|
Full version: Kvinnans plats
Kvinnans plats: Livet till trotsIkväll har vi sett det fjärde avsnittet. Både maken och jag mår dåligt av det vi ser... att det alltid är kvinnan som förtrycks.  Sändningstiden kl 22.00 - 23.00 visar att SVT inte vill att så många ska se programmen.
aanderss
19-07-2007, 21:59
kvinnor jag beundrar är bland annat
moder teresia magret tatcher indira gandy
CITAT (aanderss @ 19-07-2007, 22:59)  kvinnor jag beundrar är bland annat
moder teresia magret tatcher indira gandy Moder Teresa och Indira Gandhi hör också till mina förebilder.
aanderss
19-07-2007, 22:05
CITAT (Netha @ 19-07-2007, 23:04)  Moder Teresa och Indira Gandhi hör också till mina förebilder.  trevligt
CITAT (Netha @ 19-07-2007, 22:58)  Kvinnans plats: Livet till trotsIkväll har vi sett det fjärde avsnittet. Både maken och jag mår dåligt av det vi ser... att det alltid är kvinnan som förtrycks.  Sändningstiden kl 22.00 - 23.00 visar att SVT inte vill att så många ska se programmen.  Ja, alltför ofta förtrycks kvinnor. Fast alltför många män förtrycks också - inte bara kön utan även social ranking, inkomst, läggning, etnicitet spelar roll, men det kanske är en annan diskussion. Vad gäller sändningstiden så har SVT tyvärr för vana att lägga många intressanta dokumentärer på udda tider. Viktigare att Allsången går kl 20... Dock går en repris på lördag kl 16:55. (För egen del tycker jag att 22 är en utmärkt TV-tid)
Thatcher näms inte ofta när man pratar kvinnliga förebilder.. Och hon finns INTE med på min lista..
CITAT (cic @ 20-07-2007, 01:00)  Thatcher näms inte ofta när man pratar kvinnliga förebilder.. Och hon finns INTE med på min lista.. Jag tycker nog att hon nämns ganska ofta faktiskt, som förebild, om det talas om kvinnliga ledare, etc. Och det med rätta, om man syftar på maktposition hon uppnått i konkurrens med männen exempelvis. Känns dock som att färre idag framhåller henne än tidigt på 80-talet. Försöket att ändra skattesystemet genom att införa en s.k 'poll tax' (där den fattige betalar lika mycket i skatt som den rike, i reda pengar och inte i procent) misslyckades ju exempelvis rejält. (Dessutom är det effektivare att lyfta ut kostnader ur skattesystemet och kalla det 'egenavgifter', det framstår som trevligare än 'poll tax' trots att det liknar i praktiken) På min lista med goda kvinnliga förebilder finns hon inte heller med förresten, tror det överlag är svårt att hitta förebilder bland politikertopparna. :/
Ophelia
20-07-2007, 05:40
CITAT (Pirum @ 19-07-2007, 23:37)  Ja, alltför ofta förtrycks kvinnor. Fast alltför många män förtrycks också - inte bara kön utan även social ranking, inkomst, läggning, etnicitet spelar roll, men det kanske är en annan diskussion.
Vad gäller sändningstiden så har SVT tyvärr för vana att lägga många intressanta dokumentärer på udda tider. Viktigare att Allsången går kl 20... Dock går en repris på lördag kl 16:55.
(För egen del tycker jag att 22 är en utmärkt TV-tid) Fast männen är ju inte ensamma om att förtryckas utifrån det du räknat upp. Skillnaden mellan män och kvinnor är att på kvinnornas lista kan du lägga till ordet kön.
Moder Teresa är absolut inte min förebild! Hon förespråkade ett bevarande av den situation som råder, dvs fattigdom kontra rikedom. Hon var inte mycket för att förändra till det bättre. Och hur skulle hoin ha blivit hjältinna och helgon om det inte fanns fattiga? - Nej tack till den sortens apostlar!
Jag missade veckans avsnitt!  Jag får lov att programmera in en reprisinspelning på dvd'n.
Snöflinga
20-07-2007, 21:39
Kvinnan har väl alltid varit mer eller mindre förtryckt. Idag, i Sverige och i Europeiska länder är det ändå relativt jämställt om man jämför med många andra ... Där måste kvinnan verkligen vara stark för att orka kämpa, som vi sett i serien. Tänker på alla andra som inte vågar, som inte orkar och lever i förhållanden som är så hemska att vi inte orkar veta.
Klipp från sr.se 19 juni 2007 Pengar från regeringen ska bekämpa mäns våld mot kvinnor Regeringen beslutade idag torsdag, att satsa 50 miljoner kronor under 2 år för att bekämpa mäns våld mot kvinnor. Som en del i det arbetet får länsstyrelserna i landet dela på 13 miljoner kronor för att kunna arbeta förebyggande mot mäns våld mot kvinnor, ge konsultativt stöd till socialtjänsten och utveckla skyddat boende i vissa län. Det är Ungdomsstyrelsen, Rikspolisstyrelsen och länsstyrelserna som får i uppdrag av regeringen att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck och våld i samkönade relationer. Så sorgligt!
mamamaggan
20-07-2007, 22:18
Så var det med den jämställdheten i Sverige. 50 miljoner är mycket pengar.
CITAT (Ophelia @ 20-07-2007, 06:40)  Fast männen är ju inte ensamma om att förtryckas utifrån det du räknat upp. Skillnaden mellan män och kvinnor är att på kvinnornas lista kan du lägga till ordet kön. Ja, den strukturella diskrimineringen i Sverige med avseende på kön drabbar säkert gruppen kvinnor mer än gruppen män. Gäller även icke-strukturell diskriminering, om man får tala om sådant, där enskilda män förtrycker enskilda kvinnor. Tillägg: det jag menar är att "samhället" i Sverige mer diskriminerar med avseende på etnicitet, sexuell läggning, hudfärg(?), betalningsförmåga, än efter kön. Men därmed inte sagt att jag menar att förringa problematiken.
Hannele
21-07-2007, 11:48
CITAT (Netha @ 19-07-2007, 22:58)  Kvinnans plats: Livet till trotsIkväll har vi sett det fjärde avsnittet. Både maken och jag mår dåligt av det vi ser... att det alltid är kvinnan som förtrycks.  Sändningstiden kl 22.00 - 23.00 visar att SVT inte vill att så många ska se programmen.  Vädigt bra program, fler borde se.
Idag låg jag och vilade på soffan... slog på teven och hamnade mitt i ett program som handlade om en kvinna från Korea som under kriget flydde till USA. Hennes make var försvunnen sedan ett halvår, hon blev ensam med fyra små barn. Alla barnen dog under flykten. Ett av dem dog på hennes rygg och kroppen hade stelnat när hon stannade på sin vandring Hon träffade en ny man ( Amerikan) som blev hennes make... de fick tre barn. Ën dag hittade hon ett nakenfoto på sin dotter i makens plånbok... världen rämnade Maken blev dömd till tre års fängelse för sexualla övergrepp han gjort mot dottern från det hon var sju år och tio år framåt. Ändå tog hon tillbaka sin man. Hon behandlades också som skit av sina tre barn. Jag fattar noll. Hur kunde barnen vara sååå elaka mot henne? Det är med sorg i hjärtat man konstaterar att fortfarande år 2007 behandlas och bemöts kvinnor som någon sorts "andra klassens medborgare"
CITAT (Netha @ 19-07-2007, 22:58)  Kvinnans plats: Livet till trotsIkväll har vi sett det fjärde avsnittet. Både maken och jag mår dåligt av det vi ser... att det alltid är kvinnan som förtrycks.  Sändningstiden kl 22.00 - 23.00 visar att SVT inte vill att så många ska se programmen.  kl 22 är en ganska populär tid. TV4 har ju sina nyheter då. Ingen dålig tid alls.
freddie
22-07-2007, 01:40
CITAT (Netha @ 19-07-2007, 22:58)  Kvinnans plats: Livet till trotsIkväll har vi sett det fjärde avsnittet. Både maken och jag mår dåligt av det vi ser... att det alltid är kvinnan som förtrycks.  Det finns förtryckta människor av alla kön och förtryck är aldrig bra. Det viktiga är väl att man inte bara suckar uppgivet utan gör något aktivt själv för att förändra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|