CITAT (Christer i Falköping @ 21-07-2007, 08:18)

Klivior vill dessutom stå väldigt trångt om fötterna. Plantera inte om dem förrän antingen krukan blir oval av för många rötter eller spricker. Gärna varmt och soligt på sommaren och ljust och svalare på vintern. Alla klivior blommar om man lyckas ge dem rätt förhållanden.
Christer.
Ja, Christer alla klivior blommar om man lyckas ge dem rätt förhållanden. Men jag kan inte hålla med dig om att de vill stå väldigt trångt om fötterna. Friska nya gröna blad avgör om de lyckas att överleva kommande år om de har styrka för nya underbara blomningen, någon slags harmoni mellan blad och rötter... clivior behöver plats, de allra flesta är stora växter och om man lyckas att ge de som de önskar är de mycket tacksama och blommar oerhört vackert varje år. Här i Sverige flesta av de blommar i april, men de kan blomma när som helst, jag har en som blommat i juni också. Mina klivior finns hela tiden på den inglasade balkongen i öst och de trivs. Jag tror att de flesta problem som dyker upp med clivior beror på övervattningen och ingen vintervila.
Mina clivior i april detta året:
[attachment=5379:clivior_...ril_2007.jpg]
[attachment=5380:gul_cliv..._blom....jpg]
Min brokbladig klivia i maj
[attachment=5382:brokblad...4.5.2007.jpg]
Min liten grön skönhet i juni:
[attachment=5381:My_little_beauty.jpg]
MVH/clivia