myy
Äntligen semester. Tid att göra klart nya rosenrabatten! Så går jag för att gräva gödsel och vad händer - jag står på alla fyra i skiten och kommer inte upp -cry-.gif . Rullar över till gräsklippet och seeeegar mig upp. Vem skall nu fylla på jord, gräva, vattna? Hur länge kan rosorna stå i sina små plantskolekrukor, för att inte tala om Clematisarna? Tror att jag får gå ut till mina blommande kompisar Ingrid, Karen och Elisabeth för att få moraliskt stöd trostar.gif .
Biggan_
Stackars dej! trostar.gif smiley_small_hug.gif
Tosan
Åh stackare! Hoppas det ger med sig fort så du får börja gräva.
Själv går jag med nackproblem så jag är en rätt dålig spadslav, ist sitter jag i hålet eller ligger bredvid och öser med planteringsspaden. Men inte ens det går ju med ryggskott.
Usch, jag lider med dig! *kramar om*
Eva-Helene
Jag känner med dig!!! trostar.gif Ring till nå´n god vän och tala om ditt problem. I nöden prövas vännen, heter det ju. Håller tummarna att någon ställer upp och hjälper dig! smiley_small_hug.gif
myy
Ja, nu har jag pillat ner sex rosor i alla fall (och fått i mig ett par värktabletter), men resten får nog vänta någon dag till. Vackert blev det inte, men jag hoppas att det tar sig till nästa sommar... Just nu ser det ut som en leråker!
Apropå - när flyttar man bäst rosor (och klematis) jag skulle nämligen vilja byta plats på ett par växter och ersätta med andra. Förmodar att det nyinköpta vill ner i jorden så snabbt som möjligt, men funkar det för de gamla plantorna?
Annamal
Jaha, ännu en hårt prövad ryggskottare. Trist när det händer när man har mycket att göra! Ofta går ju den värsta smärtan över på ett par dagar, sedan kan man jobba lite försiktigt med hjälp av antiinflammatoriskt/smärtlindring. För mig är värme också väldigt bra, typ värmedyna eller vetekudde.
Lycka till, hoppas skottet ger sig snart! blomma.gif
myy
Jag är redan bättre i ryggen, tack. Nu hoppas jag på skott i rabatten istället.
kerstin z5-6
Vår och höst kan du flytta -vår om du bor i norr -akta ryggen

Jag har rabatter med lätt jord , just för att slippa få så ont ..
myy
Jag som redan hunnit dela och plantera om Veronican. Väntar väl med resten = jag hittar på nya projekt.
Hm, undrar om den överlever?

Förresten, har du flyttat för att få lättare jord?
kerstin z5-6
Nej jag har gjort upphöjda rabatter med mindre tung jord.. i botten lera-till blålera ...
myy
Ja, vi bygger ju också (delvis) uppåt. 50/50 ungefär. Fast det varierar, vi prövar oss fram ännu efter 3,5 år. Här är extremt vattensjukt! Konstigt att det mesta ändå överlever:

Queen Elisabeth lever trots att hon står i vattensjuk rabatt och trots att jag glömde bädda åt henne i höstas. Inte konstigt att hon vaknade sent i sommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon