Vad är det som äter upp mina solrosor? Jag har dem i en odlingslåda som är nästan 100% snigelfri så det kan inte vara det. Har fiberduk på men den blåser upp ibland så andra skadedjur kan komma åt men kan inte se några skadejur överhuvudtaget där.
Har lite olika kålsorter, rödbetor, lök och spenat i samma låda men allt det får vara ifred.
Förmodligen tvestjärtar, de är riktigt glupska. Ta en titt på växterna när det är mörkt och kolla om det inte kryper tvestjärtsuslingar på dem.
Ska kolla det. Är väldigt förvånad över att jag bara sett en enda tvestjärt i trädgården på hela sommaren. Men det kanske är för att dom hänger bland solrosorna då?
Tvestjärtar är ju nattaktiva så under dagtid träffar man inte på så många. På dagarna kryper de in i håligheter och liknande och slumrar och samlar kraft till nattens hetsätande
Visst är dom nattaktiva men jag såg massor även dagtid på uteplatsen vid mitt förra boende. I botten på ytterkrukor, inne i dahliorna och lite varstans. Men nu när jag har stor trädgård ser jag inga, inte ens sent på kvällen.
skogstroll
20-07-2007, 14:53
har också en del misstänkt nattaktivitet, funderar på att gå ut en mörk kväll och se vem som jävlas... har sett lite snigelspår också...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.