Söttok06
20-07-2007, 20:27
Märker att när jag tittar på kattungeannonser så säljs de flesta kattungar möjligtvis avmaskade. Mycket få har Veterinärbesiktigat, och vaccinerat dem.
Det är kanske bäst att jag själv sätter in en annons och har det som krav. För det verkar mer seriöst tycker jag. De ska ju tydligen ha första spruta vid 8 veckors ålder.
De med Halvbengalerna hörde aldrig av sig. Verkar oseriöst tycker jag. Man kan i alla fall maila att man hittat annan köpare.
Nu får de nog bli en vanlig Huskatt.
Vad tycker ni?
Alla seriösa uppfödare säljer sina kattungar veterinärbesiktigade, vaccinerade och avmaskade.
Och säljer inte förrän katten är 12 veckor gammal.
Och du - en "halvbengal" är en vanlig huskatt.
Det är bra att ställa krav på veterinärintyg! Egentligen mycket viktigare än vaccinationerna, åtminstone för mig som har veterinären på gångavstånd. Bestäm dig för vad du vill ha och se till att få det! Katthemmen brukar vara överfyllda av hittekatter, även ungar och de är vanligtvis vaccinerade. Lycka till!
Hej!
Det är säkert jättebra att de är vaccinerade och veterinärbesiktigade mm, men jag har bara köpt vanliga huskatter som inte varit någondera och det har varit jättegoa katter. Vi har vaccinerat sedan när vi varit hos veterinär och kastrerat dem. Seriös uppfödare är väl de som pysslar med avel och som väljer vilka som ska bli föräldrna, men jag tycker inte att vanliga huskattägare som säljer kattungar behöver vara oseriösa för att de inte har veterinärbesiktigat mm innan de säljs.
De jag köpt katt av har brytt sig mycket om hur vi bor och hur katten kommer att få det, det känns bra att de bryr sig så mycket, DET känns seriöst för mig. Inte hur vida kattungarna är vaccinerade och besiktigade, det kan jag ordna själv.
Jag ska SNART bli med katt igen, det ska bli såå roligt!!
Så, lycka till med kattköp hur det än blir för dig!
Hälsningar Inglan
papegojflickan
21-07-2007, 11:06
ja det tycker jag.
Jag skulle vilja att alla som tar en kull kattungar ser till att dom är avmaskade, vet besiktigade, vaccinerade o uppfödda med rätt kost. detta kostar pengar, då måste man ta betalt för katterna för att få tillbaka sina utgifter.
tar man minst 3000:- för en vanlig bonnkatt så skulle vi ( förhoppningsvis) slippa bekymret med alla sommarkatter, halvilda utekatter som stör i grannskapet. Idag är det alldeles för enkelt att skaffa sig en söt kattunge för femtio öre tassen. Många katter far väldigt illa.
För tyvärr fungerar vi så att det vi får betala för är vi rädda om, medans en gratis katt inte har så stort värde för någon.
dessutom ska alla katter utom dom i avel kastreras.
Visst är det jättegulligt att ens söta katt får ungar- men hur många bra hem kan man hitta till alla dessa kattungar som föds i parti o minut så här års?
Jag skulle vilja ha samma regler för katter som det finns för hundar, ett SKK fast för katter.
Söttok06
22-07-2007, 09:18
Nu har vi bestämt oss. Vi var och tittad på en liten katt i går. En liten hona som är grå och vit med mjuk korthårig päls.Hon är avmaskad, veterinärbesiktigad och ska få sin andra vaccinationsspruta på tisdag nästa vecka. Hon är då 13 veckor. Ägaren tar 350 kr för katten. Kanske känner hon någon veterinär där ute. För jag tycker att det är billigt. Men hon visade mig intyget.
Känns bra att kissemissen har varit hos veterinären tycker jag. Så jag är nöjd. Nu måste jag ut och handla kattlåda samt något att klösa på för den.
CITAT (papegojflickan @ 21-07-2007, 12:06)

tar man minst 3000:- för en vanlig bonnkatt så skulle vi ( förhoppningsvis) slippa bekymret med alla sommarkatter, halvilda utekatter som stör i grannskapet. Idag är det alldeles för enkelt att skaffa sig en söt kattunge för femtio öre tassen. Många katter far väldigt illa.
Oseriösa människor blir inte mindre oseriösa för att de får betala för sin katt. Det sitter inte i priset utan hos människan. Det är
synen på katt som gör att katter far illa.
Ja jag tycker man ska ställa krav som kattköpare. Det finns allt för många som bara säljer/ger bort ungarna, många gånger för unga. Ju fler som ställer krav, desto fler uppmärksammar att vaccinering och besiktning bör göras.
Det är lång fler kattungar i dag som säljs vaccinerade än för bara 5 år sedan, så utvecklingen går frammåt, om än långsamt.
Det är lätt man faller ändå för en kattunge och tänker att tar itne jag den så kanske den blir avlivad/hamnar i dålig hem osv. men för varje kattunge man tar från en oseriös "uppfödare", blir ju en från en seriös uppfödare utan ägare.
Jag skulle faktist aldrig numera köpa en kattunge utan att den är besiktigad och vaccinerad.
Helén
Söttok06
26-07-2007, 02:32
På något sätt är det bättre att katterna avlivas kan jag tänka, än att de släpps ut i skogen när folk tröttnat. Men hur många vill betala för avlivning hos Veterinären? Det kostar också.
Många människor är så oseriösa när det handlar att ta hand om ett djur. Jag tror att de vårdar och tar hand om sin TV eller bil bättre.
Jag tog en gång tillbaka ett Marsvin som jag sålt till en familj, dottern där hade tröttnat och de skulle åka på Sportlov. Så de ringde mig som sista instans innan den skulle avlivats.
CITAT (papegojflickan @ 21-07-2007, 12:06)

ja det tycker jag.
Jag skulle vilja att alla som tar en kull kattungar ser till att dom är avmaskade, vet besiktigade, vaccinerade o uppfödda med rätt kost. detta kostar pengar, då måste man ta betalt för katterna för att få tillbaka sina utgifter.
För tyvärr fungerar vi så att det vi får betala för är vi rädda om, medans en gratis katt inte har så stort värde för någon.
dessutom ska alla katter utom dom i avel kastreras.
Visst är det jättegulligt att ens söta katt får ungar- men hur många bra hem kan man hitta till alla dessa kattungar som föds i parti o minut så här års?
Jag skulle vilja ha samma regler för katter som det finns för hundar, ett SKK fast för katter.
SKK för katter är väl SVERAK - men precis som SKK befattar dom sig bara med de rasrena - blandrashundar o bonnkatter får inte vara med i det sammanhanget. Du har fullständigt rätt i att det är för lätt o billigt att skaffa katt. Min är förmodligen en sommarkatt - i oktober har han bott här i två år - han satt i garaget en dag och blev väldigt glad när jag kom hem. Hungrig o mager var han. Jag har vaccinerat/avmaskat o kastrerat och han är väl anpassad med hundarna. Så trots att han var gratis har han kostat mig runt en tusenlapp- men det är han värd - min kattekatt som kommer hem när jag ropar på honom och ofta har med sig presenter till mig - en kväll släppte han en levande mus vid mina fötter- dörren varöppen och in kom glad katt med present!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.