Full version: Kameratips?
skogstroll
Jag ser så himla många fina foton här på Odla och vill verkligen kunna ta riktigt nära bilder på blommor, knoppar mm (själv kör jag med min kassa mobiltfn) men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Har fotat & framkallat en gång i tiden men har inte riktig koll på digitalvärlden. Nån som vet en bra kamera som tar riktigt riktigt nära närbilder och har bra kvalitet till hyfsat pris? thanks.gif
Blomstertanten
Jag har inget direkt tips på märke på kameran,men däremot vad det gäller funktionen.

Köp en kamera med antiskak-funktion , det är värt dom kronor extra det kostar. Speciellt viktigt om du vill ta närbilder ! För är det nån gång man skakar så är det när man försöker låta bli tongue.gif
Bee
Ja, antiskak är nog en viktigt funktion. Det glömde jag när jag i förra veckan investerade i en Canon Ixus70. Priset var rimligt men hur bra närbilder det blir återstår att se. Jag har inte laddat in en enda av dom jag tagit i datorn ännu och jag har heller inte lärt mig alla funktioner än. Det sägs att man skall komma nära.
e_sedell
köp en Fuji Finepix s7000. En sådan hade jag tills nyligen då den gi k sönder. Super nöjd med den. Har använt den mycket under nästan 4 års tid. 1cm närgräns. och den funkar bra till landskap också. En kamera med brädd.

Nu har jag bytt upp mig till en Nikon D200
Krolliljan
Det är jättesvårt att ge tips.
Man måste utgå från sina egna behov. När jag skulle köpa en digitalkamera blev jag helt slut. Det finns ju så många att välja mellan med olika finesser och i olika prisklasser.
Jag bestämde mig för en prisklass och några saker som jag tyckte var viktiga med en kamera. ( efter att hjälpligt ha lärt mig lite om kameror på internet och av försäljarna i alla butiker som jag var inne i).

Det blev en Canon PowerShot A570 IS. Orsak: Den har bildstabilisering, ISO 1600 , 4 X optisk zoom och den har autofunktion för mig som nybörjare, men när jag har lärt mig mer har den många möjligheter till manuella inställningar och t o m möjlighet till att köpa till objektivtillbehör.

Än så länge är jag jättenöjd.

Hannele
CITAT (Bee @ 20-07-2007, 21:03) *
Ja, antiskak är nog en viktigt funktion.

[attachment=5361:8643kamera.JPG] Eller stativ på Clas Olsson för 40 kr.
skogstroll
jo stativ är nog en bra grej, jag har sett bilder på växter på otroligt nära håll och då är det nog bra med stativ. Undrar bara hur nära man kan komma utan att ruinera sig...
Hannele
CITAT (skogstroll @ 21-07-2007, 18:04) *
Undrar bara hur nära man kan komma utan att ruinera sig...

Den lilla fickkameran på bilden kostade ca 2000 kr.

[attachment=5363:9650korsbar.JPG] Körsbär.

[attachment=5362:9630narciss.JPG] Narciss.

[attachment=5364:9667apple.JPG] Äpple.
Bee
Så vackra bilder, Hannele!

Får väl göra ett besök på Claes Ohlsson, maken kommer att bli förtjust biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon