Gloriana
Jag är väldans trött på alla växter i plantskolor, även mycket välrenomerade sådana, som är felnamnade thumbdown.gif . Det är ju i och för sig bara att gå tillbaka men om man köpt växten ett större antal mil från orten där man bor så är det inte så ekonomiskt att åka tillbaka med den. Eller också har man tappat bort kvittot. Två exempel - eftersom jag är så suuuuuuuuur: angry.gif

Rosa moyesii, inköpt 2005 på hösten, blommade för första gången i år och som jag såg fram emot den röda färgen. Den blommade i tråkrosa. -fear-.gif .. (jag gillar rosa på rosa blommor, inte på röda). Kvittot är väck men jag ska prata med plantskolan nästa gång jag kommer dit. Det finns varianter med rosa färg men jag kollade särskilt att det skulle vara den riktiga färgen - underbart superröd. Den rosa var inte så snygg till alla röda och oranga växter den satt med. Syntes liksom inte.

Dagliljor: underbara växter men sällan rätt färg. Snowy White inköptes för ett par år sen. Den är snarare aprikos än vit. Urk. Ska ge bort den. Green Flutter inköpt häromveckan, låååångt hemifrån, för rätt dyra pengar. Skulle vara limegröngul och grön i svalget. Jag kan stå ut med gul men den ska vara kall i färgen. Den är varmt guldgul och något grön svalg får man se sig i månen efter. Dagliljor som är varmgula har jag tillräckligt av. Det är väl bara att köpa dagliljor som visar färg i fortsättningen.

Jag vet att många gånger så är det klåfingriga kunder som byter namnlappar men tråkigt är det icke desto mindre. Någon som har en bra idé om vad att göra åt eländet?

Sen ska vi inte tala om alla fel som är i frölistor g.gif men då har man inte betalat massor med pengar i alla fall - bara arbete. Mina kompisar tycker det är helfestligt när det blir fel och sånt för då får de växterna istället. tongue.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag håller fullständigt med dig. Plantshoparna har sällan kompetent personal som vet vad de säljer. Ett annat problem är hänsynslösa partisäljare. Plantshopen beställer en växt i Holland men den är slut. Då skickar vissa firmor fel växt men rätt etikett. Det är hopplöst. Sen är ju växtbeskrivningar och bilder ofta missvisande. Jag tror vi får leva med eländet och själva rätta felen så gott det går.
NVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
Det är egentligen bara när handelsträdgården drar upp och förökar plantorna själv, som man kan vara säker på att det blir rätt. De köper ju in dem själva och säljer dem (förhoppningsvis) så fort att de inte själva hinner se om det är rätt växt de fått från leverantören. Sedan verkar det som vissa växtgrupper oftare blir fel än andra. Dagliljor, irisar och clematisar verkar ofta bli fel sort.
Christer.
greven
Jag jobbar numera på en plantskola. Och jo visst blir det fel ibland. Det händer då och då att det blir fel från leverantören vilket är väldigt tråkigt då vi som säljer växterna får dåligt rykte. Självklart byter vi om de blir fel. Som redan nämnts är det näst intill omöjligt att sortbestämma vissa växter. Ibland, och inte sällan är de kunderna som blandar av misstag eller ren jäkelskap. Jag har flera gånger mötts av kunder med bara en etikett i handen som frågat vart de tog den. Måste säga att första gången blev jag lite förvånad.

Sedan att vi som jobbar där inte skulle va tillräckligt kompetenta tycker jag inte är snällt. Det stämmer kanske på vissa ställen, men oftast finns det någon från arbetsledningen i så fall som är mer kunnig. Det är också väldigt svårt att hålla koll på alla sorter och odlingsråd för dem.

....många gånger har inte heller handelsträdgårdarna egen förökning utan köper färdiga pluggplantor eller frö. Många gånger samma plantleverantör som levererar färdiga plantor också.
Gloriana
Jag vet att kunder är hopplösa på att ta bort etiketter alternativt sätta ner dem med tanken "här satt den nog....." Det tråkiga är att växterna jag gnällde på är köpta på välrenommerade plantskolor och ändå blir det fel. På Plantagen och andra liknande räknar jag inte med att det ska vara rätt ha ha, men så handlar jag inte där heller. Det har hänt mig så många gånger - det är det jag är trött på. Jag behövde väl bara gnälla av mig whist.gif
Det tråkiga är att även om man sparar kvittot så är det inte säkert (ha ha, långt ifrån faktiskt) att man hittar det. Det kan ju gå ett par år innan en växt blommar och visar sitt rätta jag.
Jan Lindgren
Hej!
Det kanske var elakt att skriva att personalen ofta är okunniga men det beror i så fall på arbetsgivaren. Vill man ha kvalificerad personal så får man betala. Ett glädjeämne är att det numera finns utbildning för plantförsäljare. På naturbruksgymnasiet i Osby anordnas Kvalificerad yrkesutbildning (KY) för plantsäljare. De som gått utbildningen tycks ha haft lätt att få arbete.
MVH
Jan Lindgren
Lady Hamilton
Tidigt i våras var jag in på en handelsträdgård samma dag som de fick sina sticklingar/pluggplantor Det var en kille som höll på att "skylta upp" kring plant lådorna whist.gif Han gjorde säkert så gott han kunde men nam på växter kunde han inte angel_not.gif
Eftersom att jag känner ägaren lite så vågade jag säga till..........-Hörre du? Killen inne i växthuset behöver nog lite hjälp sa jag
-Jasså? tror du det svarade ägaren -Ja han har "döpt" Petuniorna till Pelargoner, Änglatrumpeterna heter Petunia och Pelargonerna heter Femtunga o.s.v så jag tror nog att han behöver lite hjälp sa jag giggle.gif Behöver jag berätta att ägaren fick liiiite brått................ devil.gif
MariaS
Har t.o.m. fått fel ros på en känd rosenplantskola. Som tur var köpte jag en av varje så de sorter som bytt etikett blev rätt i alla fall.
Thalassa
Jag är också superirriterad på detta. Jag har en hel syrénberså i fel färg. Syrénerna skulle varit mörklila men är vita. Det ser jättetråkigt ut och blev inte alls som jag hade tänkt mig. Inte nog med att 30 plantor kostar mycket pengar utan allt jobb som det innebar att få dem på plats. Så jag kan inte tänka mig att gräva upp dem och byta dem nu. Så jag kommer att få leva med en vit syrénberså och det var ju inte vad jag önskade mig.

Har också fått fel färg på annat, t ex klematis mm. Så det är tydligen ett vanligt problem och väldigt irriterande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon