomma när som helst, jag har en som blommat i juni också. Mina klivior finns hela tiden på den inglasade balkongen i öst och de trivs. Jag tror att de flesta problem som dyker upp med clivior beror på övervattningen och ingen vintervila.

Mina clivior i april detta året:
[attachment=5379:clivior_...ril_2007.jpg]
[attachment=5380:gul_cliv..._blom....jpg]
Min brokbladig klivia i maj
[attachment=5382:brokblad...4.5.2007.jpg]
Min liten grön skönhet i juni:
[attachment=5381:My_little_beauty.jpg]

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon