Full version: Fågelholk...
älvan
Hej alla glada! smile.gif
Jag har precis inhandlat en fågelholk (till småfåglar)

*Men när ska jag sätta upp den?

*Hade tänkt sätta upp den i ett körsbärsträd,
men kan jag spika upp den, utan att trädet skadas (nån speciell spik jag ska använda?)

*Eller nån som har ett bättre förslag?

Natti, natti!
Eva-Helene
Du kan sätta upp den nu. Sätt gärna upp den med t.ex. rep eller med vidja/björkrot så skadas inte trädet.
Monarda
Sätter du upp den nu så blir den ett välkommet skydd för fåglarna under vinternätterna.
Marlene z v
CITAT (Eva-Helene @ 19-07-2007, 22:56) *
Du kan sätta upp den nu. Sätt gärna upp den med t.ex. rep eller med vidja/björkrot så skadas inte trädet.

Men komihåg att inte draåt repet för hårt runt stammen, för när trädet växer kan det kvävas.
rose.gif
ängsvädd
Man kan sätta upp fågelholkar hela året enlibt SNF:s bok Vilda grannar. På hösten kan man lägga in lite torr mossa eller gräs i holken som skydd för fåglar under vintern.

SNF säljer holkar med en smart upphängningskrok

http://skarv.snf.se/store/browse.asp?categoryid=holkar

Om man sätter fast holken med rep får man lossa lite på det vartefter trädet växer så inte repet skadar trädet.
Netha
CITAT (MimmiH @ 21-07-2007, 09:27) *
Man kan sätta upp fågelholkar hela året enlibt SNF:s bok Vilda grannar. På hösten kan man lägga in lite torr mossa eller gräs i holken som skydd för fåglar under vintern.

SNF säljer holkar med en smart upphängningskrok

http://skarv.snf.se/store/browse.asp?categoryid=holkar

Om man sätter fast holken med rep får man lossa lite på det vartefter trädet växer så inte repet skadar trädet.

Jesses vilka priser!
Kostar ju inte så många kronor att tillverka en holk.
Daniel83
CITAT (Netha @ 21-07-2007, 22:51) *
Jesses vilka priser!
Kostar ju inte så många kronor att tillverka en holk.

Det var ju rätt saftiga priser, men då går väll säkert en hel del till den goda saken, kan tänka.
ängsvädd
Om man tycker det är dyrt har SNF ritningar på lämpliga fågelholkar, och andra bon:

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...arbon-index.htm

Jag kommer att beställa. Tycker att upphängningsanordningen är så bra, den skadar inte trädet och ska tydligen hålla katter och hackspettar borta. Dessutom verkar det enkelt att bara hånga upp den och ta ner den för städning.

Inflygningshålet är rundslipat så att fåglarna inte skadar fjäderdräkten.
Chamomille
Vart kan man hitta billiga då? (om man inte vill tillverka själv..)
ängsvädd
Jag tycker inte 99:- för mesholk och 109:- för starholk är dyrt. Det är medlemspriser. 119:- resp- 139:- om man inte är medlem. Särskilt inte med den smarta upphängningen. Det finns holkar för andra fågelarter att köpa också.
Eva-Helene
CITAT (Chamomille @ 22-07-2007, 09:38) *
Vart kan man hitta billiga då? (om man inte vill tillverka själv..)

Du kan gå in/ringa till och kolla på t.ex dagcentra, RSMH-föreningar, kommunala aktivitetshus, Kupan, o.s.v.
skogsnatt
CITAT (MimmiH @ 22-07-2007, 10:29) *
Jag tycker inte 99:- för mesholk och 109:- för starholk är dyrt. Det är medlemspriser. 119:- resp- 139:- om man inte är medlem. Särskilt inte med den smarta upphängningen. Det finns holkar för andra fågelarter att köpa också.

Nja, nog är väl priset högt nog. Jag tillverkar själv fågelholkar och säljer dem för ungefär halva priset jämfört med de priser du nämner
ängsvädd
CITAT (skogsnatt @ 13-08-2007, 09:44) *
Nja, nog är väl priset högt nog. Jag tillverkar själv fågelholkar och säljer dem för ungefär halva priset jämfört med de priser du nämner

Ja, men de var så genomtänkta. Dels hade de tre skåror på insidan av framsidan så att fåglarna kan ta sig upp till inflygningshålet. Sedan hade de den geniala upphängningsplåten vilken ska göra så att hackspettar inte kan hacka hålet större samt katter ska därmed inte kunna komma åt dem. Dessutom lutar taket bakåt så att regnvattnet rinner av och dessutom bakåt, med 1 cm överhäng av taket på baksidan så att vattnet inte kryper tillbaka. Även konstruktionen så att man enkelt kan rensa fågelholken var mycket bra.
Rossi
Kul att läsa om att fåglar kan hitta skydd i holkar även på vintern.

Jag är inte speciellt händig och noggrann av mig när det gäller hantverk men nu i sommar har jag i alla fall gjort en egen fågelholk. Min första!!!

Vi hade inte borr som var stort nog så själva hålet har blivit lite asymmetriskt men jag tror inte att fåglarna bryr sig! Här kommer en bild på min skapelse och ni behöver inte kommentera att den inte är proffsig - det vet jag redan men jag är ändå stolt över den och hoppas att den ska komma till nytta!

[attachment=6268:Fagelholk.jpg]
ängsvädd
Det måste kännas jättebra att ha gjort en egen fågelholk smile.gif Det känns även bra för mig att ha köpt tre holkar. Även om jag hittills bara monterat en helt färdig.
sanakan
När jag var uppe i sommarstugan i hälsingland för några veckor sedan gjorde jag slag i saken och tog äntligen ner de holkar vi haft uppe i flera år. Jag ville göra rent dem, laga dem och göra en bättre öppningsanordning. Nu är det en lucka med gångjärn nedtill som är låst med en liten hasp (som har en liten spik som stopp). Jag byggde också en helt ny holk (den röda på bilden).

Jag har flera gånger hört att man ska låta fåglarna städa ur holkarna själv, men från och med nu tänker jag tömma holkarna varje höst. Inuti holkarna var det både fjädrar och olika bäddar i flera lager, samt ett gigantiskt spindelbo med så seg spindelväv att jag inte trodde jag skulle få bort det. Så det är onekligen värt det att skaffa en holk som är lätt att ta ner eller lätt att öppna!

Om man bygger en holk själv är det bra att använda lite gammalt virke så att holken smälter in väl i omgivningen... Jag målade min faluröd, vet inte om fåglarna gillar det men dom har gillat det tidigare hos oss iallafall.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon