Jag är väldans trött på alla växter i plantskolor, även mycket välrenomerade sådana, som är felnamnade

. Det är ju i och för sig bara att gå tillbaka men om man köpt växten ett större antal mil från orten där man bor så är det inte så ekonomiskt att åka tillbaka med den. Eller också har man tappat bort kvittot. Två exempel - eftersom jag är så suuuuuuuuur:
Rosa moyesii, inköpt 2005 på hösten, blommade för första gången i år och som jag såg fram emot den röda färgen. Den blommade i tråkrosa.

.. (jag gillar rosa på rosa blommor, inte på röda). Kvittot är väck men jag ska prata med plantskolan nästa gång jag kommer dit. Det finns varianter med rosa färg men jag kollade särskilt att det skulle vara den riktiga färgen - underbart superröd. Den rosa var inte så snygg till alla röda och oranga växter den satt med. Syntes liksom inte.
Dagliljor: underbara växter men sällan rätt färg. Snowy White inköptes för ett par år sen. Den är snarare aprikos än vit. Urk. Ska ge bort den. Green Flutter inköpt häromveckan, låååångt hemifrån, för rätt dyra pengar. Skulle vara limegröngul och grön i svalget. Jag kan stå ut med gul men den ska vara kall i färgen. Den är varmt guldgul och något grön svalg får man se sig i månen efter. Dagliljor som är varmgula har jag tillräckligt av. Det är väl bara att köpa dagliljor som visar färg i fortsättningen.
Jag vet att många gånger så är det klåfingriga kunder som byter namnlappar men tråkigt är det icke desto mindre. Någon som har en bra idé om vad att göra åt eländet?
Sen ska vi inte tala om alla fel som är i frölistor

men då har man inte betalat massor med pengar i alla fall - bara arbete. Mina kompisar tycker det är helfestligt när det blir fel och sånt för då får de växterna istället.