moksa108
20-07-2007, 09:16
Under några dagar har jag sett att någon har tagit små tuggor av mina blommor men tänkt att djuret kanske har flyttat då jag inte upptäckt något. Idag såg jag dock en klase med små svarta runda varelser (ca 2-3 mm) som satt längs stammen på en av mina astrar och nästan ett helt blad hade tuggats upp. Vet någon vad det är för djur - och framför allt; hur gör jag för att ta bort dom?
Nu lyckas jag inte få upp någon bild men jag skall försöka igen senare under dagen.
(Inte för att jag vet om det kommer vara till någon hjälp då min kamera inte är så lämpad för att ta extrema närbilder)
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2007, 09:22
Den där svarta klasen med små runda 2-3mm individer låter som svarta bladlöss de sitter i kolonier. De är dock helt oskyldiga i detta fallet bladlöss har inga tuggande mundelar och kan inte tugga bort bitar på bladen.
De som brukar kunna tugga på blad är: Sniglar, skalbaggar, tvestjärtar, fjärilslarver, stekellarver, rådjur, harar, kaniner. Några av dessa är nattaktiva och andra har bra kamoflagefärg och kan vara svåra att hitta bland bladverket.
moksa108
20-07-2007, 12:01
Äsch vad typiskt. Jag som trodde jag äntligen hade hittat problemet och att det eventuellt gick att lösa.
Vi har haft flera tvestjärtar på balkongen så jag antar att det kan vara såna.
Jag får väl stå ut med att bladen är prickiga av hål då antar jag :/
Tack för ett snabbt svar

P.S. Är svarta bladlöss ofarliga för övrigt? Eller behövs de "tas bort"?
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2007, 12:22
Bladlöss sticker in sin sugsnabel i växten och suger växtsaft detta tar ju kraft från växten och kan ge missbildade skott så man kan bekämpa dem, är det bara enstaka kolonier är det enklast att mosa dem med fingrarna när man går förbi växten, annars kan man spruta regelbundet med såpvatten, medlet måste dock träffa lössen för att det ska ha effekt så man måste även spruta undersidan av växten.
skogstroll
20-07-2007, 13:32
själv har jag problem med en glupsk vårtbitare som är överallt, han knaprar högljutt på växterna (har de tänder?) och han hoppade på mig i sömnen också

annars är det väl mest sniglar och snäckor som lämnar "tuggmärken" men dem brukar man ju se.
moksa108
20-07-2007, 15:20
Jisses. Nu är hålen större och jag har hittat ännu mer mystiska ting. Jag tror att det är dom som är roten till det onda. Det är som små vita ca 1-2 mm stora djur som lämnar några slags vita fläckar kring sig. Fläckarna är identiska med hålen som jag trodde var tuggmärken! Vad är detta? Hjälp
Man kan inte bara "plocka bort" lössen på något sätt så man slipper klämma ihjäl dom?
Chamomille
20-07-2007, 15:27
CITAT (skogstroll @ 20-07-2007, 14:32)

själv har jag problem med en glupsk vårtbitare som är överallt, han knaprar högljutt på växterna (har de tänder?) och han hoppade på mig i sömnen också

annars är det väl mest sniglar och snäckor som lämnar "tuggmärken" men dem brukar man ju se.

I sömnen... Hjälp, då hade jag nog f..n dött... Usch...
moksa108
21-07-2007, 17:53
Det är små vita flugor också. Jag kanske har precis all ohyra som finns..
Önskar att jag visste något överhuvudtaget om dessa saker men jag är verkligen nybörjare på detta och behöver hjälp!
Hjälp
De små vita flugorna är vata flygare. Både för dessa och bladlöss brukar jag spruta med vanligt vatten med stark stråle (en blomspruta man punpar upp tryck i brukar funka, eller vattenslang med duschmunstycke) på bladens undersida. Djuren trillar ner i jorden och druknar. Upprepas flera dagar i rad. Annars kan du göra spåvatten och spreja med.
Hålen skulle också kunna bero på någon larv. Oftast tuggar de på nätterna och många är gröna som bladen och svåra att upptäcka. Ut med ficklampa när mörkret lagt sig. Om du täcker jorden med vitt tyg så märker du lättare om förövaren försöker gömma sig i jorden när du rör vid bladen.
Helén
mizingen
23-07-2007, 10:53
Det är så tråkigt med dessa djur som äter upp växterna. Jag har problem i min drivbänk. Min gulbladiga oregano har också håliga blad. Tycker tvestjärtar om oregano?

/Mia
moksa108
23-07-2007, 13:23
Åh, tack HelénE!
Då inhandlar jag såpa idag. Det är raster som jag satt från frö så dom är bara ca 15 cm och skulle nog inte tåla starka vattenstrålar.
Vilket j*¤la projekt det här blev

Vad det nu är som tuggar hål i blommorna tuggar även på basilikan. Så gillar dom basilika så kanske dom även gillar oregano?
Problemet är bara att jag inte vet vad det är! Men jag skall följa rådet att speja på natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.