krukväxten.jpg
Hela växten doftar otroligt starkt även om man inte rör vid den. Den luktar kryddigt, som en blandning mellan oregano och timjan. Bladen är köttiga, håriga och är lätta att bryta. Bladen ser ut såhär i närbild:

blad.jpg
Det är världens enklaste växt att ta sticklingar från och man kan beskära den hur som helst. Obeskuren bildar den långa rankor som efter ett tag får sidogrenar. Jag har beskurit en så att den såg ut som ett litet träd och en annan som en buske. Äldre grenar blir vedartade:

stam.jpg
Den är otroligt lättskött. Skillnaden på placering, tillgång till vatten och näring ändrar växtens karaktär vilket gör att den är väldigt rolig att experimentera med. Vattnar man lite så växer den lite och vattnar man mycket så växer den mycket. Bladen blir olika stora och den blir mer eller mindre kompakt beroende på omständigheterna. Men jag har aldrig sett någon blomma på den.
Jag har kunnat det latinska namnet en gång men har det inte kvar. Jag har hört att den växer som ogräs i Indonesiens skogar och att den kallas Mexikansk timjan eller Afrikansk oregano.