leifheed
Hej,
Behöver hjälp med identifiering av växter i nyinköpt trädgård. Håller på att lära mig om denna konst...

Tack på förhand!!

Nr 030.jpg

Nr 028.jpg

Nr 024.jpg

Nr 026.jpg

Nr 022.jpg

Nr 018.jpg

Nr 019.jpg

Nr 016.jpg

Nr 014.jpg

Nr 015.jpg
Krolliljan
Nr 3 Rödbladig smällspirea

Nr 7 Lammöra

Nr 8 Smultronschersmin
mojan
Kompletterar med mina gissningar: 1 Mossflox 3 Om den har taggar: Rödbladig berberis 4 Höstöga 6 Praktbinka
Jejja
Mina bidrag till gissningar:

Bild 030 - mossflox (Phlox subulata)

Bild 024 - Rödbladig smällspirea (Physocarpus opifolius 'Diabolo')

Bild 022 - flikbladig brakved (Frangula asplenifolia)

Bild 018 - någon slags binka (Erigeron)

Bild 019 - lammöron ( Stachys byzantina)

Bild 016, 014, 015 tror jag alla tre är på Schersmin (Philadelphus), luktar den smultron kan det vara smultronschersmin, annars en "vanlig" fast fyllda blommor.
Lars-Olof Arvids
Bild 028 tror jag är tibast.

Olle
Anders zon 1
030 - mossflox
028 - tibast
024 - rödbladig smällspirea
026 - ? skulle eventuellt kunna vara vårtörel, våradonis eller ...? Får den några blommor?
022 - fjäderbrakved (Frangula alnus 'Aspleniifolia')
018 - ev bergklint eller någonting från familjen Asteraceae (t ex binka eller aster) lite svårt att se på bilden. Har du någon närbild på blommorna?
019 - lammöron
016, 014, 015 - någon slags Deutzia, tror inte att det är en schersmin. Doftar den något? Deutzior är nästan helt doftlösa.
Boxer
015-Praktdeutzia
Mimika
Om jag vore dig skulle jag ta bort 028 tibast, en av de giftigaste trädgårdsväxterna! Fina blommor, men de röda bären och förresten hela växten är riktigt giftig. Gräv upp med handskar om du tänker släppa barn och husdjur i din trädgård... eller låt den stå och se vacker ut!
Anders zon 1
Jag tycker du ska låta tibasten stå kvar! Det där med giftiga växters farlighet för barn är VÄLDIGT överdrivet och det går alldeles utmärkt att lära barnen vilka växter som är farliga. När senast rapporterades det för övrigt från tillförlitliga källor att något barn dött eller ens blivit allvarligt sjukt av att äta giftiga växter (OBS! svampar är inte växter)? Detsamma gäller husdjur - det är sällan allvarliga förgiftningar inträffar på grund av att de frivilligt äter giftiga växter. De flesta giftiga växter, inklusive giftiga bär, är irriterande eller smakar så pass illa att det är minimal riska att någon ska få i sig så mycket att det är farligt. Det leder på sin höjd till illamående eller lätt allmänpåverkan. Och har man väl råkat ut för något sådant gör man inte om det.... Även av de allra giftigaste växterna måste man få i sig ganska mycket innan det börjar bli riktigt farligt. Det är innanför hemmets väggar men hittar de riktigt stora riskerna med giftiga ämnen, t ex kemikalier i kök och badrum, mediciner och cigarettfimpar. Kolla länken: http://www.giftinformationscentralen.se/in...CategoryID=6673 Växter som man däremot absolut bör vara försiktig med är sådana vars saft kan irritera och skada huden, t ex många euphorbior, palsternacka, mose brinnande buske, jättebjörnloka etc.
Boxer
Åhh! Tibast som doftar så ljuvligt när den blommar wub.gif Och jag gillar den annars med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon