Full version: Jul(i)ros
Lady Hamilton
Denna Julros fick jag i December och den växte i en kruka. Jag hade den i mitt uterum och den blommade länge. Sedan på vårkanten fick den flytta ut på trappen. Ett tag så den ut som den ville "lägga av" Men jag grävde ner den i rabatten och så här ser den ut i dag

[attachment=5317:PICT8221.JPG]

Är det normalt att den skall blomma nu? Och hur gör jag till hösten? skall den få vara kvar i rabatten eller bör jag gräva upp den och ha den i kruka under vintern i uterummet? dunno.gif Jag har aldrig haft någon Julros tidigare. Och de som jag har sett har varit betydligt större och skall planteras ute. Hur är det med härdigheten?
AnnammA
Jag hade nog låtit julrosen stå kvar ute( fast nu vet jag inte vilken zon du bor i, och hur långt upp i zonerna en julros klarar sig...)Vad jag förstått, kan julrosor(H.niger) vara lite kinkiga med att flyttas runt, och om du nu hittat en plats där den verkas trivas, så varför inte prova den platsen? Vem vet, den kanske blommar även till vintern/våren?

Hälsn
AnnA
titti49zon6
Låt den stå kvar i rabatten den blommar nästa år igen tummenupp.gif
Jag har flera H.niger och några H.orientalis och dom blommar varje vår/sommar hos mig i zon 6
Betty
Säger som Anna och Titti, låt den stå kvar i rabatten över vintern. Mina Helleborusar står i rabatten året om och blommar snällt varje vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon