|
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2007, 19:55
För visst är väl detta Cannabis sativa jag hittade när jag höll på och klippa min ros (spaljen har knäckts så allt har legat över rabatten i flera veckor men snart kommer målarna så nu måste jag klippa ner det mesta av rosen). Den är lite gängligare än bilderna jag hittar på nätet men den har ju haft en stor klängros över sig i flera veckor så den har nog haft ljusbrist.
[attachment=5338:cannabis1.bmp]
(passar samtidigt på att kolla hur det funkar att ladda in bilder från hårddisken som ska gå i forumet nu jag hoppas det funkar)
Visst är det en cannabis sativa!  Jag med har råkat odla hampa en gång för en massa år sen (den blev 2 meter hög), vinterns stödmatning av småfåglarna.
Jag kan inte svara säkert eftersom jag aldrig sett nån i verkligheten, men nog är det likt alltid... Fyyyyy på dig!
Visst e det Cannabis, friska blad du har  Låt den va och se om den blommar så får du se om det e en hane eller tjej, rätt roliga blommor det där, växer som ogräs juh
Oupps, då ber jag om ursäkt och raderar. Mitt fel... En mycket fin växt, tråkig att den är förknippad med drogen som utvinns.
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2007, 15:22
CITAT (Caisy @ 23-07-2007, 15:59)  Om den har tappat blad så jaa... Annars är det något annat, då cannabis alltid har 7 blad. En mycket fin växt, tråkig att den är förknippad med drogen som utvinns. I virtuella floran står det att cannabisens blad "är handlikt fingrade, med tre till nio, lansettlika, sågade småblad" http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cannaba/canna/cannsat.html
Kan det vara så att dessa plantor kommer från Cannabiseras projekt Overgrow? Eller är det mer troligt att de kommit från din fågelmat?
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2007, 14:00
Troligtvis kommer den från grannens fågelmat de brukar hänga upp en massa fågelmat i äppelträdet som står precis bredvid där plantan dök upp.
catlady
30-07-2007, 14:58
Vad vacker! Fånigt att den är olaglig när jag kan ha både belladonna, stormhatt och spikklubba vilt växande över hela min trädgård utan att någon säger något...
Det kommer säkerligen inte från grannens fågelmat, för nu har man inte sånt i fågelmaten längre...åtminstonde inte här, folk satt nämligen och rensade i maten för att använda det till eget bruk, men den kan ju ha kommit dit på många sätt..det finns säkert en massa grannar som har den.. Jag tyckersom catlady att det är lite larvigt att man inte får ha cannabissen i trädgården efersom den är både vacker och snabbväxande...för lite konstigt är det väl att ingen säger något om man har digitalis eller belladonna, men om man har cannabis blir det rabalder
Gossen Ruda
31-07-2007, 07:58
Tror inte det finns så många belladonnamissbrukare.  Det är inte för giftigheten utan för missbruksproblematiken den är förbjuden att odla. Nån enstaka planta kanske kan gå an men när blir en eller annan planta en odling?
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2007, 08:03
I sverige finns det fortfarande hampfrö i fågelmaten och inte behöver man pilla ur fröerna ur fågelmaten det säljs ju halvkilosförpackningar med hampfrö på de flesta hälsokostar, det är mycket nyttigheter i hampfrö som ex. Omega3. (det står på förpackningarna att det inte finns något av drogen i fröerna)
Jag tror att det är industrihampafrön i fågelblandningar och jag är nästan säker på att det är lagligt att odla.
Chamomille
31-07-2007, 09:12
Hihi... Jag vet en som odlade stora fält med just industrihampa, för framställning av rep tror jag. En dag var det en förbipasserande på promenad som såg dessa fält med Cannabis... Och larmade polisen. Därefter kunde man se poliser som slog ner hela åkrarna med lie. Trist för stackars "bonden", pinsamt för polisen. För att få ett "rus" med industrihampa får man nog röka en joint som är stor som en telefonstolpe...
Man måste söka gårdsstöd för odling av hampa och odla godkända sorter. Antar att dt är för att man finns registrerad som odlare då..och alltså är under statens kontroll..
Men som sagt...man måste söka gårdsstöd för odlingen annars betraktas man som narkotikabrottsling..enligt jordbruksverket..
CITAT (Tesa @ 05-08-2007, 15:35)  Men som sagt...man måste söka gårdsstöd för odlingen annars betraktas man som narkotikabrottsling..enligt jordbruksverket.. bort bort
-jaha men nu är ju jordbruksverket den myndighet som hanterar det här och där tycker jag det verkar glasklart... hampodlingsregler från sjv...det man gör på SAM-blanketten är att söka gårdsstöd..
Åsa, mälardalen zon 2
07-08-2007, 16:01
Japp det var ju verkligen tydliga regler i klartext (inget fikonspråk som kan missförstås), de där Hampekraft verkar inte ha så stor koll på vad som är lagligt även några av utsädessorterna finns inte med på listan över godkända sorter och de verkar även sälja sorten Finola som det står så tydligt i texten från jordbruksverket att den inte får odlas i sverige överhuvudtaget.
CITAT (iapia @ 31-07-2007, 09:59)  Jag tror att det är industrihampafrön i fågelblandningar och jag är nästan säker på att det är lagligt att odla. Det är INTE lagligt att odla någonsorts hampa om du inte har tillstånd, för till exempel industriodling. Mvh Fenja
Tack för länken! Där står väldigt klart och tydligt vad som gäller, så jag har tagit bort mina inlägg så ingen uppmuntras att bryta några lagar. Men jag vidhåller fortfarande att det borde odlas mer (industri)hampa och det bör göras lättare att få odla det.
Lite konstigt är det med lagar och förordningar..när jag satt och för 11te gången satt och googlade om jag har datura eller brugmansia fann jag detta http://en.wikipedia.org/wiki/Datura_stramoniumoch t om Ipomean finns det folk som tuggar i sig en massa frön, säkert inte bra för magen..... Egentligen har väl väldigt många av våra vanliga växter olika gifter och droger utan att vi vet om det. Den jag blev mest förvånad över var Gullrankan...den hade jag aldrig kunat tänka mig som giftig. Tur att jag sedan rätt länge har börjat använda handskar och tvättar händerna ideligen. Jag vågar nastan inte kela med min hund när hon kommer och jag har handskarna på, för det finns säkert en massa hudirriterande vätskor på dom...
Big Gardener
10-08-2007, 17:11
Här är det fler som råkat "illa" ut / haft tur Plantan var "knark"
Grannen hade fått polisbesök häromdagen...två tonårstjejer hade kommit in till polisstation med ett par kvistar "hasch" som om plockat i grannensodling och anmält...en odling på 6 ha..intill vägen.. ..men tjejerna trodde nog att dom gjorde årets insats..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|